Säljarforum
Logga in
Logga in
imgLogga in
imgLogga in

Bläddra bland diskussioner

user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
Sortera efter
Den senaste aktivitetenNyligen skapadeMest visadeMest röstade
Filter
Datum/tidHela tidenSenaste dagenSenaste veckanSenaste månadenSenaste 3 månadernaSenaste åretDatumintervall
Snabbfilter
Diskussioner
Kategorier
Taggar

Bläddra bland diskussioner

user profile
News_Amazon
user profile

Från och med den 29 maj 2025 börjar vi migrera alla krav på överensstämmelse för produkt- och livsmedelssäkerhet från översikten Hantera efterlevnad till sidan Policyöverensstämmelse i översikten Kontostatus.

Med den uppdaterade översikten Kontostatus kan du hantera överensstämmelse på ett smidigare sätt. Du kan övervaka policyöverträdelser, skicka in dokument, skicka in överklaganden och samordna med leverantörer av tester, inspektion och certifiering för produktverifiering, allt på ett och samma ställe.

Under migreringsperioden måste du kontrollera båda översikterna för att se alla överträdelser. Vi vägleder dig genom den här processen när migreringen påbörjas med instruktioner på uppdaterade hjälpsidor och videohandledningar.

Migreringen bör vara slutförd i juli och vi meddelar dig när alla överträdelser av överensstämmelse har konsoliderats i översikten Kontostatus.

Vi uppskattar din förståelse medan vi arbetar för att förenkla hanteringen av överensstämmelse på Seller Central.

Om du vill veta mer kan du anmäla dig för webbinariet och frågestunden den 27 maj: Så här använder du översikten Kontostatus för att visa krav på produkt- och livsmedelssäkerhet.

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile
Ändringar i meddelandetjänsten
av News_Amazon

Vi har gjort ändringar i meddelandetjänsten för att bättre skydda köparnas kommunikationsinställningar.

Med meddelandetjänsten kan du kontakta köpare för att slutföra beställningar eller svara på kundtjänstfrågor. Verktyget bör dock inte användas för marknadsföring och kampanjer.

Vi har tagit bort möjligheten att markera meddelanden som ”[Viktiga]” i ämnesraden och åsidosätta köparnas kommunikationsinställningar för att säkerställa att meddelandetjänsten endast används för viktiga meddelanden.

Du kan fortfarande kontakta köpare med viktiga meddelanden om deras beställningar. Om det är nödvändigt att kontakta köparen för att slutföra beställningen levereras ditt meddelande, oavsett om köparen valt bort vissa slags meddelanden.

Du får bästa möjliga resultat genom att använda våra meddelandemallar som automatiskt inkluderar beställningsnummer, översätter meddelanden till köparens språk och flaggar meddelanden med [Viktigt] vid behov.

Du kan läsa mer om vilken typ av meddelanden som är tillåtna i kommunikationsriktlinjerna.

0 röster
0 röster
1 visning
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile

A+ innehåll är tillgängligt för registrerade varumärkesägare och hjälper dig att dela varumärkets berättelse, uppmuntra upprepade köp och potentiellt öka försäljningen med upp till 8 % för grundläggande A+ innehåll och 20 % för premium A+ innehåll. Hur? Genom att hjälpa dig att skapa rikt innehåll som visar ditt varumärke och utbildar kunderna om produkternas funktioner.

Med A+ innehåll kan du få ditt varumärke och dina produkter att sticka ut från mängden och få kontakt med dina kunder genom att låta dig:

  • Dela din unika varumärkesberättelse med hjälp av funktionen Brand Story.
  • Skapa varumärkeskännedom och dela din produktberättelse med innehållsrika bilder, text, videor, svar på vanliga frågor, funktionsöversikter och jämförelsemoduler.
  • Skapa förbättrade produktbeskrivningar för att lyfta fram funktioner på produktnivå.
  • Minska kundreturer och negativ feedback genom att proaktivt svara på kundernas frågor.
  • Uppmuntra upprepade köpbeteenden genom att hjälpa kunder att utforska dina andra produkter och skapa förtroende med ditt varumärke.

Med A+-innehållshanteraren kan du enkelt konfigurera och hantera ditt innehåll med förformaterade modullayouter, datadrivna innehållsrekommendationer och duplicering av innehåll för att lägga till språk och produktvarianter.

Gå till A+-innehållshanteraren i Seller Central för att komma igång.

Du hittar mer information i den fullständiga guiden till A+ innehåll för varumärkesägare.

Obs! Guiden finns endast på engelska.

0 röster
0 röster
4 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile

Vi inför ett nytt sätt att beräkna leveransavgifterna för artiklar i Fraktas av Amazon (FBA) inom kategorierna kläder, accessoarer samt väskor och ryggsäckar. Detta leder till lägre avgifter för majoriteten av artiklarna.

Från och med den 15 maj 2025 beräknas leveransavgifterna för artiklar i de här kategorierna endast utifrån paketets storleksklass och enhetsvikt (i stället för det värde som är störst av enhetsvikten och volymvikten).

Från och med 15 maj 2025:

  • Vi inför sju nya paketstorleksklasser för artiklar i kategorierna Kläder och accessoarer samt Ryggsäckar och handväskor.
  • Ryggsäckar och handväskor omfattas inte av den administrativa avgiften för returer för produkter med hög andel returer. Administrativa avgifter för returer som tas ut på ryggsäckar och handväskor som sålts efter att avgiften infördes den 1 februari 2025 avskrivs eller återbetalas. Du behöver inte vidta några åtgärder.

De nya avgifterna gäller för nationella leveranser med FBA och i programmet Paneuropeiskt FBA, det europeiska distributionsnätverket, fjärrleverans mellan Förenade kungariket och EU samt programmet Skickas i produktförpackning i Förenade kungariket, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Det sker ingen ändring av avgifterna för lågprisprodukter i FBA för överdimensionerade artiklar.

En detaljerad sammanfattning av ändringarna finns på sidan Ändrade leveransavgifter i FBA för 2025.

0 röster
0 röster
1 visning
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile

Via Amazons podcast, This Is Small Business, får producenten Andrea Marquez det hon kallar ”en plats längst fram i en master class om entreprenörskap”. I varje avsnitt träffar hon småföretagare från hela USA för att diskutera avgörande ögonblick de har upplevt. Varje avsnitt fokuserar på utmaningar som dessa företagsägare har stött på, och vad de har lärt sig när de har skalat sina verksamheter.

Nedan delar Marquez med sig av viktiga insikter och möjliga åtgärder från de mest nedladdade avsnitten 2024:

  1. Din e-postlista är guld värd. Jenna Kutcher, författare, poddare och guru inom digital marknadsföring, påminde mig inte bara om att marknadsföring via e-post inte är död – hon övertygade mig om att det är det mest värdefulla verktyget. Din e-postlista är direktlinjen till kunderna. Till skillnad från sociala medier äger du den, och ingen algoritm kan ta bort den. Ge människor en anledning att gå med i listan, till exempel en gratisgrej, rabatt eller något annat som de inte kan motstå. Sedan ska du inte ghosta dem. Fortsätt att synas i inkorgen med hjälpsamt, skojigt eller inspirerande innehåll.
  2. Alla pengar är inte bra pengar. Iman Cotton, affärslånehandläggare hos CDC Small Business Finance, delgav oss den här insikten: Lån kan vara till hjälp, men bara om du vet vad de innebär. Om det låter för bra för att vara sant är det förmodligen det. Fråga alltid dig själv: ”Kommer det här lånet att hjälpa mitt företag att växa eller försöker jag bara släcka bränder?” Om svaret blir det senare alternativet bör du tänka om.
  3. Networking handlar inte om att hamstra visitkort. Robbie Samuels, författare, affärscoach, Biz Book Publishing Hub-grundare och poddvärd, påminde mig om att nätverk handlar om människor, inte siffror. Det handlar inte om att ha flest kontakter – det viktiga är att de du har är meningsfulla. Uppföljning. Japp, jag vet att det gäller mig. Skicka ett snabbt e-postmeddelande eller dela en resurs. Nej, det är inte konstigt. Det är omsorgsfullt.
  4. Förberedelse är allt. Jay Clouse, grundare av Creator Science, betonade hur mycket det betyder att vara förberedd inför lanseringen. De små sakerna, som att bygga upp ett rykte och känna din publik, spelar stor roll. Börja prata om lanseringen tidigt. Använd teasers, smygtittar eller en väntelista för att få människor att känna att de behöver det du kommer erbjuda.
  5. Marknadsföring är inte magiskt – det är strategiskt. Liz Downing och Elena Fahrländer från Danish Endurance var tydliga med en sak: Marknadsföring behöver inte vara flashig för att fungera – den måste vara äkta. Tänk på den berättelse som ditt varumärke berättar och se till att den är konsekvent på alla dina plattformar. Fokusera mindre på att sälja och mer på kontakter.

Om du vill lyssna på alla avsnitt av This Is Small Business går du till Amazon Music, Spotify eller Apple Podcaster.

Observera: De här avsnitten är på engelska.

0 röster
0 röster
1 visning
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile

Vi släppte nyligen en rapport om vårt varumärkesskydd i vilken vi berättar om hur vi arbetar för att stoppa dåliga aktörer och skydda din verksamhet mot förfalskade produkter med hjälp av branschledande teknik och strategiska partnerskap.

År 2024 investerade vi mer än 1 miljard USD och anställde tusentals personer – däribland maskininlärningsexperter, mjukvaruutvecklare och expertutredare – i syfte att skydda kunder, varumärken, säljare och våra butiker mot förfalskningar, bedrägerier och andra former av missbruk.

I rapporten redogör vi för de framsteg vi har gjort, bland annat följande höjdpunkter:

  • År 2024 identifierade, beslagtog och bortskaffade vi mer än 15 miljoner förfalskade produkter över hela världen och förhindrade på så vis att de nådde kunder eller såldes vidare någon annanstans i detaljhandelskedjan.
  • Sedan enheten för bekämpande av förfalskningsbrott lanserades år 2020 har den dragit fler än 24 000 oseriösa aktörer inför rätta och gjort anmält dem till polismyndigheter.
  • Tack vare fortsatta investeringar i AI och förbättrade proaktiva kontroller har vi kunnat blockera över 99 procent av misstänkta intrångsgörande produkter innan varumärkesägarna själva behövt upptäcka och rapportera dem.
  • Sedan år 2020 har antalet produkter som är till salu i våra butiker ökat, men det totala antalet anmälningar av varumärkesintrång från varumärken har minskat med mer än 35 procent.
  • Mer än 2,5 miljarder produktenheter har verifierats som äkta genom vårt program Transparency, i vilket 88 000 varumärken över hela världen registrerat sig, däribland Fortune 500-företag, globala varumärken, startups och småföretag.

Vi kommer att fortsätta bedriva vårt arbete tills antalet förfalskningar är noll.

Mer ingående uppdateringar om våra strategiska fokusområden och de framsteg vi har gjort finns i rapporten om varumärkesskydd.

Om du vill rapportera oseriösa kunder eller säljare går du till sidan Rapportera missbruk.

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile
Dela din feedback med oss efter supportsamtal
av News_Amazon

Nu kan du lämna omedelbar feedback till oss i slutet av ett samtal med supportteamet för försäljningspartner.

Tidigare var du tvungen att vänta på att vi skulle skicka ett e-postmeddelande till dig efter att ditt ärende har lösts innan du kunde lämna feedback. Nu kan du stanna kvar på linjen efter att samtalet har avslutats och slutföra en kort nöjdhetsenkät.

Den här enkäten gör det enklare att dela feedback direkt efter att du har fått hjälp. Det är en del av vårt pågående arbete med att förbättra supportteamet för försäljningspartner och identifiera områden där vi kan bli bättre.

0 röster
0 röster
1 visning
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile

Från och med den 25 maj 2025 måste du, utöver de befintliga kraven på produktposter, ha ett aktivt erbjudande i Nederländerna för att registrera nya produkter i Paneuropeiskt FBA.

Med Paneuropeiskt FBA kan du spara upp till 53 % på leveransavgifter och öka din försäljning med upp till 30 %. Om du har aktiverat Tyskland som en av dina obligatoriska destinationer för lagerplacering betalar du lokala leveransavgifter för dina beställningar i Nederländerna.

Momsregistrering i Nederländerna för försäljning som ingår i Paneuropeiskt FBA

Om ditt företag är etablerat i EU kan du behöva redovisa moms på försäljning som levereras till kunder i Nederländerna från ett annat EU-land, antingen genom din One Stop Shop-deklaration eller genom ett nederländskt momsregistreringsnummer. Om din årliga försäljning från beställningar som levereras inom EU understiger 10 000 EUR kan du vara berättigad att redovisa moms i ditt etableringsland.

Om ditt företag är etablerat utanför EU ansvarar Amazon för att redovisa moms på försäljning till kunder inom EU och du behöver inte registrera dig för moms i Nederländerna.

Obs! Informationen ovan utgör inte skatterådgivning. Vi rekommenderar att du kontaktar en skatterådgivare om du har frågor om din specifika situation.

Kommande krav för befintliga erbjudanden som ingår i Paneuropeiskt FBA

Senare i år måste du publicera dina befintliga erbjudanden i Paneuropeiskt FBA i Nederländerna för att vara kvar i programmet. Vi meddelar dig minst 30 dagar innan det här kravet träder i kraft.

Klicka på länken nedan för en lista över dina befintliga erbjudandet som ingår i Paneuropeiskt FBA och som du måste publicera i Nederländerna senare i år.

Kontrollera berörda erbjudanden.

Mer information om krav och undantag för erbjudanden finns på den här hjälpsidan.

Mer information om momsskyldigheter på sidan Utbildning om europeisk moms.

0 röster
0 röster
6 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile
Amazon.ie is now live in Ireland
av News_Amazon

Amazon.ie, our dedicated store for Ireland is officially live.

Your existing product listings on Amazon.ie are now available to Irish customers, and you can expand your business with the following benefits:

  • Free VAT registration in Ireland and two years of free VAT filing services valued up to €1,900. For more information, go to the terms and conditions.
  • Get discounted FBA and Pan-European FBA fees when you use the local fulfillment center.
  • Seamless expansion with the automatic listing of your existing products.

To list more products on Amazon.ie, go to Manage All Inventory and then prepare your Shipping settings.

The Amazon Services Europe Business Solutions Agreement has been updated to include Amazon.ie references and local currency information.

For information including pricing and fees on Amazon.ie, go to Amazon pricing for sellers in Ireland.

0 röster
0 röster
5 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
News_Amazon
user profile

We've launched Amazon Brand Builder, a new tool that provides tailored recommendations to help grow your brand.

A strong brand builds trust, increases recognition, and creates memorable connections with customers, which can help increase sales.

When you use the Amazon Brand Builder, your brand will be placed in one of the following development stages:

  • Launch Viable Selection
  • Establish Brand Identity
  • Grow Brand Awareness
  • Build Brand Loyalty
  • Strengthen Brand Recall

In this panel, you can also see the recommended actions that can help you advance to the next stage.

Note: The data is refreshed on a monthly basis.

To access Amazon Brand Builder on Seller Central, go to Brands menu and then click Build Your Brand.

For more information about building your brand on Amazon, go to Build Your Brand.

0 röster
0 röster
2 visningar
0 svar
Senaste aktivitet