Från och med den 29 maj 2025 börjar vi migrera alla krav på överensstämmelse för produkt- och livsmedelssäkerhet från översikten Hantera efterlevnad till sidan Policyöverensstämmelse i översikten Kontostatus.
Med den uppdaterade översikten Kontostatus kan du hantera överensstämmelse på ett smidigare sätt. Du kan övervaka policyöverträdelser, skicka in dokument, skicka in överklaganden och samordna med leverantörer av tester, inspektion och certifiering för produktverifiering, allt på ett och samma ställe.
Under migreringsperioden måste du kontrollera båda översikterna för att se alla överträdelser. Vi vägleder dig genom den här processen när migreringen påbörjas med instruktioner på uppdaterade hjälpsidor och videohandledningar.
Migreringen bör vara slutförd i juli och vi meddelar dig när alla överträdelser av överensstämmelse har konsoliderats i översikten Kontostatus.
Vi uppskattar din förståelse medan vi arbetar för att förenkla hanteringen av överensstämmelse på Seller Central.
Om du vill veta mer kan du anmäla dig för webbinariet och frågestunden den 27 maj: Så här använder du översikten Kontostatus för att visa krav på produkt- och livsmedelssäkerhet.
Vi har gjort ändringar i meddelandetjänsten för att bättre skydda köparnas kommunikationsinställningar.
Med meddelandetjänsten kan du kontakta köpare för att slutföra beställningar eller svara på kundtjänstfrågor. Verktyget bör dock inte användas för marknadsföring och kampanjer.
Vi har tagit bort möjligheten att markera meddelanden som ”[Viktiga]” i ämnesraden och åsidosätta köparnas kommunikationsinställningar för att säkerställa att meddelandetjänsten endast används för viktiga meddelanden.
Du kan fortfarande kontakta köpare med viktiga meddelanden om deras beställningar. Om det är nödvändigt att kontakta köparen för att slutföra beställningen levereras ditt meddelande, oavsett om köparen valt bort vissa slags meddelanden.
Du får bästa möjliga resultat genom att använda våra meddelandemallar som automatiskt inkluderar beställningsnummer, översätter meddelanden till köparens språk och flaggar meddelanden med [Viktigt] vid behov.
Du kan läsa mer om vilken typ av meddelanden som är tillåtna i kommunikationsriktlinjerna.
A+ innehåll är tillgängligt för registrerade varumärkesägare och hjälper dig att dela varumärkets berättelse, uppmuntra upprepade köp och potentiellt öka försäljningen med upp till 8 % för grundläggande A+ innehåll och 20 % för premium A+ innehåll. Hur? Genom att hjälpa dig att skapa rikt innehåll som visar ditt varumärke och utbildar kunderna om produkternas funktioner.
Med A+ innehåll kan du få ditt varumärke och dina produkter att sticka ut från mängden och få kontakt med dina kunder genom att låta dig:
Med A+-innehållshanteraren kan du enkelt konfigurera och hantera ditt innehåll med förformaterade modullayouter, datadrivna innehållsrekommendationer och duplicering av innehåll för att lägga till språk och produktvarianter.
Gå till A+-innehållshanteraren i Seller Central för att komma igång.
Du hittar mer information i den fullständiga guiden till A+ innehåll för varumärkesägare.
Obs! Guiden finns endast på engelska.
Vi inför ett nytt sätt att beräkna leveransavgifterna för artiklar i Fraktas av Amazon (FBA) inom kategorierna kläder, accessoarer samt väskor och ryggsäckar. Detta leder till lägre avgifter för majoriteten av artiklarna.
Från och med den 15 maj 2025 beräknas leveransavgifterna för artiklar i de här kategorierna endast utifrån paketets storleksklass och enhetsvikt (i stället för det värde som är störst av enhetsvikten och volymvikten).
Från och med 15 maj 2025:
De nya avgifterna gäller för nationella leveranser med FBA och i programmet Paneuropeiskt FBA, det europeiska distributionsnätverket, fjärrleverans mellan Förenade kungariket och EU samt programmet Skickas i produktförpackning i Förenade kungariket, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Det sker ingen ändring av avgifterna för lågprisprodukter i FBA för överdimensionerade artiklar.
En detaljerad sammanfattning av ändringarna finns på sidan Ändrade leveransavgifter i FBA för 2025.
Via Amazons podcast, This Is Small Business, får producenten Andrea Marquez det hon kallar ”en plats längst fram i en master class om entreprenörskap”. I varje avsnitt träffar hon småföretagare från hela USA för att diskutera avgörande ögonblick de har upplevt. Varje avsnitt fokuserar på utmaningar som dessa företagsägare har stött på, och vad de har lärt sig när de har skalat sina verksamheter.
Nedan delar Marquez med sig av viktiga insikter och möjliga åtgärder från de mest nedladdade avsnitten 2024:
Om du vill lyssna på alla avsnitt av This Is Small Business går du till Amazon Music, Spotify eller Apple Podcaster.
Vi släppte nyligen en rapport om vårt varumärkesskydd i vilken vi berättar om hur vi arbetar för att stoppa dåliga aktörer och skydda din verksamhet mot förfalskade produkter med hjälp av branschledande teknik och strategiska partnerskap.
År 2024 investerade vi mer än 1 miljard USD och anställde tusentals personer – däribland maskininlärningsexperter, mjukvaruutvecklare och expertutredare – i syfte att skydda kunder, varumärken, säljare och våra butiker mot förfalskningar, bedrägerier och andra former av missbruk.
I rapporten redogör vi för de framsteg vi har gjort, bland annat följande höjdpunkter:
Vi kommer att fortsätta bedriva vårt arbete tills antalet förfalskningar är noll.
Mer ingående uppdateringar om våra strategiska fokusområden och de framsteg vi har gjort finns i rapporten om varumärkesskydd.
Om du vill rapportera oseriösa kunder eller säljare går du till sidan Rapportera missbruk.
Nu kan du lämna omedelbar feedback till oss i slutet av ett samtal med supportteamet för försäljningspartner.
Tidigare var du tvungen att vänta på att vi skulle skicka ett e-postmeddelande till dig efter att ditt ärende har lösts innan du kunde lämna feedback. Nu kan du stanna kvar på linjen efter att samtalet har avslutats och slutföra en kort nöjdhetsenkät.
Den här enkäten gör det enklare att dela feedback direkt efter att du har fått hjälp. Det är en del av vårt pågående arbete med att förbättra supportteamet för försäljningspartner och identifiera områden där vi kan bli bättre.
Från och med den 25 maj 2025 måste du, utöver de befintliga kraven på produktposter, ha ett aktivt erbjudande i Nederländerna för att registrera nya produkter i Paneuropeiskt FBA.
Med Paneuropeiskt FBA kan du spara upp till 53 % på leveransavgifter och öka din försäljning med upp till 30 %. Om du har aktiverat Tyskland som en av dina obligatoriska destinationer för lagerplacering betalar du lokala leveransavgifter för dina beställningar i Nederländerna.
Om ditt företag är etablerat i EU kan du behöva redovisa moms på försäljning som levereras till kunder i Nederländerna från ett annat EU-land, antingen genom din One Stop Shop-deklaration eller genom ett nederländskt momsregistreringsnummer. Om din årliga försäljning från beställningar som levereras inom EU understiger 10 000 EUR kan du vara berättigad att redovisa moms i ditt etableringsland.
Om ditt företag är etablerat utanför EU ansvarar Amazon för att redovisa moms på försäljning till kunder inom EU och du behöver inte registrera dig för moms i Nederländerna.
Obs! Informationen ovan utgör inte skatterådgivning. Vi rekommenderar att du kontaktar en skatterådgivare om du har frågor om din specifika situation.
Senare i år måste du publicera dina befintliga erbjudanden i Paneuropeiskt FBA i Nederländerna för att vara kvar i programmet. Vi meddelar dig minst 30 dagar innan det här kravet träder i kraft.
Klicka på länken nedan för en lista över dina befintliga erbjudandet som ingår i Paneuropeiskt FBA och som du måste publicera i Nederländerna senare i år.
Kontrollera berörda erbjudanden.
Mer information om krav och undantag för erbjudanden finns på den här hjälpsidan.
Mer information om momsskyldigheter på sidan Utbildning om europeisk moms.
Amazon.ie, our dedicated store for Ireland is officially live.
Your existing product listings on Amazon.ie are now available to Irish customers, and you can expand your business with the following benefits:
To list more products on Amazon.ie, go to Manage All Inventory and then prepare your Shipping settings.
The Amazon Services Europe Business Solutions Agreement has been updated to include Amazon.ie references and local currency information.
For information including pricing and fees on Amazon.ie, go to Amazon pricing for sellers in Ireland.
We've launched Amazon Brand Builder, a new tool that provides tailored recommendations to help grow your brand.
A strong brand builds trust, increases recognition, and creates memorable connections with customers, which can help increase sales.
When you use the Amazon Brand Builder, your brand will be placed in one of the following development stages:
In this panel, you can also see the recommended actions that can help you advance to the next stage.
To access Amazon Brand Builder on Seller Central, go to Brands menu and then click Build Your Brand.
For more information about building your brand on Amazon, go to Build Your Brand.