Säljarforum
Logga in
Logga in
imgLogga in
imgLogga in

De senaste diskussionerna

Den senaste aktivitetenNyligen skapadeMest visadeMest röstade

De senaste diskussionerna

Den senaste aktivitetenNyligen skapadeMest visadeMest röstade
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon

Bläddra efter kategori

De senaste diskussionerna

Den senaste aktivitetenNyligen skapadeMest visadeMest röstade

De senaste diskussionerna

Den senaste aktivitetenNyligen skapadeMest visadeMest röstade
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon
user profile
News_Amazon

Välkommen till säljarforumen

Bläddra efter kategori

De senaste diskussionerna

Den senaste aktivitetenNyligen skapadeMest visadeMest röstade
user profile

Från och med den 28 juli 2025 måste du svara på frågor om säkerhetsöverensstämmelsen för batterier när du skapar eller redigerar produktposter som levereras av säljaren och som innehåller batterier eller batteridrivna artiklar. Ändringen bidrar till att både säkerställa kundsäkerheten och korrekt produktinformation.

När du skapar en produktpost visas nu följande fråga:

  • Krävs batterier?

Om du svarar ja visas följande frågor:

  • Ingår batterier?
  • Vilken sammansättning har battericellen? (Exempel: alkalisk eller litiumjon)

Du hittar information om battericellens sammansättning på batteriet, tillverkarens etikett eller produktförpackningen. Om batteritypen inte finns med i Publicera produkter i Lägg till produkter ska du välja Annan än i listan och ange sammansättningen manuellt.

Observera: Om du anger felaktiga svar på de här frågorna kan dina produktposter inaktiveras.

Mer information finns i Obligatorisk information och dokument om farligt gods (farliga material).

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
Riktlinjer för kvalitativa kampanjer
av News_Amazon

Vi strävar efter att ge våra gemensamma kunder förstklassiga kampanjerbjudanden och genuina rabatter. Vi värnar om kundernas förtroende genom att löpande se över våra kampanjregler.

Läs noga igenom våra riktlinjer nedan för att säkerställa att dina kampanjer uppfyller kraven.

  • Alla erbjudanden och prisrabatter måste vara lika låga som eller lägre än produktens lägsta pris under de senaste 30 dagarna – detta gäller även i jämförelse med tidigare kampanjer, kuponger och prisavdrag. Observera att dina nuvarande kampanjer kan påverka framtida riktmärken för kampanjpriser.
  • Produkter måste ha minst 2,5 i stjärnbetyg och ha fått minst 5 recensioner (tröskelvärdet kan variera beroende på kampanjtyp) och får inte vara osäkra, stötande, besvärande eller olämpliga för att kunna ingå i kampanjer.

Dessa riktlinjer är särskilt viktiga under stora shoppingevenemang, som Prime Day, Prime Big Deal Days, Black Friday och Cyber Monday.

Tack för att du hjälper oss att upprätthålla högsta standard för våra kunder.

Du hittar mer information i Amazons policy för referenspriser samt på sidorna Felsöka inaktiverade och aktiva erbjudanden och Skapa en kampanj.

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile
Svar på frågor om kontobetyg
av News_Amazon

Med kontobetyget kan du enkelt hålla kolla på din kontostatus genom att se hur du väl du uppfyller våra försäljningspolicyer. Det färgkodade värdet, som sträcker sig från 0 till 1 000, visar om ditt säljarkonto i en specifik butik riskerar att inaktiveras.

I den här artikeln går vi igenom några vanliga missuppfattningar om kontobetyget.

1. Jag behöver ett kontobetyg på 1 000 för att säkerställa att mitt konto inte inaktiveras.

Nej. Kontobetyget kan ligga mellan 1 och 1 000, men alla betyg över 200 betraktas som god status.

Det finns fyra allvarlighetsgrader för policyöverträdelser: kritisk, hög, medelhög och låg. Du kan ha god kontostatus om du har policyöverträdelser som inte är kritiska förutsatt att du åtgärdar dem snabbt.

Vi kan dock omedelbart inaktivera ditt konto oavsett kontobetyg om vi misstänker bedräglig, vilseledande, olaglig eller på annat sätt skadlig aktivitet.

2. Om jag raderar en produktpost med en policyöverträdelse förbättras mitt kontobetyg.

Nej. Kontobetyget förbättras bara när du har åtgärdat policyöverträdelserna på sidan Kontostatus – detta gäller även överträdelser i produktposter som du har raderat. Även om du raderar en produktpost kan du åtgärda överträdelsen via Policyefterlevnad.

3. Om antalet beställningar minskar kan mitt kontobetyg hamna under 200.

Nej. Om antalet levererade beställningar under de senaste 180 dagarna minskar kan även ditt kontobetyg sjunka, men det sjunker inte under 200 såvida du inte har policyöverträdelser. Det viktigaste för att hålla ditt säljarkonto i god status är att dels följa våra policyer, dels att agera snabbt om några överträdelser skulle uppstå.

Mer information om hur kontobetyget fungerar finns i programpolicyn för kontobetyg.

0 röster
0 röster
1 visning
0 svar
Senaste aktivitet
user profile

Från och med den 13 juli godkänner vi endast testresultat för produktöverensstämmelse från laboratorier som följer kraven i våra säkerhetsstandarder. Med den här ändringen säkerställs att alla testresultat är korrekta så att kunderna är säkra.

Vi har sammanställt en lista över laboratorier som inte uppfyller kraven i våra säkerhetsstandarder. Vi rekommenderar att du läser igenom listan innan du begär testresultat eller skickar in produktdokumentation.

Listan över ej godkända laboratorier uppdateras regelbundet baserat på våra resultat. Om du skickar in ett dokument om överensstämmelse som utfärdats av ett laboratorium i den här listan så avvisas det under granskningsprocessen.

Du kan läsa mer på sidan Avstängda valideringslaboratorier.

Du hittar en lista över godkända laboratorier på tjänsteleverantörsnätverket.

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile

Vårt årliga shoppingevenemang Prime Day äger rum 8–11 juli och erbjuder Prime-medlemmar fyra dagars rea i olika kategorier.

Det är inte för sent att delta. Du kan skapa exklusiva Prime-rabatter, kuponger eller Sponsored Products-kampanjer när som helst före eller under evenemanget.

Du kan läsa mer om Prime Day på sidan amazon.se/primeday.

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile

Den 8 juli 2025 uppdaterar vi medlingspolicyn med nya riktlinjer för våra europeiska butiker. I de nya riktlinjerna specificeras tidsperioderna för att begära medling om produktposter eller säljarkonton som inaktiverats.

Du behöver ha gjort följande för att kunna ansöka om medling:

  • skickat in ett överklagande via översikten Kontostatus inom sex månader efter att din produktpost eller ditt konto inaktiverats
  • ansökt om medling inom sex månader från det att du fått svar på överklagandet
  • haft en aktiv produktpost i en av våra europeiska butiker inom 12 månader efter att ha ansökt om medling.

Ändringarna införs i vår medlingspolicy och på hjälpsidan Begära medling den 8 juli.

Under tiden kan du granska ändringarna i PDF-versionen av policyn (endast tillgänglig på engelska).

Din fortsatta användning av försäljningstjänsterna efter att ändringarna har trätt i kraft innebär att du godkänner dem.

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet
user profile

Om du vill sälja i våra butiker i EU, Förenade kungariket, Norge och Schweiz måste du ange giltiga momsregistreringsnummer, och dina företagsuppgifter i Seller Central måste stämma överens med skattemyndigheternas register. Om de här uppgifterna inte är korrekta och uppdaterade kan din försäljningsbehörighet komma att begränsas.

Du måste vara momsregistrerad om följande gäller för dig:

  • Du använder Fraktas av Amazon.
  • Du skickar produkter mellan EU-länder för företagsförsäljning.
  • Du bedriver gränsöverskridande försäljning till konsumenter som överstiger 10 000 EUR inom EU.
  • Du överskrider landsspecifika försäljningströsklar.

Vi rekommenderar att du verifierar din momsregistrering och ser till att den stämmer överens med dina företagsuppgifter i Seller Central.

Du kan kontrollera att din momsregistrering är giltig för EU via VIES-valideringsportalen.

Om du vill verifiera din momsregistrering för Förenade kungariket kan du gå till HMRC.

Du kan läsa mer på sidan hjälpsidan Krav på momsregistrering.

0 röster
0 röster
0 visningar
0 svar
Senaste aktivitet

Vanliga frågor

Läs mer om forum för säljare, hur du deltar i diskussioner, med mera!
Visa vanliga frågor

Riktlinjer för communityn

Tips för att upprätthålla en säker och inkluderande miljö
Visa riktlinjer för communityn

Versionsinformation

Håll dig uppdaterad om förbättringar som kommer till säljarforum.
Visa versionsinformation

Användningsvillkor

Granska villkoren gällande säljarforum
Visa användarvillkor

Sekretesspolicy

Granska sekretesspolicyn för säljarforum
Visa sekretesspolicy

Rapportera missbruk

Använd det här formuläret för att rapportera missbruk av Amazons policyer
Rapportera