Säljarforum
Logga in
Logga in
imgLogga in
imgLogga in

Vanliga frågor om säljarforum

Navigera till avsnitten nedan för att hitta vanliga frågor om säljarforum. Hittar du inte det du söker efter? Ställ en fråga i säljarforumen.

Allmänt

Säljarforum är en Amazon-communityplats där försäljningspartners kan bygga kontakter med andra Amazon-försäljningspartners, dela information och erfarenheter och diskutera ämnen som är relaterade till försäljning i Amazons butik. Säljarforum modereras av Amazons communityhanterare som deltar i diskussioner, delar innehåll för att hjälpa försäljningspartners att lyckas sälja i Amazons butik och svara på frågor.
Vad är säljarforum?
Vi har utformat den nya upplevelsen av säljarforum baserat på feedback från våra försäljningspartners. Förbättringarna vi har gjort inkluderar ett förbättrat utseende och känsla med mer intuitiv och organiserad navigering, möjligheten att se och rösta på varje inlägg, personlig sökning och diskussioner samt förbättringar i sökningen som möjliggör filtrering på röster, visningar och svar från Amazon. Baserat på feedback kommer vi att fortsätta att bygga vidare på upplevelsen av säljarforum.
Varför skapade du en ny säljarforumsupplevelse?
Innehållet i säljarforum är tillgängligt i bara-läs form för både Amazons försäljningspartners och allmänheten. Men det är bara Amazon-säljare med ett aktivt Seller Central-konto som kan skapa nya diskussioner, publicera svar eller på annat sätt vara aktiva i säljarforum (kallas hädanefter för försäljningspartners). Tillgång och användning av säljarforum omfattas av villkoren i sekretesspolicyn för Amazon.com samt andra Amazon-policyer och avtal mellan Amazon och försäljningspartners, såsom Amazon Business Solutions-avtaletoch användningsvillkor för Seller Central.
Vem kan delta i säljarforum?
Säljarforum är en bra plats för att ta del av råd och lösningar från säljarcommunityn samt utbyta idéer, kunskap och åsikter relaterade till försäljning i Amazons butik. Supportteamet för försäljningspartner är den primära kontaktpunkten för säljarrelaterade affärsproblem och ger snabb och korrekt operativ support till försäljningspartners. För operativa problem eller problem med ditt konto bör du kontakta supportteamet för försäljningspartner direkt.
Vad är skillnaden mellan säljarforum och Supportteamet för försäljningspartner?
Diskussionerna i säljarforum varierar beroende på land. Du kan bläddra i säljarforum i andra länder genom att gå till 'Landsväljare' högst upp på knappen 'Starta en diskussion'. Du kan endast publicera innehåll i säljarforum för ett annat land om du är registrerad för att sälja i det landet.
Hur bläddrar jag på säljarforum bland diskussioner som är relaterade till andra Amazon-butiker?

Skapa en diskussion

Du kan skapa nya diskussioner genom att klicka på knappen Starta en diskussion högst upp i säljarforumet. Inom en diskussion kan du ladda upp högst fem bilder i följande format: JPG, JPEG, JPE, JFIF och PNG. Läs riktlinjerna för säljarforumet när du startar en diskussion.
Hur skapar jag en diskussioner?
Kategorier och taggar håller säljarforum organiserade så att försäljningspartners snabbare kan hitta svar på frågor. Kategorier och taggar gör det också möjligt att filtrera sökresultat efter ämne. En försäljningspartner måste välja minst en kategori och upp till fem taggar för att kunna starta en diskussion.
Varför måste jag välja en kategori och tagg innan jag publicerar en diskussion?
Ja, du kan spara ett utkast till diskussioner genom att klicka på knappen ”Spara som utkast”. För att returnera och avsluta ditt utkast klickar du på knappen ”Starta en diskussion” och bläddrar sedan ned på sidan till avsnittet ”Utkast till diskussioner”. Öppna utkastet och fortsätt att skapa ditt inlägg. Du kan spara upp till 50 utkast.
Kan jag spara ett utkast av diskussionen?
Om du vill citera innehåll från ett befintligt inlägg markerar du den information du vill citera och klickar sedan på knappen ”Citera” som visas högst upp till vänster i det markerade området. Citatet genererar automatiskt ett svarsfönster där du kan slutföra ditt inlägg.
Hur citerar jag innehåll i mina inlägg och svar?
Om du vill nämna andra försäljningspartners i ett inlägg eller ett svar, måste du börja med att skriva symbolen ”@” på tangentbordet och sedan börja skriva in försäljningspartnerns användarnamn. Välj användarnamnet i rullgardinsmenyn.
Hur nämner jag andra försäljningspartners i mitt inlägg?
Säljarforum hindrar försäljningspartners från att skapa ett duplicerat inläggsnamn i ett försök att hålla forumen organiserade och undvika duplicerad information. I stället kommer försäljningspartners att se förslag på andra inlägg som kan vara relevanta för ämnet eller frågan de vill diskutera.
Varför kan jag inte duplicera ett diskussionsnamn?

Grupper

Grupper är en särskilt plats där man kan kommunicera med andra försäljningspartners som delar liknande affärsbehov eller intressen. Diskussioner inom grupper är synliga för säljarforumcommunityn, men det är bara gruppmedlemmar som kan rösta eller publicera i en grupp. Du kan också välja att få aviseringar om diskussioner i de grupper där du är medlem.
Vad är grupper i säljarforum?

Profil och inställningar

För att fortsätta att främja förtroende och insyn inom vår community är nu både namnen för globalt konto och skyltfönster del av en försäljningspartners profil. Det är ett bra sätt att visa upp ditt företag och lära dig mer om de andra säljare du interagerar med i forumen. De nya säljarforumen visar tre namn på din forumprofilsida:
  • Ditt visningsnamn. Det här är ditt valda namn för interaktioner i säljarforum. Det visas bredvid alla dina inlägg och svar.
  • Namn på ditt skyltfönster. Det här matchar namnet som visas på dina informationssidor och skyltfönster på Amazon.com. Det syns endast på din profilsida för säljarforum.
  • Dina globala kontonamn. Det visas endast på din profilsida för säljarforum.
Varför visas mitt Skyltfönsternamn på min säljarforumprofil?
Säljarforumprofilerna kan nu anpassas. Här kan du dela din verksamhetsberättelse och lära sig mer om Amazons andra försäljningspartners i forumcommunityn. Nu kan du anpassa:
  • Profilbild: visa upp dig själv, din företagslogotyp eller en avatar som representerar din närvaro på Säljarforum
  • Visningsnamn: välj ditt visningsnamn för säljarforum. Du kan ändra visningsnamn när som helst.
  • ”Om mig” och ”Om mitt företag”: här kan du ge information om dig och ditt företag.
  • Inställningar för anpassning och aviseringar: ange inställningar för anpassning och aviseringar.
Vad kan jag anpassa på min profil för säljarforum?
Om en försäljningspartner var aktiv i säljarforum i den tidigare upplevelsen sparas försäljningspartnerns visningsnamn och historik i 90 dagar efter att de har skapat en profil i de nya säljarforumen. Besök profilsidan för mer information om alternativ för att koppla tidigare visningsnamn och historik till den nya profilen.

Obs! Även om en försäljningspartner inte väljer att koppla sin tidigare profil till sitt konto, kan ingen annan använda det tidigare visningsnamnet.
Vad hände med mitt gamla profilvisningsnamn och historik från tidigare forum?
Aktiviteter som utförs i en Amazon-butik kan endast visas i det landet. Om du inte kan navigera till vissa aktiviteter i din profil kan du behöva byta till det land där aktiviteten utfördes. Använd 'Landsväljare' ovanför knappen 'Starta en diskussion' för att byta butik.
Varför kan jag inte navigera till vissa aktiviteter i min profil?

Aviseringar

Du kommer att få aviseringar när andra försäljningspartners har svarat eller röstat på dina inlägg. Du kommer också att få aviseringar när nya diskussioner påbörjas i grupper där du är medlem eller när det finns ett nytt meddelande från Amazon. Du kan se aviseringar genom att klicka på aviseringsfliken i Säljarforum.
Vad är aviseringar och hur kan jag se dem?
Du kan ändra inställningar för aviseringar genom att gå till fliken ”Inställningar”. Försäljningspartners kan välja att aktivera eller inaktivera alla aviseringar eller enskilda aviseringar beroende på deras preferenser.
Hur ändrar jag mina aviseringsinställningar?

Moderering

För att säkerställa bästa möjliga upplevelse för alla inom communityn för säljarforum har Amazon upprättat grundläggande riktlinjer för deltagande. Du kan läsa riktlinjerna här.
Vilka är riktlinjerna för säljarforum?
Amazons team av communityhanterare stöder communityn för säljarforum med användbart innehåll, till exempel pedagogiska och informativa inlägg, enkäter, undersökningar, evenemang och framgångshistorier. Communityhanterare hjälper till att hålla konversationer användbara och relevanta genom att granska flaggade inlägg/trådar, ta bort olämpligt innehåll och ta bort besvärande medlemmar från säljarforum.
Hur stöder Amazons communityhanterare säljarforumen?
Varningar är officiella meddelanden från Amazon om att en försäljningspartner har brutit mot riktlinjerna för säljarforumet. Communityhanterare kan redigera eller ta bort förbjudet innehåll som är kopplat till en överträdelse. Upprepade överträdelser kan leda till att dina publiceringsprivilegier upphävs.
Vad är en varning?

Vanliga frågor om säljarforum

Navigera till avsnitten nedan för att hitta vanliga frågor om säljarforum. Hittar du inte det du söker efter? Ställ en fråga i säljarforumen.

Allmänt

Säljarforum är en Amazon-communityplats där försäljningspartners kan bygga kontakter med andra Amazon-försäljningspartners, dela information och erfarenheter och diskutera ämnen som är relaterade till försäljning i Amazons butik. Säljarforum modereras av Amazons communityhanterare som deltar i diskussioner, delar innehåll för att hjälpa försäljningspartners att lyckas sälja i Amazons butik och svara på frågor.
Vad är säljarforum?
Vi har utformat den nya upplevelsen av säljarforum baserat på feedback från våra försäljningspartners. Förbättringarna vi har gjort inkluderar ett förbättrat utseende och känsla med mer intuitiv och organiserad navigering, möjligheten att se och rösta på varje inlägg, personlig sökning och diskussioner samt förbättringar i sökningen som möjliggör filtrering på röster, visningar och svar från Amazon. Baserat på feedback kommer vi att fortsätta att bygga vidare på upplevelsen av säljarforum.
Varför skapade du en ny säljarforumsupplevelse?
Innehållet i säljarforum är tillgängligt i bara-läs form för både Amazons försäljningspartners och allmänheten. Men det är bara Amazon-säljare med ett aktivt Seller Central-konto som kan skapa nya diskussioner, publicera svar eller på annat sätt vara aktiva i säljarforum (kallas hädanefter för försäljningspartners). Tillgång och användning av säljarforum omfattas av villkoren i sekretesspolicyn för Amazon.com samt andra Amazon-policyer och avtal mellan Amazon och försäljningspartners, såsom Amazon Business Solutions-avtaletoch användningsvillkor för Seller Central.
Vem kan delta i säljarforum?
Säljarforum är en bra plats för att ta del av råd och lösningar från säljarcommunityn samt utbyta idéer, kunskap och åsikter relaterade till försäljning i Amazons butik. Supportteamet för försäljningspartner är den primära kontaktpunkten för säljarrelaterade affärsproblem och ger snabb och korrekt operativ support till försäljningspartners. För operativa problem eller problem med ditt konto bör du kontakta supportteamet för försäljningspartner direkt.
Vad är skillnaden mellan säljarforum och Supportteamet för försäljningspartner?
Diskussionerna i säljarforum varierar beroende på land. Du kan bläddra i säljarforum i andra länder genom att gå till 'Landsväljare' högst upp på knappen 'Starta en diskussion'. Du kan endast publicera innehåll i säljarforum för ett annat land om du är registrerad för att sälja i det landet.
Hur bläddrar jag på säljarforum bland diskussioner som är relaterade till andra Amazon-butiker?

Skapa en diskussion

Du kan skapa nya diskussioner genom att klicka på knappen Starta en diskussion högst upp i säljarforumet. Inom en diskussion kan du ladda upp högst fem bilder i följande format: JPG, JPEG, JPE, JFIF och PNG. Läs riktlinjerna för säljarforumet när du startar en diskussion.
Hur skapar jag en diskussioner?
Kategorier och taggar håller säljarforum organiserade så att försäljningspartners snabbare kan hitta svar på frågor. Kategorier och taggar gör det också möjligt att filtrera sökresultat efter ämne. En försäljningspartner måste välja minst en kategori och upp till fem taggar för att kunna starta en diskussion.
Varför måste jag välja en kategori och tagg innan jag publicerar en diskussion?
Ja, du kan spara ett utkast till diskussioner genom att klicka på knappen ”Spara som utkast”. För att returnera och avsluta ditt utkast klickar du på knappen ”Starta en diskussion” och bläddrar sedan ned på sidan till avsnittet ”Utkast till diskussioner”. Öppna utkastet och fortsätt att skapa ditt inlägg. Du kan spara upp till 50 utkast.
Kan jag spara ett utkast av diskussionen?
Om du vill citera innehåll från ett befintligt inlägg markerar du den information du vill citera och klickar sedan på knappen ”Citera” som visas högst upp till vänster i det markerade området. Citatet genererar automatiskt ett svarsfönster där du kan slutföra ditt inlägg.
Hur citerar jag innehåll i mina inlägg och svar?
Om du vill nämna andra försäljningspartners i ett inlägg eller ett svar, måste du börja med att skriva symbolen ”@” på tangentbordet och sedan börja skriva in försäljningspartnerns användarnamn. Välj användarnamnet i rullgardinsmenyn.
Hur nämner jag andra försäljningspartners i mitt inlägg?
Säljarforum hindrar försäljningspartners från att skapa ett duplicerat inläggsnamn i ett försök att hålla forumen organiserade och undvika duplicerad information. I stället kommer försäljningspartners att se förslag på andra inlägg som kan vara relevanta för ämnet eller frågan de vill diskutera.
Varför kan jag inte duplicera ett diskussionsnamn?

Grupper

Grupper är en särskilt plats där man kan kommunicera med andra försäljningspartners som delar liknande affärsbehov eller intressen. Diskussioner inom grupper är synliga för säljarforumcommunityn, men det är bara gruppmedlemmar som kan rösta eller publicera i en grupp. Du kan också välja att få aviseringar om diskussioner i de grupper där du är medlem.
Vad är grupper i säljarforum?

Profil och inställningar

För att fortsätta att främja förtroende och insyn inom vår community är nu både namnen för globalt konto och skyltfönster del av en försäljningspartners profil. Det är ett bra sätt att visa upp ditt företag och lära dig mer om de andra säljare du interagerar med i forumen. De nya säljarforumen visar tre namn på din forumprofilsida:
  • Ditt visningsnamn. Det här är ditt valda namn för interaktioner i säljarforum. Det visas bredvid alla dina inlägg och svar.
  • Namn på ditt skyltfönster. Det här matchar namnet som visas på dina informationssidor och skyltfönster på Amazon.com. Det syns endast på din profilsida för säljarforum.
  • Dina globala kontonamn. Det visas endast på din profilsida för säljarforum.
Varför visas mitt Skyltfönsternamn på min säljarforumprofil?
Säljarforumprofilerna kan nu anpassas. Här kan du dela din verksamhetsberättelse och lära sig mer om Amazons andra försäljningspartners i forumcommunityn. Nu kan du anpassa:
  • Profilbild: visa upp dig själv, din företagslogotyp eller en avatar som representerar din närvaro på Säljarforum
  • Visningsnamn: välj ditt visningsnamn för säljarforum. Du kan ändra visningsnamn när som helst.
  • ”Om mig” och ”Om mitt företag”: här kan du ge information om dig och ditt företag.
  • Inställningar för anpassning och aviseringar: ange inställningar för anpassning och aviseringar.
Vad kan jag anpassa på min profil för säljarforum?
Om en försäljningspartner var aktiv i säljarforum i den tidigare upplevelsen sparas försäljningspartnerns visningsnamn och historik i 90 dagar efter att de har skapat en profil i de nya säljarforumen. Besök profilsidan för mer information om alternativ för att koppla tidigare visningsnamn och historik till den nya profilen.

Obs! Även om en försäljningspartner inte väljer att koppla sin tidigare profil till sitt konto, kan ingen annan använda det tidigare visningsnamnet.
Vad hände med mitt gamla profilvisningsnamn och historik från tidigare forum?
Aktiviteter som utförs i en Amazon-butik kan endast visas i det landet. Om du inte kan navigera till vissa aktiviteter i din profil kan du behöva byta till det land där aktiviteten utfördes. Använd 'Landsväljare' ovanför knappen 'Starta en diskussion' för att byta butik.
Varför kan jag inte navigera till vissa aktiviteter i min profil?

Aviseringar

Du kommer att få aviseringar när andra försäljningspartners har svarat eller röstat på dina inlägg. Du kommer också att få aviseringar när nya diskussioner påbörjas i grupper där du är medlem eller när det finns ett nytt meddelande från Amazon. Du kan se aviseringar genom att klicka på aviseringsfliken i Säljarforum.
Vad är aviseringar och hur kan jag se dem?
Du kan ändra inställningar för aviseringar genom att gå till fliken ”Inställningar”. Försäljningspartners kan välja att aktivera eller inaktivera alla aviseringar eller enskilda aviseringar beroende på deras preferenser.
Hur ändrar jag mina aviseringsinställningar?

Moderering

För att säkerställa bästa möjliga upplevelse för alla inom communityn för säljarforum har Amazon upprättat grundläggande riktlinjer för deltagande. Du kan läsa riktlinjerna här.
Vilka är riktlinjerna för säljarforum?
Amazons team av communityhanterare stöder communityn för säljarforum med användbart innehåll, till exempel pedagogiska och informativa inlägg, enkäter, undersökningar, evenemang och framgångshistorier. Communityhanterare hjälper till att hålla konversationer användbara och relevanta genom att granska flaggade inlägg/trådar, ta bort olämpligt innehåll och ta bort besvärande medlemmar från säljarforum.
Hur stöder Amazons communityhanterare säljarforumen?
Varningar är officiella meddelanden från Amazon om att en försäljningspartner har brutit mot riktlinjerna för säljarforumet. Communityhanterare kan redigera eller ta bort förbjudet innehåll som är kopplat till en överträdelse. Upprepade överträdelser kan leda till att dina publiceringsprivilegier upphävs.
Vad är en varning?