Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Hantera FBA-beställningar

Om du vill granska statusen för FBA-beställningar som gjorts på Amazon via sidan Hantera ordrar klickar du på länken Visa FBA-beställningar. Om du säljer ditt lager på Amazon via Levereras av Amazon hanterar Amazon beställningarna åt dig.

Betalningar för slutförda beställningar visas i rapporten Betalningar.

Hantera ordrar visar en lista över alla beställningar, olevererade, väntande, levererade och annullerade, inklusive:

  • Orderinformation, inklusive beställnings-ID, produktnamn, beställt antal, ASIN, SKU, försäljningskanal, leveransmetod och faktureringsland.
  • Leveransinformation, inklusive leveransmetod, betalningsstatus och eventuella väntande åtgärder.
  • Verktyg för att hantera dina beställningar, till exempel annullerade beställningar, återbetalningar, fraktverktyg (köp av frakt och utskrift av följesedlar) med mera. För beställningar som levereras av Amazon hanterar Amazons kundtjänst dessa åtgärder.

Mer information om hur sidan Hantera ordrar fungerar finns under Hantera ordrar.

Information om hur du söker efter och filtrerar beställningar finns i Sök beställningar.

Amazon-levererade beställningar

En orderstatus en Amazon-levererad beställning kan vara antingen:

  • Väntande – Några av artiklarna i beställningen har inte levererats. Beställningar kan vara väntande på grund av följande orsaker:
    • Beställningen har statusen väntande medan andra artiklar konsolideras för gratis frakt.
    • Kreditkortsbetalningen har inte godkänts.
    • En artikel i beställningen är slutsåld. I de fall där Amazon delar upp beställningen i flera delar kommer statusen att vara väntande tills dess att den sista artikeln har skickats, även om betalningen har mottagits.
  • Betalning mottagen – Beställningen är betald.

Multi-Channel Fulfillment Orders

Multi-Channel Fulfillment-beställningar identifieras som ”Ej Amazon” i fältet Försäljningskanal på sidan Orderinformation.

En orderstatus för en Multi-Channel Fulfillment-beställning kan vara något av följande:

  • Olevererbar – Beställningen kan inte genomföras, eftersom produkten är slutsåld eller leveransadressen är ogiltig.
  • Planering – Beställningen har mottagits.
  • Leverans – Beställningen packas för leverans.
  • Genomförd – Beställningen har levererats.

Mer information om hur du hanterar Multi-Channel Fulfillment-beställningar finns i Multi-Channel Fulfillment.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates