Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Skapa experiment

Översikt

Med Hantera dina experiment kan du köra A/B-tester (kallas även delningstester) för ditt varumärkes produktpostinnehåll. Experiment hjälper dig att jämföra två versioner av innehåll med varandra så att du kan se vilka som presterar bättre. I slutet av ett experiment kan du granska vilken version av innehåll som presterade bäst och sedan publicera det vinnande innehållet. Genom att köra experiment kan du lära dig hur du skapar bättre innehåll som tilltalar dina kunder och hjälper till att öka försäljningen.

Vad är bra experiment?

De bästa experimenten delar dessa egenskaper:

  1. Version A och version B skiljer sig mycket från varandra. För produktnamn kan du försöka att avsevärt förkorta titellängden för att minska bruset och uppmuntra fler kunder att besöka din informationssida. För bildexperiment kan du prova alternativ som gör din produkt enklare att förstå och mer informationsrik.
    Viktigt: Ju mer ditt innehåll och dina behandlingar är olika, desto mer sannolikt är det att eventuella resultatskillnader som upptäcks är meningsfulla och inte orsakas av slumpmässig chans.
  2. Experimentets varaktighet är tio veckor. Detta gör det möjligt för oss att samla in så mycket data som möjligt.

Konfigurera ett experiment

Steg 1: Starta ett experiment: Från huvudskärmen Hantera dina experiment klickar du på rullgardinsmenyn Skapa ett nytt experiment. Välj sedan önskad experimenttyp.

Steg 2: Välj ett berättigat ASIN att experimentera med: Du uppmanas att välja ett referens-ASIN. Ett ”referens-ASIN” är den produkt som du kommer att skapa experimentellt innehåll för.

Du kan välja ett variations-ASIN för experimentering. Om du väljer ett variations-ASIN kommer systemet att ange vilka underordnade ASIN:er som kan inkluderas i experimentet. Systemet visar ASIN-behörighetsstatus, tillsammans med information om varför vissa ASIN:er kanske inte är berättigade.

Observera: ASIN:er med låg trafik kanske inte visas i listan över tillgängliga ASIN och är inte berättigade för experimentering.

Steg 3: Lägg till information om experiment: För att skapa ditt experiment, ange följande information:

  • Experimentnamn: Detta namn kommer bara att vara synligt för dig. Det här namnet är viktigt eftersom du kommer att använda det för att identifiera ditt experiment när det körs för att granska resultaten.
  • Hypotes: En hypotes är en av de viktigaste delarna av ditt experiment. Din hypotes ställer en fråga som du förväntar dig att utvärdera med ditt experimentella innehåll. Ett exempel på hypotes kan vara ”Ändra mitt produktnamn från att vara vagt till att vara mer beskrivande, vilket leder till ökad försäljning”. Genom att ange och validera hypotesen kan du arbeta för att skapa lärdomar som du kan tillämpa för produkter utöver dem som deltar i experimenteringen.
  • Experimentens varaktighet och startdatum: Rekommenderad experimentlängd är åtta till tio veckor. Du kan alltid ändra varaktigheten eller avsluta ditt experiment tidigt. Ju längre du kör ditt experiment, desto säkrare kommer du att vara över resultaten.
Observera: Beroende på valideringstiden för den experimentella innehållstypen kan den tidigaste startdagen vara flera dagar framöver. Detta ger Amazon tid att validera att allt inskickat innehåll uppfyller våra riktlinjer.

Steg 4: Välj experimentellt innehåll: Baserat på den experimentella innehållstypen, välj innehåll på följande sätt:

  • Produktnamn: Ange dina föreslagna namn för experimentellt innehåll i varje tillhörande ruta.
  • Produktbilder: Klicka på Ladda upp bild och använd sedan filväljaren för att välja en kompatibel produktbild.

För variations-ASIN:er kan du skicka in produktnamn eller produktbildsinnehåll för vissa eller flera av de underordnade ASIN:erna, men du måste alltid skicka in innehåll för den överordnade. Anledningen är att det överordnade ASIN:ets innehåll används mer allmänt över hela kundupplevelsen.

Vanligtvis måste du skapa nytt innehåll att använda som version B. Det enklaste sättet att göra detta är att klicka på länken på vår sida som säger ”Börja med att duplicera version A”. Det kommer att skapa en kopia av ditt version A-innehåll med samma uppsättning ASIN:er (båda versionerna av innehållet måste ha samma ASIN:er tillämpade för att skicka in ett giltigt experiment).

Steg 5: Skicka in ditt experiment: Vid detta tillfälle kommer ditt experiment att schemaläggas i väntan på innehållsvalidering.

Viktigt: Se till att återgå till Hantera dina experiment dagarna efter att du har skickat in ditt experiment för att validera innehållsvalideringen. Om det misslyckades (t.ex. att skicka in en bild med en icke-vit bakgrund i en kategori där detta krävs) ändrar du innehållet så att det överensstämmer med den misslyckade valideringen och skickar in experimentet igen.

Innehållsvalidering

Allt innehåll som skickas in under ett experiment måste uppfylla samma riktlinjer som allt vanligt innehåll som inte ingår i ett experiment.

Särskilda riktlinjer för experimentella innehållstyper är följande:

  • Produktnamn: Produktnamn får inte ha fler än 200 tecken, inklusive mellanslag. Denna övre gräns gäller för alla kategorier. Vissa kategorier kan ha en gräns på ännu färre tecken.
  • Produktbilder: Bilder är mycket viktiga för kunder, så kvaliteten spelar roll. Välj bilder som är tydliga, lätta att förstå, informationsrika och attraktivt presenterade.

Redigera ett experiment

Om du vill redigera ett experiment börjar du med att visa experimentinformationen. Det finns flera tillstånd som ditt experiment potentiellt kan befinna sig i. Dessa tillstånd kommer att påverka vilken information som kan redigeras. Ditt experiment kan redigeras i följande tillstånd:

  • Schemalagd, avvaktar validering av innehåll: I det här tillståndet kan du redigera alla dina experimentdetaljer inklusive dess innehåll.
  • Validering av innehåll misslyckades: I det här tillståndet misslyckades valideringen av innehållet som du skickade in. Du måste revidera ditt experimentinnehåll för att experimentet ska kunna köras.
  • Schemalagd, framgångsrik validering av innehåll: I det här tillståndet har ditt innehåll klarat valideringen och ditt experimentschema är låst. Om du väljer att ändra experimentets innehåll måste du välja ett nytt startdatum för att ge tillräckligt med tid för att upprepa valideringsprocessen av innehållet.
  • Experiment pågår (delvis redigering tillgänglig): Medan ett experiment pågår kan innehållet inte längre revideras. Experimentets hypotes och varaktighet kan dock fortfarande revideras efter önskemål. Om du vill ändra det experimentella innehållet när experimentet pågår, avbryt det befintliga experimentet och skapa ett nytt.

Experiment i detta tillstånd kan inte redigeras:

  • Avbruten: Ditt experiment avslutades före slutdatumet.
  • Slutförd: Ditt experiment nådde slutdatumet. Vid det här laget kommer alla kunder att se ditt ursprungliga (kontroll) innehåll igen tills du fattar ett beslut om vilket innehåll som ska publiceras.
Viktigt: Oavsett experimentresultaten kommer ditt experimentinnehåll inte att publiceras automatiskt när experimentet avslutas. Se till att publicera ditt experimentinnehåll om du vill att kunderna ska se det efter experimentet.

Avbryt ett experiment

För att avbryta ett experiment, börja med att visa experimentinformationen. Klicka sedan på Avbryt experiment och ange att du är säker på att du vill avbryta. När testet har avbrutits kommer testet att vara över och alla kunder kommer att återgå till att se det ursprungliga innehållet. Systemet kommer att be dig om anledningen till att experimentet avbröts. Du kan till exempel indikera att avbrottet berodde på ett experimentellt innehållsfel eller att experimentet uppnådde det önskade resultatet före slutdatumet.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates