Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Vanliga frågor om Program för betaltjänstleverantörer

Den här sidan har svar på vanliga frågor om Program för betaltjänstleverantörer.

1. Vad är Program för betaltjänstleverantörer?

Som en del av vår fortsatta insats för att göra Amazon till den säkraste och mest betrodda butiken i världen för kunder och säljare, lanserar vi programmet för betaltjänstleverantörer. Syftet är att öka vår förmåga att upptäcka, förhindra och vidta åtgärder mot potentiella oseriösa aktörer så att vi kan fortsätta att skydda kunder och säljare från bedrägeri och missbruk. Säljare som väljer att använda en betaltjänstleverantör (PSP) för att ta emot sina försäljningsintäkter från deras Amazon-butik måste använda en PSP som deltar i detta program.

2. Hur vet jag om jag använder en betaltjänstleverantör (PSP)?

Du använder en PSP om bankkontot du tilldelade som insättningsmetod till din Amazon-butik hanteras av ett betalningsföretag i stället för att direkt utfärdas till dig av en insättningsbank.

3. Hur vet jag om jag behöver byta min PSP eller ange ett annat bankkonto?

Om du inte använder en PSP utan ett bankkonto som utfärdats direkt av en bank, behöver du inte göra något. Om du endast använder PSP:er som för närvarande deltar i programmet för att ta emot dina pengar krävs ingen åtgärd. Om du använder en PSP som ännu inte deltar rekommenderar vi att du kontaktar dem för att lära dig mer om deras registreringsplan. Om de inte planerar att registrera dig bör du byta till någon av följande utbetalningslösningar senast den 31 maj 2021:

  1. Ett bankkonto som du har fått av en deltagande PSP
  2. Ett bankkonto som utfärdas direkt till dig av en insättningsbank som accepterar utbetalningar i valutan för din Amazon-butik
  3. Amazons valutakonverterare för säljare (ACCS) utför utbetalning till ditt bankkonto som erhållits antingen direkt från en insättningsbank eller från en deltagande PSP

4. Vad händer om jag fortsätter att använda en icke-deltagande PSP?

Från och med den 1 mars 2021 måste säljare använda en PSP som deltar i programmet när de lägger till ett nytt bankkonto från en PSP. Säljare som fortsätter att använda ett bankkonto från en icke-deltagande PSP efter den 31 maj 2021 kommer att omfattas av en längre reservperiod för utbetalningar på upp till 21 dagar efter det senaste beräknade leveransdatumet. Klicka här för mer information om betalningar baserat på leveransdatum. Från och med den 15 juli 2021 kommer vi att stoppa utbetalningar till säljare som använder icke-deltagande PSP:er tills de byter till en deltagande PSP eller använder ett bankkonto som utfärdats direkt av en insättningsbank.

5. Hur byter jag till en deltagande PSP?

Se frågan ”Hur vet jag om jag behöver byta min PSP eller ange ett annat bankkonto?” ovan för att se om du behöver ange ett annat bankkonto. Om du behöver byta till en deltagande PSP, genomför följande steg:

  1. Välj en av de aktuella deltagande PSP:erna här.
  2. Besök webbplatsen för den deltagande PSP som du väljer, följ instruktionerna för att ansöka om ett bankkonto som stöder valutorna i dina Amazon-butiker och slutför verifieringsprocessen som krävs av PSP.
  3. När du har fått det nya bankkontot från en deltagande PSP går du till sidan Insättningsmetod i Seller Central och uppdaterar informationen om bankkonto.
  4. Tillhandahåll eventuell ytterligare dokumentation som Amazon eventuellt kräver för att slutföra processen för uppdatering av bankkonto.
Om du har några kontoproblem, kontakta vår Selling Partner Support eller din kontoansvarige om du har en.

6. Vad ska jag göra om jag använder Amazons valutakonverterare (ACCS)?

Om du använder ACCS och betalar ut intäkterna från din Amazon-butik till ett bankkonto som utfärdats direkt till dig av en insättningsbank eller av en deltagande PSP, krävs inga åtgärder. Om du använder ACCS för att betala ut till ett bankkonto som utfärdats av en icke-deltagande PSP, se frågan ”Hur vet jag om jag behöver byta min PSP eller ange ett annat bankkonto?” ovan för att avgöra om du behöver vidta åtgärder.

7. Vem ska jag kontakta för support om jag har frågor om mitt bankkonto?

Vid problem med ditt bankkonto som utfärdats av en PSP bör du kontakta din PSP först. Om du har bekräftat att ditt bankkonto är utfärdat av en deltagande PSP men fortfarande har problem med att använda det som din Amazon-insättningsmetod, kan du kontakta oss.

8. Hur arbetar Amazon med deltagande PSP:er i det här programmet?

Deltagande PSP:er måste ha lämpliga risk- och efterlevnadskontroller och samarbeta med Amazon för att minska risken för bedrägeri och missbruk. Se sidan Program för betaltjänstleverantörer för mer information.

9. Vad är Reservpolicyn för DD+21?

Reservpolicyn för DD+21 innebär att dina utbetalningar kommer att reserveras under 21 dagar efter leveransdatum som en del av programmet för betaltjänstleverantörer. Från och med 31 maj reserveras försäljningsintäkterna för alla dina aktiva och nya beställningar under 21 dagar efter det faktiska leveransdatumet eller det senaste beräknade leveransdatumet för beställningen. De kommer att finnas tillgängliga för utbetalning från och med dag 22 efter leveransdatumet.

Med denna nya policy för reserverade utbetalningar på 21 dagar efter leveransdatum, till exempel om du skickar en artikel den 1 januari och det faktiska leveransdatumet är 5 januari, kommer försäljningsintäkterna att vara tillgängliga från och med den 27 januari. För beställningar utan giltig spårningsinformation reserveras försäljningsintäkterna under 21 dagar efter beställningens senaste beräknade leveransdatum.

10. Hur kan jag återinföras till min standardreservpolicy?

Du kan återinföras genom att ersätta detta bankkonto med ett bankkonto som utfärdats av en deltagande betaltjänstleverantör (PSP) eller ett bankkonto som utfärdats direkt till dig av en insättningsbank före den 15 juli 2021. Om du väljer att använda en PSP följer du nedanstående steg för att uppdatera ditt bankkonto:

  1. Välj en av de aktuella deltagande PSP:erna här.
  2. Besök webbplatsen för den deltagande PSP som du väljer, följ instruktionerna för att ansöka om ett bankkonto som stöder valutorna i dina Amazon-butiker och slutför verifieringsprocessen som krävs av PSP.
  3. När du har fått det nya bankkontot från en deltagande PSP går du till sidan Insättningsmetod i Seller Central och uppdaterar informationen om bankkonto.
  4. Tillhandahåll eventuell ytterligare dokumentation som Amazon eventuellt kräver för att slutföra processen för uppdatering av bankkonto.

När informationen om bankkontot som är kopplad till ditt säljarkonto har uppdaterats skickas dina framtida överföringar till detta nya bankkonto och du kommer att använda din ursprungliga reservpolicy. Denna förändring kommer inte att påverka eventuella överföringar av medel som initierades före förändringen.

Observera: En obligatorisk tredagars säkerhetsspärr tillämpas innan några ändringar av informationen om bankkontot kan genomföras. Inga överföringar av medel kan initieras förrän efter denna period, som inleds det datum när du lämnar in den nya informationen om bankkonto för ditt säljarkonto.

Du kan när som helst uppdatera informationen om bankkonto i avsnittet kontoinställningar i ditt säljarkonto.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates