På sidan Kundrecensioner kan varumärkesägare enkelt få en översikt över alla nya recensioner från kunder av de produkter som tillhör deras varumärke samt att erbjuda lösningar till köpare om de har gett ett betyg med färre än fyra stjärnor. Det kan vara viktigt att hålla ett öga på feedbacken från kunder för att identifiera och åtgärda brister med produkter eller produktposter samt för att upptäcka och rapportera missbruk. Att erbjuda missnöjda kunder support eller en lösning på ett problem kan öka kundnöjdheten. Besök sidan med svar på frågor om produktrecensioner innan du använder den här funktionen.
Recensioner publiceras på sidan Kundrecensioner inom 48 timmar efter att de publicerats på produktinformationssidan. De visas i 90 dagar.
Längst upp till vänster i översikten Kundrecensioner av varumärke finns en kryssruta som kan användas för att markera en recension som klar. När du gör det försvinner recensionen från standardvyn. Om du vill visa recensioner som har markerats som klara inom 30-dagarsperioden markerar du kryssrutan Inkludera markerad som klar.
Om du upptäcker att en recension inte följer våra policyer för kundrecensioner eller våra riktlinjer för att skapa kundrecensioner kan du rapportera missbruk från produktinformationssidan. Om du vill rapportera missbruk klickar du på länken Rapportera missbruk från informationssidan under recensionen på skärmen. Du omdirigeras till recensionen på informationssidan som visas för kunder. Klicka sedan på länken Rapportera missbruk som öppnar en bekräftelseruta där du ska klicka på Rapportera. Vi tar bort alla recensioner som bryter mot våra policyer, vilket innebär att de även tas bort från sidan Kundrecensioner.
Om rullgardinsmenyn Kundrecensioner inte visas bör administratören granska användarbehörigheterna och se till att behörigheterna Visa och redigera är tillgängliga för Kundrecensioner under rubriken Annonser. Du behöver logga ut och sedan logga in i Seller Central igen.
Om alternativet Kundrecensioner fortfarande inte visas kan du skicka in ett ärende från Brand Registry-administratörskontot och begära behörighet som varumärkesrepresentant för den primära användaren eller administratören.
Om du vill veta mer kan du besöka Kontakta kunden.
Kunderna känner starkare band till varumärken som erbjuder personlig direktkontakt, i synnerhet vid support efter en beställning. Med funktionen Kontakta köparen kan varumärkesägare interagera med kunder direkt via en e-postkanal och bemöta negativa kundrecensioner (recensioner med en till tre stjärnor) och erbjuda lösningar där så är möjligt.
Du behöver ha ett professionellt säljarkonto med rollen varumärkesrepresentant i Amazon Brand Registry för att kunna se recensioner från kunder av varumärken.
Gå till alternativet Kundrecensioner under fliken Varumärken i Seller Central.
Du kan filtrera kundrecensioner efter stjärnbetyg, varumärke (gäller endast när varumärkesägaren är har rollen som varumärkesrepresentant för flera varumärken) eller tidsperiod med hjälp av filtren längst upp till höger.
Om du är registrerad säljare för en transaktion som resulterade i en negativ recension, och om recensionen gäller ett verifierat köp, visas alternativet Kontakta köparen längst upp till höger om den negativa recensionen.
När du har klickat på Kontakta köparen visas två alternativ:
Om du väljer återbetalning av goodwill genereras ett automatiskt e-postmeddelande i vilket kunden erbjuds fullständig återbetalning.
Om du behöver få ytterligare information innan du kan hjälpa kunden väljer du Kundsupport som orsak till kontakt. Ett automatiskt e-postmeddelande genereras i vilket du ber om tillstånd att få kontakta kunden via tjänsten för meddelanden mellan köpare och säljare.
Klicka på Skicka.
Kunderna kan se meddelandet i Meddelandecenter på sidan Mitt konto. När en kund svarar på en varumärkesägares meddelande visas det som ett meddelande mellan köpare och säljare i Seller Central på sidan Meddelanden.
Du kan bara svara på de recensioner som uppfyller följande kriterier:
Varumärkesägare måste följa kommunikationsriktlinjerna i Seller Central. Varumärkesägare får inte försöka påverka kunders betyg, feedback eller recensioner, till exempel genom att begära att negativa recensioner tas bort eller att positiva recensioner publiceras.