Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Skicka till Amazon: Bekräfta leverans

När du har angett information om innehållet i lådan för varje SKU som du vill skicka kan du gå vidare till steg 2 i arbetsflödet Skicka till Amazon, Bekräfta leverans. Den här sidan innehåller information om hur du granskar din försändelse, anger leveransdatum och anger leveransmetod för små paket- och pallförsändelser.

Granska försändelser

Som standard kan ditt lager dirigeras till mer än ett distributionscenter. Distributionscenter väljs utifrån de produkter som du skickar och var du skickar dem från. Att placera ditt lager närmare kunderna kan leda till kortare leveranstider av beställningar av dina produkter.

Informationen om försändelsens destination på den här sidan i arbetsflödet kan uppdateras om du inte bekräftar dem inom 24 timmar. Genom att bekräfta frakt samtycker du till att skicka din försändelse till de tilldelade distributionscentren.

Ange leveransdatum och leveransmetod

För att bekräfta leverans, följ dessa steg:

  1. Ange ett beräknat sändningsdatum för försändelsen i arbetsflödet. Om du meddelar oss det datum då du förväntar dig att lämna över ditt lager till din speditör kan vi planera för ankomsten av ditt lager och undvika onödiga förseningar.
  2. Välj din leveransmetod. Leveransmetoden avser det sätt på vilket din försändelse kommer att transporteras. Du kan skicka ditt lager som leverans av små paket till Amazon eller ordna en försändelse som är mindre än lastbilens transportkapacitet eller lastbilsleverans till Amazon.
    Viktigt: När du skapar din försändelse ska du se till att du väljer rätt leveransmetod och skicka från-adress. Om du skickar en försändelse med en annan metod än den du valt kan försändelsen stöta på problem när speditören begär en bokad leveranstid, eller så kan den avvisas vid upphämtning.

Leverans av små paket

Leverans av små paket (SPD) är för artiklar förpackade i fraktlådor som är individuellt märkta för leverans. Normalt är dessa mindre försändelser som skickas via DHL, UPS, FedEx eller lokala posttjänster .

Följ dessa steg för att slutföra din begäran om leverans av små paket:

  1. Välj leverans av små paket som önskad leveransmetod.
  2. Välj din speditör. Amazons partner-speditör är inte tillgänglig än. För närvarande kan du använda en icke-partner-speditör för att boka frakt utanför Seller Central.
  3. Granska de tilldelade försändelserna och eventuella beräknade avgifter för förberedelse och märkning, och klicka på Godkänn och bekräfta leverans om allt ser rätt ut.

Pallförsändelser

Leverans av försändelser som är mindre än lastbilens transportkapacitet (LTL) är för fraktlådor på pallar som är märkta för leverans.

Följ dessa steg för att slutföra din begäran om palleverans:

  1. Välj mindre än lastbilslast som önskad leveransmetod.
  2. Granska de tilldelade försändelserna och eventuella uppskattade kostnader för förberedelser och märkning, klicka på Godkänn och bekräfta leverans om allt ser rätt ut.
Observera: Om du vill veta hur du ändrar eller avbryter din försändelse, gå till Skicka till Amazon: Ändra eller avbryt din försändelse.

Vanliga frågor

Kan jag lämna arbetsflödet och komma tillbaka för att avsluta?

Du kan lämna arbetsflödet när som helst och återvända senare till samma ställe där du befann dig. Placeringar på distributionscenter av din försändelse gäller dock endast i 24 timmar i väntan på leveransbekräftelse. Om du lämnar arbetsflödet och återvänder mer än 24 timmar senare kan destinationerna för din försändelse ha ändrats. Du kan bara ha ett öppet arbetsflöde åt gången.

Om du startar ett nytt arbetsflöde eller byter till ett annat arbetsflöde kan du återvända till det här arbetsflödet genom att klicka på länken Aktiva arbetsflöden och välja det i listan.

Kan jag välja olika leveransmetoder för varje försändelse i arbetsflödet?

Den här funktionen stöds inte i Skicka till Amazon ännu. Om den här funktionen är avgörande för ditt företag kan du ge oss feedback via länken Din feedback är viktig på sidan Skicka till Amazon eller via enkäten som visas efter att du skapar en försändelse.

Kan jag ändra SKU:er eller antal?

Du kan ändra SKU:er eller antal innan du bekräftar leveransen. Din placeringsdestination kan dock ändras om du gör det.

När du har bekräftat försändelsen kan du inte lägga till nya SKU:er i försändelsen. Du kommer dock att kunna redigera antalet befintliga SKU:er inom vissa gränser. För mer information, se Skicka till Amazon: Ändra eller avbryt din försändelse. Om du måste göra ändringar utöver gränserna måste du avbryta alla försändelser i arbetsflödet och börja om från början.

Varför måste jag ange ett leveransdatum?

Om du meddelar oss det datum då du förväntar dig att lämna över ditt lager till din speditör kan vi planera för ankomsten av ditt lager och undvika onödiga förseningarOm ditt förväntade leveransdatum ändras efter att du har bekräftat din försändelse kan du uppdatera det i steg 3 i arbetsflödet Skriv ut lådetiketter .

Kommer innehållet i min försändelse att skickas till flera distributionscenter?

För att placera ditt lager närmare kunderna och minska leveranstiden för beställningar av dina produkter kan vi skicka innehållet i din försändelse till mer än en destination. Vi delar dock inte upp innehållet i en enda låda baserat på din förpackningsmall.

Vad händer när jag bekräftar en försändelse?

När du bekräftar din försändelse godkänner du leveransdestinationerna och eventuella beräknade avgifter för frakt, förberedelse och märkning. När du har bekräftat försändelsen genereras ett leverans-ID för varje destination. Du kan använda detta ID för att se leveransinformation och spårnings- och avstämningsinformation i din leveranskö.

Vad händer om jag vill byta namn på min försändelse?

Du kan byta namn på försändelser som du har bekräftat genom att klicka på Byt namn under varje försändelsenamn i steg 3, Skriv ut lådetiketter.

Vad händer om jag behöver avbryta min försändelse?

För att avbryta din försändelse klickar du på knappen Annullera försändelser och avgifter längst ner på sidan. Vid annullering avbryts alla försändelser du har skapat och får statusen Annullerat i din leveranskö. För mer information, se Skicka till Amazon: Ändra eller avbryt din försändelse.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates