Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Om Hantera dina experiment

Med Hantera dina experiment kan du köra A/B-tester (kallas även delningstester) på ditt varumärkes produktpostinnehåll. Experiment låter dig jämföra två versioner av innehåll mot varandra så att du kan se vilken som presterar bättre. I slutet av ett experiment kan du granska vilken version som presterade bäst och sedan publicera det vinnande innehållet. Genom att köra experiment kan du lära dig hur du skapar bättre innehåll som tilltalar dina kunder och hjälper till att öka försäljningen.

Under experimentet delas kunder som visar innehållet i ditt ASIN slumpmässigt in i två grupper. En grupp ser version A av innehållet medan den andra ser version B under hela experimentet. Detta innebär att experiment inte roterar innehåll över tiden. I stället visas alltid båda versionerna av innehållet under experimentet men för olika kundgrupper. Kunder i experimentgruppen ser ditt innehåll överallt där det är tillgängligt. Ett experimentellt produktnamn visas till exempel i sökresultaten, på ASIN:ets produktinformationssida och i kundvagnen/kassan. (Obs: Experiment påverkar inte sökrangordningen.)

Innehållstyper tillgängliga för experimentering

Det finns två typer av innehåll tillgängliga för experimentering: produktbilder och produktnamn. Vi kommer inom kort att lansera möjligheten att experimentera med A+ innehåll (varumärkesförfattat innehåll på informationssidan som beskriver den unika varumärkesberättelsen och innehåller förbättrade bilder och textplaceringar.).

Kunder använder produktnamn och bilder när de granskar sökresultaten för att avgöra vilka produktinformationssidor de ska besöka. Därmed kan experiment av produktnamn och bilder användas för att optimera ditt innehåll och hjälpa till att öka trafiken till dina produktposter.

Behörighet

Varumärkets behörighet: För att köra experiment måste du äga ett varumärke. Det betyder att du är intern för varumärket och ansvarig för att sälja varumärket i Amazon-butiken. För att kunna experimentera måste du dessutom ha minst ett berättigat ASIN baserad på trafik (se nästa avsnitt).

Behörighet för ASIN: Ett ASIN är berättigat om den tillhör ditt varumärke och har haft tillräckligt med trafik de senaste veckorna för att vara berättigat för experimentering. Vi låter dig bara experimentera med högtrafiks-ASIN för att öka sannolikheten för att du med säkerhet kan bestämma en vinnare i slutet av experimentet. Beroende på kategori kan högtrafiks-ASIN:er få dussintals eller mer med beställningar per vecka. När du väljer ett ASIN att experimentera med visar MYE behörighetsstatusen för de flesta kandidat-ASIN:er, men observera att ASIN:er med mycket låg trafik kanske inte alls visas.

Om ett ASIN inte är berättigad eftersom det inte har hög trafik kan du överväga att driva mer trafik till det med hjälp av reklam eller andra medel.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates