Vi erbjuder en tidsbegränsad kampanj för att göra det enklare för dig att flytta lager över gränsen mellan Storbritannien och EU. Om du använder en partnerspeditör för pallförsändelser kan du från och med 1 januari till 30 juni 2021 få följande:
Mer information finns i vanliga frågor om den gränsöverskridande tullkampanjen.
Högst 200 lådor kan skapas per försändelse med små paket. Om försändelsen väger mer än 200 kg eller innehåller mer än 30 paket kan det vara billigare att välja alternativet för pallförsändelse med partnerspeditör (försändelser som är mindre än lastbilens transportkapacitet). Partnerspeditörer kräver inte att du skickar ett minsta antal. För försändelse som är mindre än lastbilens transportkapacitet är det högsta antalet pallar per försändelse 26 för Storbritannien och 33 för EU.
Det finns ingen lägsta viktgräns för en pall, men 500 kg är högsta tillåtna vikt. Alla pallförsändelser måste uppfylla standardkraven för FBA-pallförsändelser.
Icke-stapelbara pallar som levereras till lager i Storbritannien får inte överstiga 120 cm x 100 cm x 180 cm (l x b x h). Icke-stapelbara pallar som levereras till ett lager utanför Storbritannien får inte överstiga 120 cm x 80 cm x 180 cm (l x b x h). Vi accepterar inte stapelbara pallar i Amazon Partnered Carrier Service. Alla stapelbara pallar avvisas vid upphämtning och extra kostnader kan tillkomma.
Partnerspeditörer kan hämta pallar från platser som inte har lastbryggor eller gaffeltruckar. När speditören kontaktar din kontaktperson för att planera upphämtning ska du förmedla de här uppgifterna och andra specifika krav för din försändelse. Om du ber om en bakgavellyft kan upphämtningen fördröjas beroende på om speditören har en bakgavellyft tillgänglig omedelbart eller inte.
Ja. Amazon skickar ett e-postmeddelande med en bekräftelse på försändelsens innehåll, upphämtningsdatum och den primära kontaktpersonen dagen innan försändelsen ska hämtas upp. Du bör få ett e-postmeddelande med en bekräftelse dagen före upphämtningen. Om du inte har fått ett bekräftelsemeddelande senast kl. 13.00 dagen före upphämtning bör du öppna ett ärende hos Selling Partner Support.
När du har bekräftat din pallförsändelse kontaktar speditören din kontaktperson (som angavs när leveransen bokades) för att planera upphämtningen. Speditören gör det via e-post dagen innan försändelsen ska hämtas. Om du inte har fått någon information från speditören senast kl. 14.00 bör du öppna ett ärende hos Selling Partner Support.
Ja, alla speditörer kan underteckna en tryckt kopia av leveransbekräftelsen som skickats av Amazon (se frågan ovan). Det här dokumentet kan användas som bevis på att försändelsen har hämtats.
För närvarande kan vi inte ändra datum eller tid för upphämtning via Seller Central. Om din försändelse ska hämtas upp om två arbetsdagar (om du till exempel gör en begäran på måndag och upphämtningen är planerad till onsdag) bör du kontakta speditören omgående för att boka om.
Om upphämtningsdatumet är om mer än två arbetsdagar bör du annullera försändelsen i Seller Central och skapa ett ärende hos Selling Partner Support för att begära en återbetalning. Du bör vara ha rätt till att få en fullständig återbetalning för den annullerade försändelsen.
Kontrollera att du har fått ett bekräftelsemeddelande från Amazon. Om du inte har fått det kan det innebära att speditören inte är redo att hämta försändelsen än. Vänta till dagen före beräknat upphämtningsdatum på sidan Hantera FBA-försändelser innan du öppnar ett ärende.
Om du har fått ett e-postmeddelande med bekräftelse från Amazon ska du kontakta speditören direkt via nedanstående uppgifter. Ange ditt ARN-nummer och FBA leverans-ID i det här e-postmeddelandet.
Om speditören fortfarande inte har kontaktat dig efter att du skickat e-postmeddelandet bör du öppna ett ärende hos Selling Partner Support. En medlem i vårt driftsteam kommer att hjälpa dig att ordna upphämtningen.
Kontakta speditören direkt för att åtgärda det tekniska problemet.
Om problemet kvarstår bör du öppna ett ärende hos Selling Partner Support.
Du bör öppna ett ärende hos Selling Partner Support. En medarbetare i vårt driftsteam kommer att hjälpa dig att reda ut de bakomliggande orsakerna och boka en ny upphämtning.
Partnerspeditörer kan inte göra upphämtningar från sjöfartsterminaler eller hamnar. Du måste flytta dina produkter till en leveransplats utanför terminalen eller hamnen där speditören kan komma fram.
Upphämtning från öar ingår inte i vanliga erbjudandet och måste bestämmas i samråd med speditören. Gå till sidan Amazon Partnered Carrier Service om du vill visa hela listan.
Den dokumentation som krävs för upphämtning av pallar skiljer sig åt beroende på speditör.
Det krävs ytterligare dokumentation för gränsöverskridande försändelser. Mer information finns i vanliga frågor om arbetsflödet för gränsöverskridande försändelser.
Du kan öppna ett ärende hos Selling Partner Support och bifoga leverans-ID:t, ett bevis på upphämtning och annan relevant dokumentation om försändelsen. Vi undersöker sedan ärendet och samarbetar med speditören för att lösa problemet. Läs även FBA:s återbetalningspolicy för borttappade och skadade lagerartiklar.
När försändelsen har skapats visas uppdateringar med försändelsens status under fliken Leveranshändelser i Seller Central.
Du kan också spåra försändelsen med hjälp av spårningsportaler:
Amazons Partnered Carrier Service har flera deltagande speditörer. Speditörer tilldelas olika försändelser utifrån deras tillgängliga kapacitet och kostnad. Därför kan säljare inte välja en specifik speditör för alla sina försändelser.
Ja. Allt du behöver är leveransinformationen när du skapar försändelsen i Seller Central.
Om du till exempel vill använda tjänsten Leverans av små paket måste du ange antalet lådor och vikt och mått för varje låda för att kunna beräkna priset och skriva ut fraktetiketterna. Ange tillverkarens adress som Levereras från-plats. När du har skrivit ut etiketterna skickar du dem till tillverkaren. Antingen måste du eller din tillverkare kontakta speditören i förväg för att planera upphämtningen av försändelsen.
På samma sätt måste du ange antalet pallar och vikt och mått för varje pall för att kunna beräkna priset när du väljer tjänsten Försändelser som är mindre än lastbilens transportkapacitet (LTL). Vi rekommenderar att du anger leverantören som företagets huvudsakliga kontaktperson (vid leveransbokningen) för att planera upphämtningen. På så vis säkerställer du att speditören kontaktar leverantören för att samordna upphämtningen av försändelsen.
Speditören kontaktar dig för att diskutera nästa steg, till exempel olika alternativ för att leverera varorna på nytt. I sådana fall kan ytterligare avgifter tillkomma. Om du tror att det har skett av misstag kan du öppna ett ärende hos Selling Partner Support.
Nej. Tjänsten erbjuder inte pallbyte.
Ditt Amazon-referensnummer (ARN) finns i Lager > Hantera FBA-försändelser > klicka på Spåra försändelse på sidan Leveranskö. Observera att det endast visas en dag före det beräknade upphämtningsdatumet om du använder Amazon Partner Carrier Service för försändelser som är mindre än lastbilens transportkapacitet.
Du kan se det beräknade upphämtningsdatumet på sidan Hantera FBA-försändelser i Seller Central. Observera att det endast är ett beräknat upphämtningsdatum och det inte är garanterat att försändelsen hämtas upp det datumet. Du får ett bekräftelsemeddelande via e-post från Amazon en dag före den bokade upphämtning med exakt tid för hämtning. Vänta på meddelandet innan du kontaktar Selling Partner Support på ditt beräknade upphämtningsdatum.
Det kan hända att försändelser med fler än sex pallar hämtas efter beräknat upphämtningsdatum på grund av de särskilda kraven som behöver uppfyllas för att hämta en försändelse av den här storleken. Om försändelsen inte har hämtats sju dagar efter det beräknade upphämtningsdatumet bör du kontakta speditören för att få mer information.
Observera också att det datum du anger under bokningen av PCP LTL-försändelsen är ett ”klar från-datum” och inte upphämtningsdatumet.
Ja. Du måste uppfylla nedanstående krav för att de enskilda speditörerna ska kunna hämta från din plats:
UPS(Storbritannien):
Kuehne + Nagel (gränsöverskridande, Tyskland, Italien, Spanien och Frankrike):
Se till att
När du skapar en försändelse i Seller Central ska den angivna skicka från-adressen vara den plats där speditören hämtar din försändelse.
Observera att om du anger fel plats eller vill ändra adressen, och det är mer än två dagar till din försändelse ska hämtas, måste du kontakta Selling Partner Support för att avbryta upphämtningen och begära en ny upphämtning via sändningsportalen.
Be speditören om ett bevis på leverans. Observera att du endast kan få ett bevis på leverans när försändelsen har levererats till ett av Amazons distributionscenter.
Fråga varför speditören varför försändelsen har avvisats. Speditören kontaktar sedan sin chaufför som får en avvisningssedel vid varje avvisning.
UPS kan inte hämta från platser som inte har sådana öppettider (t.ex. endast öppet halva dagen) och kan vägra att hämta om de här kraven inte uppfylls.