Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Vanliga frågor om säljansökningar

Varför krävs det godkännande för att sälja vissa produkter?

För att skydda kunder och behålla deras förtroende har vi försäljningsbegränsningar på vissa produkter. Vi kan införa begränsningar för att säkerställa att produkter som säljs i vår butik är säkra, autentiska och uppfyller lokala och regionala bestämmelser.

För vissa begränsningar kräver Amazon att säljare skickar in en ansökan via Seller Central för granskning. Om din begäran godkänns kan du lista produkten. Men eventuellt accepterar vi inte ansökningar för alla produkter som har fått försäljningsbegränsningar.

Hur kan jag avgöra om en produkt kräver godkännande?

För befintliga produkter i vår butik kan du se om godkännande krävs genom att söka efter den produkt du vill lista i Lägga till en produkt. Klicka på Visa begränsningar för att visa vilka godkännanden som krävs.

För nya produkter som inte finns i vår butik rekommenderar vi att du söker efter liknande produkter i Lägga till en produkt. Det finns sannolikt försäljningsbegränsningar för befintliga produkter som liknar din när du skapar din produktpost.

Du kan också se Kategorier och produkter som kräver godkännande för att se om produkttypen eller kategorin du tänker lista har försäljningsbegränsningar.

Om du försöker lägga till dina produkter via ett flöde och får ett produktpostfelanvänder du Lägga till en produkt för att visa godkännandekraven för ASIN:en som returnerade felet.

Vilka försäljningsbegränsningar tillämpas vanligtvis på produkter?

Försäljningsbegränsningar tillämpas antingen på enskilda produkter eller grupper av liknande produkter (t.ex. produkter som tillhör samma varumärke). Försäljningsbegränsningar kan tillämpas på följande attribut:

  • Enskilda ASIN:er
  • Varumärken
  • Varumärken inom en viss kategori
  • Kategorier
  • Underkategorier

Vissa produkter kan ha överlappande försäljningsbegränsningar. Då krävs det att du skickar in separata ansökningar för att bli godkänd att sälja en enda produkt. Du kan till exempel behöva skicka in en ansökan både för varumärket och underkategorin som varumärket är listat i.

Hur ansöker jag om att sälja min produkt?

På Seller Centrals startsida klickar du på katalogmenyn, och väljer Lägga till en produkt.

  • 1. Sök efter artikeln du vill sälja.
  • 2. Klicka på länken Visa begränsningar bredvid artikeln i sökresultaten.
  • 3. Klicka på Ansök om att sälja för att påbörja ansökningsprocessen.

Vad gör jag om ”Ansök om att sälja” inte finns för min produkt?

Vi accepterar för närvarande inte ansökningar om att sälja den produkten. Kom tillbaka ofta eftersom försäljningsbegränsningarna kan ändras över tid. Selling Partner Support kan inte ge ytterligare information om dessa beslut.

Hur hanterar jag mina säljansökningar?

När du öppnar en ansökan genom att klicka på Ansök om att sälja i Lägga till en produkt skapas automatiskt ett utkast på översikten för säljansökningar. Från översikten kan du öppna utkastet för att granska kraven och skicka in din begäran, visa status för dina inskickade ansökningar eller ansöka igen. Du kan också söka efter ansökningar efter typ (till exempel ASIN, varumärke, kategori).

Vad behöver jag skicka in för att få min ansökan godkänd?

Kraven varierar beroende på produkt. Du kan granska godkännandekraven för din produkt genom att klicka på Ansök om att sälja på sidan Lägga till en produkt, och sedan klicka på Begär godkännande på nästa sida.

När du blir ombedd att ladda upp dokument som inköpsfakturor, bilder på din fysiska produkt eller dokument om överensstämmelse. Se till att dokumentet du tillhandahåller uppfyller alla krav som anges på sidan Säljansökning. Om någon information saknas eller om ett krav inte uppfylls avslås din begäran.

Jag tillhandahöll rätt dokument men min begäran avslogs. Vad ska jag göra?

Granska korrespondensen vi skickade till din ärendelogg eller e-postklient, och granska godkännandekraven igen. Dina dokument har kanske inte passerat vår granskning. Du är välkommen att skicka in en ny ansökan, förutsatt att du laddar upp nya dokument för granskning.

Jag försökte ansöka men fick meddelandet ”Ditt konto uppfyller inte kraven.” Vad betyder det?

Vi har fastställt att du inte är berättigad att sälja den här produkten just nu. Selling Partner Support kan inte ge ytterligare information om dessa beslut.

Jag sålde redan den här produkten, men kan inte göra det längre.

I takt med att vår katalog utvecklas fattar vi kontinuerligt nya beslut om vilka produkter som ska begränsas baserat på ett antal faktorer. Även om du sålde produkten tidigare kan du omfattas av nya begränsningar av följande skäl:

  • Vi har infört nya begränsningar för befintliga produkter, och antingen kräver vi att du kvalificerar dig för att sälja eller accepterar vi inte ansökningarna för närvarande.
  • Du har fått en resultatavisering som gäller din produkt och måste lämna ytterligare information innan du kan sälja den igen. Du kan visa aviseringarna via Resultataviseringar eller via sidan Kontostatus.

Jag tror att ASIN:en jag blir ombedd att kvalificera mig för är felmärkt. Vad ska jag göra?

Du kan läsa sidanAmazons varumärkespolicy.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates