Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Återdebiteringar

En återdebitering (även kallad bestridande av avgift) uppstår när en kortinnehavare kontaktar sin bank för att bestrida avgiften för en beställning hos Amazon. En återdebitering kan begäras av många olika skäl. Allt från att köparen inte har tagit emot produkten till obehörig användning av kreditkortet.

Observera: Om du är Amazon Pay-säljare använd istället informationen på sidan för hantera återdebiteringar.

Enligt beskrivningen i vårt Amazon Services Europe Business Solutions-avtal:

  • Du är ansvarig för återdebiteringar som registrerats mot ditt konto av servicerelaterade skäl, till exempel att produkten inte har tagits emot.
  • Amazon ansvarar för eventuella betalningsrelaterade återdebiteringar, såsom stulna kreditkort eller andra försök till betalningsbedrägeri.

Följ denna bästa praxis för att förhindra återdebiteringskrav:

  • Använd den leveransadress som du har fått av Amazon. Du är ansvarig för eventuella tvister som uppstår till följd av att du skickar beställningar till en annan leveransadress.
  • Använd en leveransmetod med ett giltigt spårningsnummer.
  • Använd leveransbekräftelse (signatur krävs) för varor av högt värde.
  • Spara ett dokument med datum då beställningen skickades, vilken leveransmetod som användes och eventuell tillgänglig spårningsinformation i minst sex månader efter orderdatumet.
Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates