Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Hur Utvalt erbjudande fungerar

Utvalt erbjudandet är erbjudandet längst upp på en produktinformationssida, som kunderna kan köpa nu eller lägga till i sina kundvagnar.

En viktig del av webbplatsen är att samma produkt kan säljas av flera säljare. Om flera säljare erbjuder samma produkt i ”nytt” skick kan de vara berättigade att konkurrera om köprutan för den produkten (så länge den kan skickas till kundens valda adress).

För att ge kunderna bästa möjliga shoppingupplevelse måste säljarna uppfylla resultatbaserade krav för att vara berättigade att konkurrera om Utvalt erbjudande. För många säljare kan Utvalt erbjudande leda till ökad försäljning.

När en säljare vinner köprutan på ett erbjudandes produktinformationssida visas säljarens specifika information (respektive erbjudandepris och säljarens namn) på produktinformationssidan.

Anm: Säljarerbjudanden för musik- och DVD-produkter är berättigade till Köpruta om de levereras med Levereras av Amazon (FBA). Produktposter i kategorierna böcker och video (VHS) är inte berättigade att visas i köprutan på produktinformationssidan.

Produktplacering

När du placerar dina produkter i Amazons katalog kan alla som surfar på Amazon hitta och köpa dem. När kunderna hittar vad de vill ha kan de lägga produkten i sin kundvagn (och slutligen köpa produkten) med en av tre metoder:

  • Genom att klicka på knappen Lägg till i varukorg i Köprutan.
  • Genom att bläddra bland säljarerbjudanden i rutan Fler köpalternativ och sedan klicka på knappen Lägg till i varukorgen bredvid den säljare som de vill köpa produkten från.
  • Genom att klicka på länken ”Nytt och begagnat”, bläddra igenom alla erbjudanden för artikeln och sedan klicka på knappen Lägg till i varukorgen bredvid säljaren som de vill köpa produkten från.
    Anm: Om det inte finns några begagnade produktposter kommer länken att säga ”# ny”.

När vinnaren av köprutan har valts visas erbjudanden från upp till tre ytterligare kvalificerade säljare i rutan Fler köpalternativ på produktinformationssidan. De återstående säljarerbjudandena är tillgängliga för kunder som klickar på länken Nya och begagnade (eller Ny) längst ned i rutan Fler köpalternativ för att gå till sidan för erbjudandeproduktposter.

Hur säljare kan öka sina chanser att vinna Köprutan

Eftersom kraven på säljresultat kan variera beroende på kategori och kan komma att ändras, avslöjar vi inte specifika mål som krävs för att bli berättigad säljare, men för att bli berättigad säljare måste man uppfylla mycket höga krav, och det bästa sättet att arbeta mot att uppnå denna status är att utmärka sig i kvalificeringskriterierna. Om du är en berättigad säljare kan du öka dina chanser att vinna Köprutan genom att följa dessa riktlinjer:

Prissättning

  • Eftersom vi tittar på det pris kunden kommer att betala (pris + frakt), se till att du prissätter dina produkter konkurrenskraftigt, inklusive fraktpriserna. Det lägsta priset garanterar inte att du vinner köprutan, eftersom prissättningen bara är en av de faktorer som utvärderas.
  • På sidan Hantera lager kan du se priset för erbjudandet som för närvarande vinner köprutan. För att visa kolumnen pris för köpruta går du till sidan Inställningar och aktiverar visning av kolumnen. Pris för köpruta visas endast för ”Nya” produktposter.
  • Företagskunder på Amazon tenderar att basera sina köpbeslut på priser exklusive moms. Det är därför vi för dessa kunder jämför priser exklusive moms, där de finns tillgängliga. För att aktivera ditt val registrerar du dig till den kostnadsfria momsberäkningstjänsten.

Tillgänglighet

  • Håll lager tillgängligt: Om du inte har något aktuellt lager för en produkt kan du inte vinna köprutan. Använd Bästa praxis för säljare för att se till att dina populära produkter inte tar slut i lagret
  • Uppdatera ditt lager: Kunder som skickar beställningar på produkter som inte finns i lager kommer sannolikt att lämna negativ feedback, särskilt i samband med storhelger som t.ex. julen. Håll ditt lager uppdaterat för att säkerställa att köpare inte kan göra beställningar på artiklar som inte finns i lager.

Leverans

Erbjud flera leveransalternativ på dina produkter, inklusive fri frakt. Du kan hantera dina tillgängliga leveransalternativ på sidan Aktuella fraktpriser och inställningar i Seller Central.

Kundupplevelse

  • ODR (frekvens av felaktiga ordrar)– ODR baseras på feedback från kunder, anspråk på A-till-z och återdebiteringar.
  • Andra mått relaterade till säljarens resultat.
  • Leveranserfarenhet som erbjuds på en produkt, inklusive hanteringstid, hanteringstid och ditt deltagande i FBA.
  • Tid och upplevelse att sälja på Amazon.

Sidan Kundstatistik i ditt säljarkonto kan hjälpa dig att spåra dina resultat.


Hur Utvalt erbjudande fungerar


Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates