Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Håll din kontoinformation säker

Säkerheten för ditt konto är viktig för oss eftersom den är central för ditt företag. Vi rekommenderar följande bästa praxis för att öka säkerheten för ditt Amazon-konto:

Seller Central – Bästa praxis för säkerhet

  1. Konfigurera tvåstegsverifiering för alla dina Amazon-konton. Du kan förstärka lösenordssäkerheten på detta sätt eftersom du måste ange ytterligare en kod från dina telefoner när du loggar in på ditt konto. Detta kan avsevärt minska risken för obehörig åtkomst om lösenordet komprometteras.
  2. Välj starka lösenord som är olika för vart och ett av dina konton och ändra ditt lösenord regelbundet.
    • Att välja samma lösenord för vart och ett av dina onlinekonton är som att använda samma nyckel för att låsa hem, bil och kontor – om en brottsling får tillgång till ett, komprometteras alla.
    • Använd ett långt lösenord som består av siffror, bokstäver och symboler.
    • Undvik att använda offentligt tillgänglig information (till exempel: ditt telefonnummer) i dina lösenord.
  3. Kontrollera att e-postadressen eller mobilnumret som du använder för att logga in på ditt konto är uppdaterat. Mer information om hur du ändrar din e-postadress eller lösenord finns i Ändra inloggningsinställningar.
  4. Om ditt företag har flera användare kan du låta var och en konfigurera ett eget konto och därefter länka dina konton. Se till att du regelbundet granskar sekundära användare som har åtkomst till ditt konto och återkallar åtkomst till användare som inte längre behöver den.
  5. Granska dina meddelandeinställningar och se till att du har den konfiguration som krävs för att få meddelanden om viktiga åtgärder som vidtas för ditt konto. Akta dig för nätfiske. Amazon ber dig aldrig att verifiera känslig information via e-post. Skicka sådan information endast när du slutför en beställning på vår hemsida, registrerar dig för att sälja på Amazon eller uppdaterar kontoinformationen i Seller Central.

    Om du någonsin är osäker på äktheten hos ett e-postmeddelande, besök vår webbplats direkt genom att skriva in adressen i webbläsarfältet, istället för att klicka på några länkar.

Om ditt konto är komprometterat

Om du tror att ditt Amazon-konto är komprometterat, följ stegen nedan:

  1. Ändra ditt lösenord för inloggning till Seller Central. Om du inte kan logga in på ditt konto, kontakta säljarsupporten.
  2. Granska följande information i ditt konto för att avgöra om några ändringar har gjorts:
    1. Inställningar för e-postadress
    2. Betalningsinformation
    3. Användarbehörigheter
    4. Uppgifter om Amazon skyltfönster
    5. Noteringar om produktposter och villkor
  3. Ditt e-postkonto kan också ha komprometterats. Överväg att ändra e-postadressen som är kopplad till ditt konto och använd ett annat lösenord för ditt e-postkonto.
  4. Om du får e-postmeddelanden eller länkar som du misstänker är försök till nätfiske ska du rapportera dem till stop-spoofing@amazon.com.
  5. Kontakta säljarsupporten för att rapportera att ditt konto har komprometterats.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates