Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Vanliga frågor om EU-moms

Jag fick en 60-dagars tidsfrist från Amazon för att lägga till ett momsregistreringsnummer för mitt säljarkonto på Amazon.co.uk, Amazon.es, Amazon.fr, Amazon.it eller Amazon.de. Vad behöver jag göra?

Du måste ange ett giltigt momsregistreringsnummer som registrerats för ditt företag i det landet och ladda upp till Seller Central inom 60 dagar. Om du inte slutför det här steget kan det hända att du inte får sälja på den webbplatsen.

Kan jag ladda upp ett One Stop Shop-nummer i stället för ett momsregistreringsnummer?

Det beror på hur du har strukturerat din verksamhet. När du använder vår FBA-lösning och butikslager i flera länder kommer du sannolikt att behöva ett momsregistreringsnummer i varje land. För distansförsäljning inom EU, som beskattas i varje land där din kund är, kan du begära/registrera dig för One Stop Shop-momsdeklarationen i din EU-medlemsstat för att undvika ytterligare momsregistreringar på grund av distansförsäljning.

För mer information, gå till EU-moms på e-handel

Du kan ladda ner handboken om hur du ansöker om OSS i olika länder. Se följande.

Tyskland ; Frankrike ; Italien ; Spanien ; Polen ; Österrike ; Sverige ; Nederländerna ; Tjeckien.

Jag har fått en tidsfrist på 60 dagar men kan inte lägga till det obligatoriska momsregistreringsnumret inom 60 dagar eftersom ansökan om momsregistreringsnummer pågår. Kan jag få en förlängd tidsfrist?

För att begära en förlängd tidsfrist måste du informera oss om att din ansökan om momsregistreringsnummer pågår och bekräfta att du kommer att göra alla retroaktiva inbetalningar till den berörda skattemyndigheten. När du har gjort dessa bekräftelser får du ytterligare 60 dagar för att ange momsregistreringsnumret.

Var kan jag bekräfta och ansöka om förlängning av tidsfristen?

Gå till Bekräftelse av momsefterlevnad för att begära din förlängning.

Var kan jag lägga till momsregistreringsnummer i Seller Central?

Gå till Momsregistreringsnummeroch ange dina tillgängliga momsregistreringsnummer per land.

Vad anses vara ett giltigt momsregistreringsnummer?

I allmänhet gäller ett momsregistreringsnummer endast när företagsnamnet som registrerats för momsregistreringsnumret stämmer överens med ditt juridiska namn i Seller Central.

Vi kan endast acceptera ett momsregistreringsnummer som utfärdats av den tillämpliga skattemyndigheten.

Företagsnamnet som registrerats för mitt momsregistreringsnummer stämmer inte överens med mitt juridiska namn i Seller Central på grund av ett skrivfel. Vad ska jag göra?

Vi godkänner inte momsregistreringsnummer som inte stämmer överens med ditt juridiska namn. Du måste kontakta den berörda skattemyndigheten för att antingen uppdatera ditt företagsnamn för det registrerade momsregistreringsnumret eller be dem ange ett nytt momsregistreringsnummer som tillhör det juridiska namnet på ditt säljarkonto.

Du kan också välja att ändra ditt företagsnamn i Seller Central, men detta kan (åter)aktivera kontoverifieringsprocessen och du måste tillhandahålla relevant bevisning för att genomföra verifieringen.

Kontakta säljarsupporten för frågor eller problem med din juridiska namnändring:Säljarsupport.

Var kan jag få hjälp med mina momsregistreringsskyldigheter?

Momstjänster på Amazon är en lösning för momsefterlevnad som låter dig hantera dina engelska och europeiska momsregistrerings- och inlämningsskyldigheter. Vi samarbetar med flera leverantörer av momstjänster för att möjliggöra momsefterlevnad i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen och Tjeckien.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates