Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Amazon och Partnered Carrier Service – översikt och introduktion

Viktigt: Vi vill informera dig om att vår partnerspeditör, UPS Freight, för närvarande har driftproblem. Det här kan leda till fördröjda pallförsändelser som skapats via arbetsflödet Partnered Carrier Service (PCP). Vi uppskattar att upphämtningarna försenas med upp till två dagar (om det beräknade upphämtningsdatumet till exempel var den 3 oktober är det nu i stället den 5 oktober). Det här kan dock ändras beroende på hur läget utvecklas.
Viktigt: Den 1 januari 2021 uppdaterade vi arbetsflödet för försändelser mellan Storbritannien och EU med hjälp av Amazon Partnered Carrier Service (PCP). Du måste följa tullbestämmelserna och förbereda tulldeklarationer för de här försändelserna. Mer information finns i vanliga frågor om arbetsflödet för gränsöverskridande försändelser.
Viktigt: Skicka ditt lager till Fraktas från Amazon (FBA) och få 80 % rabatt på PCP-standardpriser för inhemska försändelser som skickas över hela Storbritannien och EU mellan den 1 april 2021 och den 30 september 2021. Mer information finns på sidan Vanliga frågor om PCP-kampanjer med rabatterat pris.

Amazon Partnered Carrier-alternativ

På den här sidan finns information om Amazons olika partnerspeditör som FBA-säljare kan använda för både leveranser av små paket och försändelser som är mindre än lastbilens transportkapacitet/full lastbilstransport (även kallade pallförsändelser) inom Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien.

  • Leveranser av små paket består av enheter förpackade i lådor, och varje låda är individuellt märkt för leverans. Dessa är vanligtvis mindre försändelser som skickas via UPS eller Amazon (med hjälp av DHL) i Tyskland.
  • I pallförsändelser kombineras enskilda lådor på pallar för leverans. Dessa skickas vanligtvis via UPS Freight eller Kuehne+Nagel.

Amazon Partnered Carrier Service för leverans av små paket

Från och med den X juli 2021 är Amazon Partnered Carrier Service för leveranser av små paket tillgänglig för försäljningspartner som skickar från en nederländsk adress till Amazons distributionscenter i Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien.

När du förbereder en försändelse som ska skickas till ett distributionscenter kan du i arbetsflödet för att skapa leverans välja att använda Amazon eller en av Amazons partnerspeditörer i avsnittet Leveranstjänster.

Observera: För gränsöverskridande försändelser aktiveras endast det här alternativet för berättigade försändelser. Endast leveranser av små paket som skickas från Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien och Nederländerna och levereras till något av våra europeiska distributionscenter (förutom Storbritannien) är tillåtna. Försändelser som skickas från eller till Storbritannien kan tillfälligt vara oberättigade till vår partnerspeditörtjänst. Observera att försändelser som skickas från Nederländerna med partnerspeditörer endast är berättigade att skickas till distributionscenter i EU4 (Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien).

Gör så här om du vill använda den här tjänsten:

  1. Välj Amazon eller partnerspeditör i arbetsflödet för att skapa leverans.
  2. När du har angett leveransinformationen visas de beräknade leveransavgifterna.
  3. Innan du accepterar leveranskostnaderna ska du noggrant läsa igenom antingen villkoren för Amazons tjänster för inkommande transport (om du använder Amazons DHL-hanterade tjänst) eller villkoren för Amazon Partnered Carrier och speditörens villkor (om du använder UPS), enligt vad som är tillämpligt.
  4. Klicka på Acceptera debitering.
  5. När du har slutfört försändelsen kontaktar du speditören för att boka upphämtning. Du kan även lämna paketet hos din lokala speditörs utlämningsställe.

Fraktkostnaderna baseras på paketets eller pallarnas mått och vikt, försändelsens avsändaradress och distributionscentrets mottagaradress. Den uppskattade kostnaden justeras om Amazon eller speditören fastställer att paketets faktiska vikt eller mått skiljer sig från den vikt eller de mått som du har angett. Läs mer om hur du anger lådinformation.

Observera: FBA-enheter måste förpackas enligt Amazons och speditörens krav. Läs mer om förpackningskrav.

Observera: FBA-enheter måste förpackas enligt Amazons och speditörens krav. Läs mer om förpackningskrav.
Viktigt: Amazon Partnered Carrier Service förbjuder transport av farligt gods eller farligt material (farliga material). Läs mer om frakt- och routningskraven.

Annullera en försändelse som hanteras av Amazons partnerspeditör

Du kan annullera en leverans av små paket som hanteras av Amazon eller Amazons partnerspeditör i upp till 24 timmar efter att du har godkänt de beräknade fraktkostnaderna. Pallförsändelser som skickas med Amazons partnerspeditör kan annulleras upp till en timme efter att du har godkänt de beräknade fraktkostnaderna.

Gå till din leveranskö och följ de här stegen:

  1. Leta upp försändelsen och klicka på Arbeta på försändelser.
  2. Klicka på fliken Ange information.
  3. Klicka på Annullera debiteringar.
Viktigt: Om du annullerar leveransen annulleras inte debiteringen. Du måste följa anvisningarna ovan för att säkerställa att upphämtning inte görs och att debiteringar inte tillkommer. Om det har gått 24 timmar sedan du godkände debiteringarna kan du inte annullera dem eller få en återbetalning för leveranser av små paket. Du kan annullera debiteringar för pallförsändelser med Amazons partnerspeditör i upp till en timme efter att du har godkänt debiteringarna. Kontakta Selling Partner Support om du vill få en återbetalning. Om du vill veta mer kan du läsa igenom vanliga frågor.

Begränsningar av postnummer för Amazons partnerspeditörer

Tabell 1. Leverans av små paket med partnerspeditör
Område Postnummer
Athos 51000–51009
Åland 22100–22950
Helgoland 27498
Büsingen 78263, 78266

Guadeloupe

Martinique

Franska Guyana

Réunion

Mayotte
Ej tillämpligt
Livigno, Campione d'Italia 23041, 22061
Vatikanstaten 00120
San Marino 47031, 47890-47899
Kanarieöarna 38000–38999
Ceuta 52000–52009
Tabell 2. Partner-speditör-pallförsändelse
Område Postnummer
Tyskland 18565, 25845, 25846-25847, 25849, 25859, 25863, 25869, 25929-25933, 25938–25942, 25946–25949, 25952–25955, 25961–25970, 25980, 25985–25986, 25988–25990, 25992–25994, 25996-25999, 26465, 26474, 26486, 26548, 26571, 26579, 26757, 27400, 27498, 83209, 83256
Spanien Balearerna: 07000–07999, Kanarieöarna: 35000–35999, 38000–38999, Ceuta och Melilla: 51000–52999
Frankrike 17410, 17580, 17590, 17630, 17670, 17740, 17880, 17940, 22870, 29242, 29253, 29259, 56360, 56590, 56780, 85330, 85350, Korsika: 20000–20999
Storbritannien BT1–82, BT92–94, BT99, GY1–9, HS1–9, IM1–9, IV1–28, IV 36, IV40–56, IV63, JE1–4, KA 27–28, KW1–17, PA20–38, PA41–78, PH18–26, PH31–44, PO30–41, TR20–25, ZE1–3

Amazon Marketplace Web Service (MWS)

Om du vill aktivera den här tjänsten följer du nedanstående steg i Seller Central:

  1. Gå till Inställningar och klicka sedan på Fraktas från Amazon.
  2. Klicka på Redigera bredvid Amazons partnerspeditör (leveranser av små paket) – MWS-inställningar.
  3. Klicka på kryssrutan bredvid varje butik som du vill använda tjänsten i för att godkänna både Amazons och speditörens gällande villkor.

När du har godkänt villkoren kan du använda programmet via MWS. Anvisningar finns i Använda en Amazon- eller partner-speditör för inkommande försändelser (endast tillgänglig på engelska).

Observera: Amazon MWS är inte tillgängligt för pallförsändelser med partnerspeditörer.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates