Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Amazon Partnered Carrier-programmet

Amazons speditörpartner

På den här sidan finns information om Amazons olika speditörpartner som FBA-säljare kan använda för att skicka små paket inom Förenade kungariket, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Sverige, Polen och Nederländerna.

Försändelser med små paket innehåller flera enheter som förpackas i lådor och märks enskilt för leverans. De är vanligtvis mindre försändelser som skickas med UPS eller med Amazon (DHL) i Tyskland.

Amazons speditörpartner för leveranser av små paket

Från och med den 19 maj 2022 kan säljare i Sverige skicka små paket genom Amazon Partnered Carrier-programmet till Amazons distributionscenter i Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien och Sverige.

När du förbereder en försändelse till ett distributionscenter kan du i arbetsflödet för att skapa försändelser välja att använda Amazon eller en av Amazons speditörpartner i avsnittet Leveranstjänster.

Observera: Det här alternativet är endast tillgängligt för vissa särskilda gränsöverskridande sändningar. Det är endast tillåtet att skicka små paket från Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Polen, Sverige och Nederländerna till våra distributionscenter i Europa (förutom Förenade kungariket). Försändelser från eller till Förenade kungariket kanske inte omfattas av Partnered Carrier-programmet. Försändelser som fraktas från Nederländerna eller Polen med speditörpartner kan endast skickas till distributionscenter i Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien.

Följ dessa steg om du vill delta i det här programmet:


  1. Välj Amazon eller speditörpartner i arbetsflödet för att skapa försändelser.
  2. Ange leveransuppgifterna. De uppskattade leveranskostnaderna visas.
  3. Läs noggrant igenom villkoren för Amazons speditörpartner innan du godkänner leveranskostnaderna. Granska också antingen UPS SCS Limited FBA – transportvillkor för säljare (Förenade kungariket) om du använder speditörpartnern UPS (i Förenade kungariket, Frankrike, Spanien, Italien, Sverige, Polen och Nederländerna) eller villkoren för inkommande transporter om du använder Amazon Partnered Carrier Service som hanteras av DHL (i Tyskland).
  4. Klicka på Acceptera debitering.
  5. När du har förberett försändelsen kontaktar du speditören för att boka upphämtning. Du kan läsa mer om hur du gör en bokning genom vår speditörpartner UPS i guiden här (på engelska). Gå till DHL:s webbplats för att boka en upphämtning med vår speditörpartner DHL. Du kan även ta med paketet till din speditörs upphämtningsställe.

Leveranskostnaderna baseras på paketens eller pallarnas mått och vikt, den adress som försändelsen skickas från och det distributionscenter som tar emot försändelsen. Den uppskattade kostnaden kan ändras om Amazon eller speditören fastställer att paketets faktiska vikt eller mått skiljer sig från de uppgifter som du har angett. Om du vill veta mer om hur du anger uppgifter om lådor kan du läsa Amazons Partnered Carrier-programmet: Ange information.

Observera: FBA-enheter måste förpackas enligt Amazons och speditörens krav. Mer information finns i Krav på förpackning och förberedelse.
Viktigt: Det är förbjudet att frakta farligt gods eller farligt material genom Amazon Partnered Carrier-programmet. Mer information finns i Krav på frakt och routning.

Avbryta en leverans med Amazons speditörpartner

Du kan avbryta leveranser av små paket med Amazon eller Amazons speditörpartner upp till 24 timmar efter att du har godkänt de uppskattade fraktkostnaderna.

Gå till leveranskön och följ dessa steg:

  1. Leta upp försändelsen och klicka på Behandla försändelse.
  2. Klicka på fliken Ange information.
  3. Klicka på Annullera kostnader.

Observera: Att avbryta en leverans innebär inte att kostnaderna annulleras. Du måste följa anvisningarna ovan för att se till att ingen upphämtning sker och inga kostnader debiteras. Om det har gått mer än 24 timmar sedan du godkände kostnaderna kan du inte annullera dem eller få en återbetalning.

Postnummer utanför Amazons partnerspeditörers verksamhetsområde

Det går inte att göra leveranser till följande postnummer inom Partnered Carrier-programmet:

Tabell 1. Speditörpartner, leverans av små paket
Område Postnummer
Athos 51000–51009
Åland 22100–22950
Helgoland 27498
Büsingen 78263, 78266

Guadeloupe

Martinique

Franska Guyana

Réunion

Mayotte
Ej tillämpligt
Livigno, Campione d'Italia 23041, 22061
Vatikanstaten 00120
San Marino 47031, 47890–47899
Kanarieöarna 38000–38999
Ceuta 52000–52009
Melilla 63086

Lista över fraktpriser

Förhandlade fraktkostnader med UPS i SEK för PCP-försändelser inom Sverige:

Observera: De här priserna omfattar inte ytterligare avgifter som kan speditören kan lägga till (t.ex. bränsletillägg). Priserna som visas är exklusive moms.
Kg

Fraktkostnad per paket

(SEK)

0,5 144,98
1 146,33
1,5 148,98
2 151,65
2,5 154,30
3 156,97
3,5 158,29
4 160,95
4,5 164,94
5 167,61
5,5 168,93
6 171,59
6,5 174,26
7 175,58
7,5 179,58
8 182,23
8,5 184,90
9 186,22
9,5 188,89
10 191,54
11 199,53
12 206,18
13 214,15
14 219,47
15 230,12
16 236,78
17 244,75
18 250,07
19 259,39
20 266,03
22 279,34
24 287,32
26 297,96
28 308,60
30 317,91

Amazon Marketplace Web Service (MWS)

Det finns speditörpartner även för Amazon Marketplace Web Service.

Följ de här stegen i Seller Central om du vill aktivera den här tjänsten:

  1. Gå till Inställningar > > Fraktas från Amazon .
  2. Klicka på Redigera bredvid Amazons speditörpartner (leveranser av små paket) – Inställningar för Amazon Marketplace Web Service.
  3. Klicka på kryssrutan bredvid varje butik som du vill använda tjänsten i för att godkänna både Amazons och speditörens villkor.

När du har godkänt villkoren kan du använda programmet via MWS. Du hittar fler anvisningar i Using an Amazon or partnered carrier for your inbound shipments (på engelska).

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates