Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

FBA:s krav på streckkoder

FBA använder streckkoder för att identifiera och spåra lager under hela leveransprocessen. Varje artikel du skickar till Amazons distributionscenter kräver en streckkod.

Det finns tre typer av streckkoder för att identifiera produkter:

  • • Tillverkarens streckkoder (berättigade streckkoder omfattar GCID, UPC, EAN, JAN och ISBN)
  • Amazon-streckkoder (till exempel leveransnätverks-SKU)
  • (Endast varumärkesägare) Vissa produkter kan kräva ytterligare en kod för synlighet och äkthet för att förhindra förfalskning
Anm: Från och med den 17 april 2018 kan GCID inte längre användas istället för en UPC, EAN, JAN eller ISBN för att skapa ASIN. Om ditt varumärke har godkänts för Brand Registry-programmet och du inte har UPC, EAN, JAN eller ISBN för dina produkter, kan du ansöka om GTIN-undantag.

Tillverkarens streckkoder

Amazon använder alltid tillverkarens streckkod för att spåra lager under hela leveransprocessen, såvida du inte ändrar din streckkodsinställning. Om mer än en säljare har lager med samma tillverkares streckkod, levererar Amazon beställningar med lager som ligger närmast kunden. Vi gör detta för att underlätta snabbare leverans.

Om du inte har en berättigad streckkod för din produkt kan en Amazon-streckkod användas istället för tillverkarens streckkod.

Mer information finns i Använda tillverkarens streckkod för att spåra lager.

Amazon-streckkoder

Amazon-streckkoder måste tillämpas på alla produkter som inte spåras med tillverkarens streckkoder. Denna kategori består av följande:

  • Produkter med utgångsdatum
  • Förbrukningsvaror
  • Topiska produkter som exempelvis hudkräm, schampo och kosmetika
  • Produkter som är förberedda så att streckkoden inte kan skannas

Du kan skriva ut Amazon-streckkoder och fästa dem på dina produkter själv, eller så kan Amazon skriva ut och fästa dem mot en avgift per artikel. Mer information finns under Använda en Amazon-streckkod för att spåra lager och FBA Label Service .

Koder för synlighet och äkthet

Synlighetskoder är äkthetsetiketter på artikelnivå som hjälper till att skydda varumärkesägare och kunder från förfalskning. Synlighetskoderna åtföljs av en synlighets-logotyp, ”T”, och dessa får inte täckas över eller täcka någon annan etikett. Om du vill veta mer och se en exempeletikett, gå till sidan Synlighet.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates