Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Sammanfattning av försändelseprocessen

Arbetsflödet för att skapa försändelser låter dig skapa en försändelse till vårt distributionscenter i dessa sex enkla steg:

  1. Ange antal
  2. Förbereda produkter
  3. Etikettprodukter
  4. Granska försändelser
  5. Förbereda försändelse
  6. Sammanfattning

På sidan Sammanfattning kan du granska innehållet i din försändelse.

  • För leverans av små paket måste du ange dina spårningsnummer om du inte använder en Amazon Partner-speditör. Observera att när du använder en Amazon Partner-speditör tillhandahålls dina spårningsnummer åt dig.
  • För Försändelse som är mindre än lastbilens transportkapacitet och Full lastbilstransport måste du ange din fraktsedel (BOL) och fraktnummer såvida du inte använder Amazon Partner-försändelse som är mindre än lastbilens transportkapacitet. När du använder Amazon Partner-försändelse som är mindre än lastbilens transportkapacitet kommer Amazon att generera din BOL. Du måste ge speditören fraktsedeln (BOL) som genereras av Amazon och som kommer att finnas tillgänglig i det samarbetade arbetsflödet på dagen för din upphämtning.

Denna information gör det möjligt för oss att förse dig med korrekt leveransstatus och synlighet i leveranskön.

Viktigt: Om du ändrar antalet lådor efter att du redan har skrivit ut etiketterna så måste du skriva ut hela uppsättningen etiketter för försändelsen igen.

Sidan Visa sammanfattning är din primära destination för att övervaka dina försändelser. Nedan kan du granska dina produkter och antal, spåra dina försändelser (i förekommande fall) och se vad som händer med produkterna när de har tagits emot på Amazon Fulfillment Center. Om det uppstår problem med din försändelse kommer du att meddelas på sidan Visa sammanfattning och i leveranskön.

När försändelsen anländer till distributionscentret, om det finns skillnader mellan vad som anges i försändelsen och vad som tas emot, kan du använda avstämningsverktyget för försändelse för att skicka en undersökningsbegäran för att hitta de saknade artiklarna. Mer information finns i Avstämning av din leverans.

Använd en streckkodsläsare för att tillhandahålla speditörens spårnings-ID:n

Du kan använda en streckkodsläsare för att tillhandahålla speditörens spårnings-ID:n i Seller Central genom att skanna fraktstreckkoder från lådetiketten. Du kan också skanna streckkoder från kvitton och fakturor. Den här funktionen är endast tillgänglig för små paketförsändelser som du har valt att använda din egen speditör för.

Observera: Om du använder en Amazon Partner-speditör behöver du inte ange informationen för speditörens spårnings-ID eftersom vi kommer att generera den åt dig. Om du vill visa informationen om spårnings-ID:t går du till fliken Spåra försändelse.

Om du vill använda den här funktionen måste streckkodsskanningsenheten stödja streckkodsformatet Kod 128.

Om du vill tillhandahålla speditörens spårnings-ID:n med en streckkodsläsare, följ dessa steg:


  1. Klicka på textfältet Speditörens spårnings-ID på fliken Spåra försändelse.
  2. Placera streckkodsskanningsenheten ovanför speditörens spårnings-ID-streckkod på lådetiketten.
  3. Klicka på ”skanna” på streckkodsskanningsenheten. Speditörens spårnings-ID visas automatiskt i textfältet på fliken Spåra försändelse.
    Viktigt: De flesta streckkodsskanningsenheter kan konfigureras för att automatiskt flytta markören till nästa textinmatningsfält, till exempel när du klickat på ”flik” eller ”ange”. Detta stöds också på fliken Spåra försändelse . Om du inte kan konfigurera streckkodsskanningsenheten kan du manuellt klicka på nästa textfält på fliken Spåra försändelse och fortsätta att skanna.
  4. Upprepa steg ett till tre tills du är klar med skanningen av alla lådetiketter.
  5. Klicka på Spara alla på fliken Spåra försändelse.
Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates