Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Hantera returer

Returprocess

Steg 1: Returauktorisering

Observera: Automatisering av returauktorisering för alla begäranden om retur som faller inom ramarna för policyn och nedanstående lista över undantag gäller från och med den 15 september 2021. Fram till dess kan du fortsätta att godkänna alla inkommande begärande om retur manuellt.

För att säkerställa operativ effektivitet och en konsekvent kundupplevelse godkänner Amazon automatiskt alla begärande om retur som faller inom ramarna för Amazons returpolicy. Du kan identifiera automatiskt auktoriserade begäranden om retur via flaggan ”Auto-auktoriserad” på sidan Hantera returer (Beställningar> Hantera returer) i Seller Central.

Eventuella begäranden om retur som inte uppfyller Amazons returpolicy kommer inte att få automatisk returauktorisering. Observera att flera kategorier och underkategorier är undantagna från automatiserade godkännanden av retur och att sådana begäranden om retur kommer att skickas till dig för manuell granskning. Detta omfattar:

  • Amazons handgjorda artiklar
  • Amazon Custom
  • Farligt gods
  • Sex och sensualitet
  • Produkter inom professionell medicinsk utrustning och professionell tandvård
  • Produktkategorierna livsmedel och vin
  • Produktkategorierna video, tv-spel, programvara och dvd
  • Produktunderkategorier ”Blommor och buketter” och ”Snittblommor”
  • Hygienartiklar från produktkategorierna babyprodukter, skönhet, hälsa och personlig vård samt apparater för personlig vård

Se till att du svarar på begäran om retur som kräver manuell granskning inom 24 timmar. Mer information om hur du manuellt granskar och bearbetar sådana begäranden om retur finns i Bearbeta begäranden om retur.

Om du vill övervaka returer ska du granska flikarna på sidan Hantera returer eller laddar ner en Returrapport(Beställningar > Hantera returer > Visa rapporter). Dessutom skickar Amazon ett e-postmeddelande till dig när en köpare skapar en begäran om retur.

Steg 2: Returfraktetiketter

När en begäran om retur godkänns skickar Amazon en returetikett med din returadress till köparen. Som standard är den här returetiketten inte förbetald och kräver att kunden står för portot. Du kan dock ge köparen en förbetald returetikett Mer information om uppladdning av anpassade etiketter finns i Ladda upp en förbetald returetikett och Krav på förbetald returetikett.

Returetiketter har din returadress, så se till att den är uppdaterad. För att uppdatera din returadress ska du gå till Inställningar för returadress enligt beskrivningen på sidan Ange din standardreturadress. Observera att om ingen inhemsk returadress finns tillgänglig i dina Inställningar för returadress så kommer fraktetiketten att ha din företagsadress.

Steg 3: Utfärda en återbetalning

Du måste utfärda en återbetalning till köparen inom två arbetsdagar efter mottagandet av en retur.

Mer information om hur du återbetalar beställningar finns i Återbetala beställningar. Vi rekommenderar att du väntar tills du får en returnerad artikel innan du utfärdar en återbetalning, så att du kan utvärdera artikelns skick. Om du vill utfärda en koncession utöver eller istället för att återbetala beställningsbelopp går du till Utfärda koncessioner.

Observera: Om en återbetalning har utfärdats för din räkning genom ett anspråk på A-to-z guarantee och du tror att du har debiterats felaktigt, kan du överklaga kravet på A-to-z guarantee. Gå till Överklaga ett anspråk på A-to-z guarantee.

Internationella returer

Om du inte befinner dig i det land du säljer i måste du göra något av följande:

  • Ge köpare en förbetald returetikett, där du ansvarar för kostnaden för returfrakt. Detta kan inte dras av från köparens återbetalning, eller
  • Erbjuda en återbetalning utan att begära retur. För att minska den manuella arbetsbördan kan du automatisera returlösa återbetalningar. Mer information finns i Returlösa återbetalningar, eller
  • Ge köpare en returadress i Sverige för försäljning på Amazon.se . Om du vill ange en , , , , Sverige returadress men inte befinner dig i Sverige , kan en internationell returleverantör frånlösningsleverantörsnätverketkanske hjälpa dig.

FBA-beställningar (Fraktas från Amazon)

Amazon hanterar returer och återbetalningar för beställningar som skickats via FBA. Om du vill veta hur Amazon hanterar FBA-returer går du till Kundreturer för beställningar som fraktas från Amazon.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates