Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Förbättra ditt feedback-betyg

Positiv feedback från kunder förbättrar ditt feedback-betyg, och bra feedback börjar ofta med en bra kundupplevelse. Besök Feedback Manager för att se din senaste feedback och betyg.

Om du får negativ feedback bör du försöka fastställa orsaken till problemet och arbeta mot en lösning.

Om du är orolig för felaktig feedback, se Kan Amazon ta bort feedback från kunder?

Anm: Du kan inte erbjuda rabatter eller andra typer av incitament i utbyte mot positiv feedback eller borttagning av negativ feedback. Mer information finns i Förbjudna säljaraktiviteter och -åtgärder..

Bästa praxis

I den här tabellen beskrivs bästa praxis för att identifiera och lösa potentiella problem som kan leda till negativ feedback.

Problem Möjliga orsaker Lösningar
Slut i lager Lager är inte tillgängligt
  • Lista inte restnoterade artiklar.
  • Upprätthåll en lägsta tröskel för lager.
  • Ta bort erbjudanden som konsekvent är slutsålda.
Lagerantal är inte korrekt
  • Skicka lageruppdateringsflöden så ofta som beställningar kommer från icke-Amazon-kanaler, upp till var 15:e minut.
  • Se till att du bearbetar Amazon-beställningar snabbt.
  • Avsätt dedikerat lager för Amazon-beställningar.
  • Om du använder textfiler kan du förenkla lageruppdateringar genom att ställa in uppdatera-ta bort till partiell uppdatering, och sedan bara använda SKU och data för antal. Resten av kolumnerna kan du lämna tomma.
Dropshipper-lager är inte uppdaterat
  • Övervaka tillgänglighet och leveranstider noga.
  • Synkronisera dina backend-system för att övervaka tillgänglighet och leveranstider.
Sen leverans Produkten tar längre tid att leverera än utlovat
  • Om du använder textfiler anger du en exakt ledtid till frakt för varje SKU.
  • Om du använder funktionen Lägga till en produkt använder du fältet hanteringstid för detta ändamål.
  • Om du använder XML använder du latenselementet för leverans.
  • Meddela köpare om eventuella fel så tidigt som möjligt, och annullera produkten eller beställningen som standard.
  • Uppgradera automatiskt till en snabbleveransmetod om du skickar en beställning sent.
  • Ta bort erbjudanden som konsekvent levereras sent.
Avisering om att köparen missade försändelsen
  • Skicka spårningsinformation med ditt leveransflöde.
Stökig eller komplicerad retur Din returpolicy begränsar full återbetalning före 30 dagar
  • Ge fullständiga produktåterbetalningar för en standardperiod på 30 dagar.
Dina returpolicyer är komplicerade, vaga eller betungande
  • Granska rigoröst och förtydliga språket i returpolicyn på dina online-hjälpsidor.
  • Effektivisera och förenkla komplexa returprocesser där det är möjligt.
Produkten inte enligt beskrivningen Produktbilden avbildar inte exakt dess funktioner
  • Tillhandahåll tydliga bilder med högsta tillåtna bildstorlek.
  • Erbjud flera vyer av en produkt för exakthet och detaljnoggrannhet.
Storleken eller materialet är annorlunda än förväntat
  • Tillhandahåll anpassade storlekstabeller.
  • Fyll i fälten för beskrivning och produktmått fullständigt.
Fel storlek eller fel produkt Felaktig produkt levererad
  • Kontrollera dina packnings-, plocknings- och leveransprocesser för problem som orsakar fel.
  • Kontrollera att din SKU matchar rätt produkt på Amazon.
Produktens kvalitet Köparen är inte nöjd med produktkvaliteten
  • Beskriv din produkt noggrant. Använd inte fraser som ”hög kvalitet” för en produkt vars bästa attribut är det låga priset.
  • Ta bort produkter som konsekvent orsakar negativ feedback.
  • Inkludera användningsinstruktioner på produktinformationssidan och i försändelsen.
Kundtjänstproblem Köpare kan inte nå din kundtjänstavdelning
  • Se till att ditt telefonnummer och din e-postadress till kundtjänst är korrekta i dina online-hjälpsidor.
  • Använd korta, enkla e-postadresser för kundtjänst.
  • Justera ditt spamfilter för att säkerställa att inkommande meddelanden från köpare inte kategoriseras som skräp.
Köpare får inte snabba svar
  • Bekräfta alla telefonsamtal och e-postmeddelanden inom 24 timmar.
Felaktig feedback Lyckliga köpare är inte motiverade att lämna feedback
  • Skicka inte mer än en artig begäran om feedback till köparen efter att försändelsen har mottagits.
Felaktig feedback
  • Kontakta köpare med högst en artig begäran om att ta bort feedback efter att du har löst deras problem.
Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates