Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Ta bort lager (översikt)

När du vill ta bort ditt lager från ett av Amazons distributionscenter måste du skicka en order för lagerrensning. Du kan använda ordrar för lagerrensning för att hantera lageröverskott, inklusive lager som är:

  • Låg omsättningshastighet
  • Ej lämplig för återförsäljning (osäljbart lager)
  • Kommer snart att påläggas avgift för långtidsförvaring

Du kan begära att returnera eller avyttra lager som du förvarar i Amazons distributionscentra med hjälp av någon av följande metoder:

Borttagningsavgifter debiteras per borttagen artikel. För mer information, se FBA-avgifter för borttagning och bortskaffande.

Observera: Du måste ladda upp filen för borttagning av order för gränsöverskridande ordrar för lagerrensning med en destinationsadress utanför din hembutik. Mer information finns i Skapa en order för lagerrensning för att returnera utanför din hembutik.

Process av order för lagerrensning

Det kan ta kan ta 10–14 arbetsdagar att skicka ordrar för lagerrensning från distributionscentrat, och upp till 30 arbetsdagar eller mer under semesterperioder (Prime-veckan, oktober, november och december). Du får en faktura inom 45 dagar efter borttagningen.

Leveransbart lager finns att köpa tills vi tar bort det. Om du inte vill att den ska säljas, stäng din produktpost. Se ”Stänga en produktpost” i Lista produkter för Fraktas från Amazon.

Vi kan inte ta bort lager i följande fall:

Observera: När du skapar en order för lagerrensning kanske du märker att vissa artiklar inte kan tas bort. Vi meddelar dig med förslag på åtgärder som ska vidtas för att kunna ta bort ditt lager.

Restriktioner gällande ordrar för lagerrensning

Returer som görs med en order för lagerrensning kan inte:

  • Skickas till ett annat distributionscenter,
  • Användas för att fylla kundorder.

För artiklar som klassificeras som farliga material kan endast de som är HTRC (Hazmat Transportation Regulatory Class) 8 eller 9 returneras. Farliga artiklar som inte klassificeras som HTRC 8 eller 9 får endast bortskaffas.

Om du vill skicka till en adress utanför Europa kan du besöka sidan för leverantörer av internationella returer.

Order för lagerrensning förpackning och frakt

När du begär att lagret ska returneras till dig packas det i distributionscentret och skickas till den adress du anger. De kan levereras i flera försändelser och från flera speditörer om artiklarna finns i olika distributionscentra.

Lager som skickats till distributionscentret i lådförpackningar returneras som enskilda artiklar och förpackas i lådor eller på pallar enligt vad som är lämpligt för försändelsen.

Annullerade order för lagerrensning

Vi kan annullera en skickad order för lagerrensning om lagret inte är tillgängligt för borttagning. Det kan till exempel vara en del av en väntande kundorder.

Om vi annullerar en order för lagerrensning, skicka en ny begäran. Om vi annullerar en andra begäran, kontakta Selling Partner Support.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates