Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Policyer gällande kundrecensioner

Kundrecensioner är en grundläggande del av kundens shoppingupplevelse på Amazon. Kunderna använder dessa recensioner för att lära sig mer om produkten, avgöra om den passar deras behov, och fatta ett välgrundat köpbeslut. Kundrecensioner hjälper också säljarna att förstå kundernas åsikter om deras produkter, vilka funktioner eller aspekter av produkten kunderna gillar ,och vilka områden som behöver förbättras. Recensioner ger också säljare idéer om hur man kan förbättra sina produkter. För att kundrecensioner ska kunna fortsätta tillhandahålla dessa fördelar till kunder och säljare, måste de förbli en äkta och autentisk återspegling av kundernas erfarenheter av produkterna.

Amazon har särskilda policyer som är avsedda att skydda äktheten hos kundrecensioner, och vi ber dig följa dessa policyer och rapportera eventuella överträdelser som du lägger märke till. Vi har lagt in länkar till våra policysidor nedan. Observera att Amazon har en nolltoleranspolicy mot alla överträdelser kopplade till kundrecensioner. Om vi upptäcker försök att manipulera kundrecensioner, vidtar vi omedelbara åtgärder som inkluderar, men inte är begränsade till:

  • Återkallande av försäljningsprivilegier på Amazon.
  • Borttagning av alla produktrecensioner och förhindrande av att produkten får framtida recensioner eller betyg.
  • Permanent borttagande av produkten från Amazon.
  • Rättsliga åtgärder riktade mot säljaren.

Vi ber dig att noggrant granska policyer för Amazon kundrecensioner, och korrigera eventuella överträdelser. Det är viktigt att du utbildar dina affärspartners, anställda och eventuella tredjepartspartners som du arbetar med (till exempel reklambyråer) om dessa policyer, samt att eventuella överträdelser från dina affärspartners, anställda eller tredje parter kan leda till verkställighetsåtgärder, även om de skedde utan din vetskap eller ditt samtycke.

Se exempel på överträdelser kopplade till kundrecensioner nedan:

  • En säljare postar en recension av en egen produkt eller en konkurrents produkt.
  • En säljare erbjuder en tredje part en ekonomisk belöning, rabatt, gratis produkter, eller annan ersättning i utbyte mot en recension av sin produkt eller en konkurrents produkt. Detta inkluderar användning av tjänster som säljer kundrecensioner, webbplatser eller grupper på sociala medier.
  • En säljare erbjuder sig att tillhandahålla en återbetalning efter att köparen har skrivit en recension (inklusive återbetalning via en betalningsmetod som inte går via Amazon) och ber köparen att ändra eller ta bort recensionen efter att han eller hon har fått återbetalningen eller ersättningen. Detta kan göras via meddelanden mellan köpare-säljare på Amazon, eller genom att direkt kontakta kunder eller användatjänster från tredje part, webbplatser eller grupper på sociala medier.
  • En säljare använder en tredjepartstjänst som erbjuder kostnadsfria eller rabatterade produkter knutet till en recension (till exempel en recensionsklubb som kräver att kunderna registrerar sin offentliga Amazon-profil så att säljarna kan övervaka deras recensioner).
  • En familjemedlem till eller anställd hos säljaren lägger upp en recension av säljarens produkt eller en konkurrents produkt.
  • En säljare ber en recensent att ändra eller ta bort sin recension. De kan också erbjuda en recensent återbetalning eller annan ersättning i utbyte mot att göra detta.
  • En säljare avleder negativa recensioner så att de skickas till dem, eller till en annan plattform för feedback, medan positiva recensioner skickas till Amazon.
  • En säljare skapar ett variationsförhållande mellan produkter i syfte att manipulera recensioner och förbättra en produkts stjärnbetyg via recensionsförstärkning.
  • En säljare lägger en begäran om en positiv Amazon-recension eller ett incitament i utbyte mot en recension i produktens förpackning eller fraktlåda.
  • En säljare använder ett kundkonto för att skriva eller ändra en recension på sin konkurrents produkt.
Observera: Alla hänvisningar till ”säljare” inkluderar här även alla säljarens anställda och tredjepartspartners.

Här är listan över sidor som i detalj beskriver våra policyer kopplade till kundrecensioner.

Policysidor på Seller Central:

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates