Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Skicka till Amazon: Spårningsinformation

I det här steget kan du ange spårningsinformation för dina försändelser.

Små paketförsändelser

Spårningsinformationen som din speditör skickar för alla lådor i dina försändelser kan du ange i steget Skicka till Amazon Spårningsinformation eller på fliken Spåra försändelse på sidan Leveranssammanfattning.

Följ stegen för att ange speditörens spårnings-ID med Skicka till Amazon:

  1. I arbetsflödets sista steg, Spårningsinformation, väljer du den försändelse som du vill ange spårningsinformation för.
  2. Använd någon av följande metoder för att ange spårnings-ID:
    • Skriv spårnings-ID:n individuellt.
    • Använd en streckkodsläsare för att skanna streckkoder på lådetiketten. Om du vill ha mer information kan du läsa en sammanfattning av försändelseprocessen.
    • Ladda upp spårnings-ID:n för en försändelse i bulk genom att välja Ladda upp spårnings-ID i bulk och följ sedan stegen på sidan Spårningsinformation.
  3. Se till att alla spårnings-ID:n är mappade till rätt FBA-ID-etikett på varje låda.
    Observera: Om du vill undvika fel när du uppdaterar informationen om spårnings-ID ska du följa alla varningar och uppmaningar för att validera dina poster.

När du har angett giltig spårningsinformation ändras statusen för din försändelse från Redo att skicka till Skickad.

Pallförsändelser

Du kan ange det PRO/fraktfakturanummer som din speditör uppgett för dina försändelser i steget Skicka till Amazon Spårningsinformation eller på fliken Spåra försändelse på sidan Leveranssammanfattning.

Du kan ange den här informationen på sidan Spårningsinformation genom att följa dessa steg:

  1. I arbetsflödets sista steg, Spårningsinformation, väljer du den försändelse som du vill ange spårningsinformation för.
  2. Ange PRO/fraktfakturanumret för försändelsen i textrutan.
    Observera: Om du vill undvika fel när du uppdaterar informationen om spårnings-ID ska du följa alla varningar och uppmaningar för att validera dina poster.

När du har angett giltig spårningsinformation ändras statusen för din försändelse från Redo att skicka till Skickad.

Vanliga frågor

Varför är det viktigt att ange spårningsinformationen?

Om du uppger speditörens namn, leveransmetod och spårningsinformation kan vi skicka speditörens skanningshändelser till våra distributionscenter. Det hjälper oss att planera mottagandet av ditt lager, minimera förseningar och göra transitlager tillgängligt tidigare för försäljning till dina kunder.

Hur redigerar jag speditörens namn eller spårnings-ID?

Du kan uppdatera speditörens namn och spårningsinformation när som helst innan din försändelse levereras till vårt distributionscenter genom att följa dessa steg:

  1. Få åtkomst till din försändelse från leveranskön via någon av följande metoder:
    • Om försändelsen ännu inte har skickats väljer du den i listan. Det tar dig till Spårningsinformation som är det sista steget i arbetsflödet Skicka till Amazon.
    • Om försändelsen har skickats klickar du på Spåra försändelse för den försändelse som du vill uppdatera. Det tar dig till sidan Leveranssammanfattning. Klicka på fliken Spårningshändelser.
  2. Klicka på Ändra speditör.
  3. Välj en ny speditör i listan eller välj Annat om din speditör inte finns med i listan. Vi lägger hela tiden till fler speditörer i listan.
  4. Klicka på Uppdatera.

Observera: Om du använder integratörer såsom API:er för Amazon Marketplace Web Service måste du skicka in uppdaterad spårningsinformation.

Vad ska jag göra om min speditör inte tillhandahåller ett spårnings-ID?

Vi rekommenderar att du använder speditörer som tillhandahåller spårningsinformation vid leverans av försändelser. Dessa speditörer skickar realtidsstatus till Amazon och bidrar till att minimera förseningar och risk för slutförsäljning.

För internationella försändelser kan det ta mer än en månad för min speditör att skicka spårningsinformation. Är det för sent?

Nej. Ange försändelsens spårningsinformation så snart din speditör skickar den, innan ditt lager levereras till vårt distributionscenter.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates