Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Ladda upp dina fakturor

Betydelsen av momsfakturering

Amazon-säljare måste uppfylla alla tillämpliga juridiska krav, samt Amazon Services Europe Business Solutions-avtalet och tillhörande policyer. Du bör kontakta din skatterådgivare för att kontrollera i vilka situationer du enligt lag är skyldig att utfärda en momsfaktura.

I situationer där du inte är juridiskt skyldig att utfärda momsfakturor:

  • För beställningar från icke-företagskunder är det inte obligatoriskt att ladda upp ett kvitto just nu, men vi uppmuntrar dig att göra det eftersom det ger den bästa kundupplevelsen.

Ladda upp fakturor och kreditnotor på Seller Central

Du kan manuellt ladda upp fakturor och kreditnotor på Seller Central för varje beställning via sidan Hantera ordrar och orderinformation . Så här laddar du upp en faktura:


  1. Gå till Hantera ordrar och leta reda på den order som du vill ladda upp en faktura eller kreditnot för.
  2. Klicka på Ladda upp faktura Ett fönster öppnas som visar alla tidigare fakturor och kreditnotor som du har laddat upp för den här ordern. Om du inte har laddat upp några dokument för den här beställningen kommer listan att vara tom.
  3. Klicka på Ladda upp en faktura eller kreditnot. Ladda upp dokumentet och välj om du ska ladda upp en faktura eller kreditnot.
  4. Ange fakturanumret. När det gäller en kreditnot bör detta vara ett kreditnotsnummer.
  5. Klicka på Ladda upp.

När du har laddat upp fakturan eller kreditnoten kommer Amazon att behandla dokumentet, vilket kan ta upp till 15 minuter. När bearbetningen är klar kan kunden ladda ned den från sidan Dina beställningar på sitt konto.

Ladda upp fakturor eller kreditnotor med en lösningsleverantör

Om du använder en tredjepartsleverantör för fakturering läser du den här listan för att kontrollera om lösningsleverantören stöder automatiska fakturauppladdningar. Om din lösningsleverantör inte stöder fakturering rekommenderar vi att du kontaktar dem för mer information.

Vanliga frågor

Vilka lagstadgade krav gäller för fakturering?

Beskattningsbara personer som gör affärer i EU omfattas av en enda uppsättning EU-omfattande faktureringsregler (artiklarna 217–240 i momsdirektivet). Enligt dessa regler ska var och en av dem utfärda en faktura (antingen på egen hand eller av en tredje part för deras räkning) för de flesta leveranser business-to-business (B2B) och för vissa transaktioner business-to-consumer (B2C). Det kan också finnas särskilda nationella regler för transaktioner som kräver faktura. För de exakta krav som gäller för dig, kontakta din skatterådgivare.

Hur får kunderna de fakturor jag laddar upp?

Kunder kan ladda ner dina fakturor från sidan Dina beställningar.

När ska jag ladda upp en faktura?

Du kan ladda upp fakturor när som helst efter beställningsbekräftelsen för beställningar från icke-företagskunder. För beställningar och returer där du inte enligt lag är skyldig att tillhandahålla en faktura eller en kreditnot rekommenderar vi starkt att du laddar upp en inom en arbetsdag efter leveransen för att ge bästa möjliga kundupplevelse.

Jag skickar fakturor med e-post till kunder för närvarande. Ska jag fortsätta?

Nej. Du bör sluta skicka fakturor till kunder via e-post.

Vilken information ska finnas på en faktura?

Momsfakturor och kreditnotor måste följa tillämplig lag. Enligt EU:s momsdirektiv måste fakturor och kreditnotor innehålla viss obligatorisk information, och vissa landsspecifika uppgifter kan också behöva inkluderas. Ytterligare information finns här. Kontakta din skatterådgivare för ytterligare vägledning.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates