Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Hur produkter görs synliga på Amazon

Kunderna hittar, upptäcker och handlar produkter i Amazon på flera sätt. De kan ange en specifik sökning i sökrutan. De kan bläddra bland urvalet i en produktavdelning. De kan upptäcka produkter grupperade efter gemensamma attribut eller via annonser. Många kunder hittar också till Amazon via andra butiker, reklam på andra platser och via allmän sökning.

För att öka dina produkters synlighet i butiken bör du prissätta dina produkter konkurrenskraftigt, hålla lagret uppdaterat för snabb leverans och ge fullständig, relevant, korrekt och aktuell information om dina produkter. Tips för att förbättra dina produktposter finns här.

Utvalt erbjudande

Produktinformationssidan ger kunderna enkel tillgång till information om en produkt och underlättar jämförelser av tillgängliga erbjudanden. Utvalt erbjudande försöker förutsäga det erbjudande kunderna skulle välja om de jämförde alla erbjudanden. Erbjudandet presenteras sedan på produktinformationssidan. Amazon identifierar ett utvalt erbjudande genom att beakta faktorer som pris, leveranshastighet, Prime-behörighet och säljarens resultat. Som ett resultat kan det finnas fler än ett utvalt erbjudande för en produkt, eller inget. Produktinformationssidan är en bra utgångspunkt för kunder att bläddra bland alla tillgängliga erbjudanden, och de allra flesta kunder som jämför dessa erbjudanden väljer slutligen ett utvalt erbjudande. Se här för mer information om ett utvalt erbjudande.

För att vara berättigad till ett utvalt erbjudande måste du uppfylla vissa kriterier, som förklaras här. För att undvika missbruk eller för att bevara kundupplevelsen kan vi ta bort säljarens behörighet för utvalt erbjudande eller inte visa ett utvalt erbjudande alls.

Utvalda resultat

Sökresultat på Amazon sorteras som standard efter ”utvalda”. Vi överväger en mängd olika faktorer när vi väljer utvalda resultat. Kundåtgärder (till exempel hur ofta en artikel köptes) och information om artikeln (till exempel namn, pris och beskrivning) är de viktigaste faktorerna eftersom de ger de bästa indikatorerna på vad vi tror att kunderna vill köpa. Andra faktorer som vi kan överväga när utvalda resultat väljs kan du se här.

Märkta produkter

Märken

Märken markerar viss produktinformation för att hjälpa kunder att hitta artiklar som de kanske gillar. Vi överväger en mängd olika faktorer när vi väljer produkter som är berättigade märkning. För ”Bästsäljare”-märket är den viktigaste faktorn antalet nya och tidigare försäljningar av en artikel som säljs på Amazon. Andra bygger på en kombination av faktorer, såsom ”Rekommenderas av Amazon”, som indikerar högt rankade och prisvärda produkter som är tillgängliga för omedelbar leverans. Vi använder även märken som ”Blixterbjudande” och ”Dagens erbjudande” för att hjälpa kunder att hitta kampanjer där ett begränsat antal rabatter erbjuds för en artikel under en kort tidsperiod, eller som endast erbjuds under ett speciellt evenemang, som Black Friday. Märken kan också indikera deltagande i ett program, till exempel ”Prime” eller ge information om en åtgärd som kunden har vidtagit för en artikel, till exempel om kunden redan har lagt till artikeln i sin varukorg.

Andra produkthöjdpunkter

Vi försöker visa kunder produkter som vi tror att de vill köpa, baserat på en kunds sök-, surf- eller köphistorik eller andra erbjudanden på sidan. Vi kan till exempel presentera den produkt som kunden för närvarande tittar på eller senast placerade i sin varukorg tillsammans med relevanta kompletterande produkter (till exempel skrivare och bläckpatron). Vi kan visa kunderna vilka produkter andra Amazon-kunder har tittat på (eller köpt) efter att ha sett (eller köpt) den produkt som kunden tittar på. På samma sätt kan vi visa en produkt som en kund tittade på men inte köpte och visa relaterade produkter som andra Amazon-kunder tittat på.

Vissa emblem och produkthöjdpunkter visar alla erbjudanden, medan andra endast visar Amazons egna erbjudanden. Vi kan till exempel rekommendera Amazons privata och utvalda exklusiva märkesprodukter, och märka denna produkt som ”våra varumärken” eller liknande. När Amazons egna varumärken konkurrerar med andra varumärken om Amazons rekommendationsmärke måste de uppfylla samma kriterier som andra produkter för att få märkningen, och de kan få märket om de är bland de högst kvalificerade produkterna.

Sponsored Brands och Sponsored Products

Kunder kan hitta och upptäcka erbjudanden genom de annonser du köper, och vi märker dem tydligt som annonser. Kunderna intresserar sig till exempel ofta för Sponsored Brands och Sponsored Products som innehåller erbjudanden som finns att köpa på Amazon. Dessa annonser visas högst upp, bredvid eller i shoppingresultatet och på produktinformationssidorna. När Sponsored Brands och Sponsored Products väljs tar Amazon i första hand hänsyn till nyckelorden du bjuder på, hur mycket du bjuder och kundernas förväntade intresse för dina erbjudanden, baserat på information om ditt erbjudande, likheter mellan dina och andra erbjudanden och tidigare kundköp. Vissa erbjudanden kan inte visas som Sponsored Brands eller Sponsored Products, och du måste även uppfylla behörighetskriterierna för att köpa dessa annonser. För mer information om behörighet, se här.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates