Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Vanliga frågor om begränsade produkter

Vad är mitt ansvar när jag listar en produkt till försäljning på Amazon?

Om du levererar varor på Amazon är du ansvarig för att se till att dina produktposter överensstämmer med alla relevanta lagar och Amazons policyer . Underlåtenhet att följa gällande lagar och Amazons policy kan leda till borttagning av dina försäljningsprivilegier.

Om jag ser en produktpost som bryter mot Amazons policyer eller gällande lag, var kan jag rapportera den?

Se hjälpsidan Rapportera en överträdelse för fullständiga instruktioner.

Min ASIN togs bort från webbplatsen för en begränsad produktöverträdelse – vad händer nu?

Läs igenom våra policyer för begränsade produkter. Våra policysidor för begränsade produkterfungerar som en informativ guide till produkter som är tillåtna och förbjudna på Amazon.

Jag har granskat sidorna för policyn för begränsade produkter och tror att min produkt har tagits bort av misstag. Vad kan jag göra?

Om du tror att en produkt har tagits bort av misstag, kontakta säljarsupport och ange ASIN-numret och en detaljerad motivering för återinförande. Se till att du följer alla instruktioner i aviseringen om begränsade produkter innan du kontaktar säljarsupporten.

Amazon gör kontinuerligt justeringar av de system vi använder för att upptäcka begränsade produkter. Ibland kan systemet ta bort produkter som är tillåtna på webbplatsen. Detta kan bero på ofullständig eller felaktig produktinformation, eller helt enkelt ett systemfel.

Jag har flyttat en begränsad produktpost till status Slutsåld (OOS). Är min produktpost kompatibel med Amazons policy för begränsade produkter?

Nej. Observera att om du flyttar en produktpost till OOS blir det inte kompatibelt med den. Underlåtenhet att stänga eller radera alla begränsade produktposter på rätt sätt från ditt lager kan leda till att dina försäljningsprivilegier tas bort. Om du tror att din produkt felaktigt har identifierats som en begränsad produkt på Amazon, stäng omedelbart produktposten för att säkerställa överensstämmelse medan du överklagar begränsningen via säljarsupport.

Jag ser inte den exakta produkt jag säljer på sidorna med policyn för begränsade produkter, men jag ser något liknande. Kan jag gå vidare och lista min produkt?

Du bör inte anta att en produkt är tillåten bara för att den inte finns på våra policysidor för begränsade produkter. Du bör också kontrollera att produkten överensstämmer med alla tillämpliga federala, statliga och lokala lagar.

Vad är Amazons policy för återkallade produkter?

Produktposter för produkter som återkallats av tillverkaren eller någon myndighet eller regleringsorgan är förbjudna.

Vad är mitt ansvar om min produkt kommer att exporteras/importeras till ett annat land?

Du måste följa alla gällande lagar när du listar och säljer produkter på Amazon. Detta omfattar lagstiftningen om handelskontroll Sverige eller någon annan jurisdiktion i fråga. Om lagstiftningen om handelskontroll i en viss jurisdiktion gäller beror på var du befinner dig, exportland, importland, produktens ursprungsland och andra faktorer. Du är ansvarig för att fastställa lämpligheten av lagstiftningen om handelskontroll och att erhålla alla nödvändiga statliga tillstånd och du ansvarar för eventuella påföljder till följd av bristande efterlevnad.

Jag säljer många olika produkter. Hur kan jag säkerställa att jag inte av misstag bryter mot Amazons policyer för begränsade produkter?

Det finns några saker du kan göra:

  • Tilldela en anställd att granska varje produkt som du planerar att sälja. De bör ha aktuell kunskap om produkterna, branschen och lagar.
  • Granska policyn för begränsade produkter, exempel på förbjudna produktposter och din produktkatalog regelbundet. Detta inkluderar allt du laddar upp med hjälp av ett automatiserat system.
  • Om du köper från en annan källa än tillverkaren, var säker på ursprunget för de produkter du säljer och om de uppfyller kraven på den plats du avser att sälja dem.

Kommer Amazon att förhandsgodkänna mina produktposter?

Amazon kommer inte att förhandsgodkänna produktposter. Det är ditt ansvar att noggrant granska Amazons policyer och tillämplig lag innan du listar en produkt. Lagar ändras ofta så säljare ska övervaka regeländringar och vidta lämpliga åtgärder. Vi rekommenderar dig att rådfråga ditt juridiska ombud om du har frågor om de lagar och förordningar som gäller för dina produkter.

Hur påverkar överträdelser av begränsade produkter min förmåga att sälja på Amazon?

Överträdelser av begränsade produkter kan leda till att dina försäljningsprivilegier tas bort. För att säkerställa att ditt konto förblir i gott skick bör du se till att du är medveten om eventuella policyer eller begränsningar som gäller för de produkter du säljer och att du svarar snabbt på meddelanden som du får.

Jag är en FBA-säljare. Hur påverkar detta mina försändelser och befintligt lager?

Vi accepterar inte inkommande försändelser med begränsade produkter till FBA. Se våra FBA policyer och krav och policy för Obligatorisk borttagning.

Jag har beställningar som gjordes före policyändringen. Vad händer med mina resultatmätningar om jag levererar eller annullerar beställningarna?

Du kan leverera de beställningar som gjordes före policyändringen utan att din kontostatus påverkas negativt.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates