Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Krav och mätvärden för servicenivå

Resultatmål

Alla försäljningspartners som tillhandahåller leverans-till-butik-tjänster bör uppfylla följande prestationsmål. Om du inte uppfyller dessa mål kan det påverka ditt konto negativt, det kan påverka antalet jobb som tilldelas dig och leda till att dina försäljningsprivilegier upphävs.

Observera: Dessa är utgångsmål. Leverantörer med exemplarisk prestanda har möjlighet att få fler jobb på Amazon genom att särskilja sin prestanda.

Leverantörens annulleringsfrekvens (mål: 5 % eller mindre)

Avspeglar procentandelen beställningar som annullerats av en leverantör. Vid beräkning av denna frekvens räknar Amazon alla beställningsannulleringar som initierats av leverantören av någon anledning. Beställningar som annulleras av kunden direkt eller via Amazons kundtjänst, för problem som inte är relaterade till leverantören, räknas inte.

Leverantörens ombokningsfrekvens (mål: 10 % eller mindre)

Avspeglar procentandelen beställningar som bokats om av en leverantör och där en schemaändring inte var en kundförfrågan eller ett relaterat problem med produktleverans.

Frekvens för sen start (mål: 10 % eller mindre)

Avspeglar procentandelen slutförda beställningar där de teknikerinitierade avtalade tiderna börjar utanför det angivna ankomstfönstret.

Frekvens för sent slutförande (mål: 2 % eller mindre)

Reflekterar procentandelen av dina beställningar som markeras som ”Slutförd” när som helst efter midnatt på avtalat datum

Frekvens för negativ feedback (mål: 5 % eller mindre)

Avspeglar procentandelen beställningar som har fått betyget 1 eller 2 stjärnor av kunderna.

Betyg från kundfeedback (mål: 4,7 stjärnor eller mer)

Reflekterar det genomsnittliga stjärnbetyget som kunder har gett på slutförda beställningar. Du kan när som helst granska din senaste kundfeedback i menyn Resultat i Seller Central.

Anspråksfrekvens för nöjdhetsgaranti (mål: 1 % eller mindre)

Avspeglar procentandelen slutförda beställningar som blir föremål för ett godkänt kundanspråk till följd av nöjdhetsgarantin.

Procentandel för perfekt service (mål: 95 % eller mer)

Avspeglar procentandelen slutförda eller annullerade order som uppfylldes utan fel (till exempel en ombokning).

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates