Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Bearbeta begäranden om retur

För begäran om retur som skickas till dig för manuell granskning, kan du vidta flera åtgärder för begäran om retur i verktyget Hantera returer.

Godkänna begäran

Granska begäran och godkänn att köparen returnerar produkten. Du kan granska flera begäranden om retur samtidigt genom att välja de begäranden som du vill granska och sedan välja ”Godkänn alla valda returer” i rullgardinsmenyn längst upp på sidan Hantera returer .

Under godkännandeprocessen uppmanas du att antingen använda RMA-numret (Return Merchandise Authorization) som genererats av Amazon eller ange ett eget RMA-nummer. RMA-nummer visas för köparen på både RMA och den returetikett som genereras av Amazon.

Du kommer att uppmanas att välja en returadress. Du kan välja att använda antingen en av dina tidigare sparade returadresser eller lägga till en ny returadress.

Du har också möjlighet att antingen använda en returetikett genererad av Amazon eller ladda upp din egen anpassade returetikett. Om Amazon genererar returetiketten får köparen en returetikett som innehåller din standardreturadress, men som inte är förbetald.

Stäng begäran

Stäng begäran om retur om du planerar att tillhandahålla en återbetalning utan att kräva att artikeln returneras eller om du bestämmer dig för att inte acceptera en retur.

Välj anledningen till att du avslutar begäran och lämna kommentarer till köparen. När begäran är avslutad kommer Amazon att skicka ett meddelande till köparen med orsaken till stängningen. En köpare kan också stänga en begäran om retur. Du får ett e-postmeddelande när en köpare stänger en begäran om retur.

För att uppmuntra köpare att känna förtroende när de gör inköp från säljare anser vi att det är viktigt att erbjuda köpare utmärkt service under returprocessen. Om kostnaden för en retur (din eller köparens) överstiger värdet på den ursprungliga produkten bör du överväga att kontakta köparen. I sådana fall kan du erbjuda dig att låta köparen behålla originalartikeln och ändå få full återbetalning. Om du inte tänker ge köparen möjlighet att behålla originalprodukten, och om köparen ska stå för kostnaden för returfrakten, och om denna ligger nära eller överstiger produktens värde, rekommenderar vi att du åtminstone kontaktar köparen för att säkerställa att hen är medveten om fraktkostnaderna. Om möjligt kan du erbjuda krediter, incitament (till exempel ett rabatterat fraktpris) eller både och för att ge en bättre upplevelse.

Utfärdande av återbetalning

Observera att du måste utfärda en återbetalning inom två arbetsdagar efter mottagandet av en retur. Vi uppmanar dig att vänta tills du har fått returen innan du utfärdar en återbetalning så att du kan utvärdera artikelns skick.

Kontakta köparen

Skicka ett e-postmeddelande till köparen för att diskutera problemet och hitta en lösning.

Om du vill ha mer information om en specifik returförfrågan klickar du på Läs returinformation och orderhistorik i begäran om retur.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates