Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Premiumleverans och garanterad leverans

Premium Delivery gör att du kan erbjuda snabba leveransalternativ till kunder. Dessa snabba leveransalternativ, med spårning, kan förbättra kundupplevelsen genom att kommunicera en tydlig leveransdag.

På Amazons europeiska marknadsplatser inkluderar alternativ för premiumfrakt leverans nästa dag och leverans inom två dagar. Läs mer om Krav för leverans nästa dag och Krav för leverans inom två dagar.

Dessa snabba leveransalternativ med spårning förbättrar kundupplevelsen genom att kommunicera en tydlig leveransdag till kunden. För svar på vanliga frågor, se Vanliga frågor om alternativ för premiumfrakt

För att ta reda på om du är berättigad till premiumleverans med Amazon Shipping, läs mer om Seller Fulfilled Prime.

Mer information om hur du anger leveransavgifter finns i Ange dina fraktpriser.

Behörighet för deltagande

Om du har sålt på Amazon i mer än 90 dagar och har ett orderantal på tio eller fler beställningar under de senaste 30 dagarna för alla leveransalternativ är du berättigad att erbjuda alternativ för premiumfrakt.

För att komma igång, aktiverar du Leverans nästa dag och/eller Leverans inom två dagar i dina leveransinställningar.

När du börjar leverera med alternativ för premiumfrakt kommer Amazon att fastställa din löpande behörighet genom dina leveransresultat för beställningar med premiumfrakt exklusive av säljare levererade ordrar med ett Prime-märke. Se din behörighet för premiumfrakt-översikt för att hålla koll på behörighet.

Alla säljare är inte berättigade att erbjuda alternativ för premiumfrakt. Kontrollera verktyget Behörighet för premiumfrakt för att se om du är berättigad.

För att behålla behörighet för premiumfrakt måste du uppfylla eller överskrida följande krav för de efterföljande 30 dagarna:

  • Giltig spårningsfrekvens: 100 % för beställningar med premiumfrakt. Klicka här om du vill ha en fullständig lista över godkända speditörer.
  • Leverans i tid-frekvens: Högre eller lika med 97 % för beställningar med premiumfrakt. Mer information finns i Leverans i tid-poäng.
  • Säljarinitierad annulleringsfrekvens: Mindre än 0,5 % för beställningar med premiumfrakt. Se Annulleringsfrekvens för mer information.
    Anm: Det finns en fördröjning på 10 dagar när det gäller att hämta speditörsdata. Därmed mäter vi dina resultat från dag 40 till dag 10 bakåt. Vi utesluter Seller Fulfilled Prime-beställningar från utvärderingen. Seller Fulfilled Prime-beställningar utvärderas separat enligt vad som anges på hjälpsidan för Seller Fulfilled Prime.

För att kunna erbjuda alternativ för premiumfrakt måste du fortsätta att uppfylla kraven hela tiden och vi kan återkalla din behörighet om du inte uppfyller några krav.

Återkallande av behörighet

Om någon av dina resultatmätningar faller under de fastställda tröskelvärdena för Premium Delivery kommer Amazon att återkalla din behörighet. Alternativ för premiumfrakt inaktiveras för dina erbjudanden och din status ändras till Ej berättigad i översikten för Behörighet för premiumfrakt. Dina Seller Fulfilled Prime-erbjudanden påverkas inte av att kvalifikationen för premiumfrakt återkallas.

Återställa behörighet för premiumfrakt

När som helst efter en återkallelse av behörighet kan du skicka in en Handlingsplan för att begära att din behörighet till premiumfrakt återställs.

För svar på vanliga frågor, se Vanliga frågor om alternativ för premiumfrakt. Om du vill veta hur du anger fraktpriser för alternativ för premiumfrakt, se Ange dina fraktpriser.

Avstängningstider för beställningar

Avstängningstiderna för dina beställningar med alternativ för premiumfrakt måste anges till eller efter 14.00 lokal tid.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates