Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Kundreturer för internationell försäljning

När du behandlar en internationell retur för beställningar som du skickar till kunder i USA och de 6 europeiska marknadsplatserna (dvs. Italien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Storbritannien, Nederländerna) måste du använda någon av de tre metoderna nedan.

Alternativ för returmetoder:

  • Metod 1: Erbjud en full återbetalning utan att begära att varan returneras

- ELLER -

  • Metod 2: Ange en lokal returadress på köparens marknadsplats. Om du till exempel säljer på Amazon.co.uk måste du att ange en returadress i Storbritannien. Om du inte har en lokal returadress kan det hända att en internationell returleverantör i lösningsleverantörsnätverket kan hjälpa till.

- ELLER -

  • Metod 3: Ange en förbetald returetikett för en returförfrågan från den marknadsplats där du säljer. Om du till exempel är en kinesisk säljare som säljer på Amazon.de, förse kunden med en returetikett från Tyskland till dig. Vi rekommenderar att förbetalda fraktetiketter för returer inkluderar spårning.
Anm: Eftersom köpare inte längre behöver betala i förskott för returfrakt och sedan vänta på att få ersättning av säljaren, har vi inaktiverat detta alternativ.

Hur man erbjuder varje returmetod

Metod 1: Erbjud en full återbetalning utan att begära att varan returneras:

  1. Klicka på Hantera returer i listrutan Beställningar.
  2. Välj den retur du vill återbetala och klicka sedan på Utfärda återbetalning.
  3. Välj Köparretur som orsak till återbetalningen och bearbeta en full återbetalning.
  4. Stäng returbegäran genom att välja Återbetalning utan retur som orsak till att begäran avslutats och lämna kommentarer till kunden.
    Viktigt: Om du utfärdar en Återbetalning utan retur, måste du återbetala det exakta beloppet som om varan hade returnerats till dig. Att förhandla om en partiell återbetalning är inte ett alternativ till en retur.

Returmetod 2: Ange en lokal returadress. Så här uppdaterar du din lokala returadress:

  1. Klicka på Kontoinformationi listrutan Inställningar.
  2. På sidan Information om säljarkonto, i avsnittet Information om frakt och retur, klicka på Information om retur.
  3. Välj en befintlig lokal adress som standard returadress eller ange en ny standard returadress.
    Anm: Detta måste vara en giltig adress som du har behörighet att använda.
  4. Klicka på Skicka.

Anm: Om du inte har en lokal returadress kan det hända att en internationell returleverantör i lösningsleverantörsnätverket kan hjälpa till.

Returmetod 3: Ange en förbetald returetikett för en returförfrågan:

  1. Klicka på Hantera returer i listrutan Beställningar.
  2. Klicka på Godkänna begäran för begäran om retur som du vill godkänna.
  3. I avsnittet Din returetikett, väljJag kommer att tillhandahålla en förbetald returetikett för denna begäran.
  4. Ladda upp en fraktetikett, välj speditören som kommer användas och ange Spårnings-ID om du har det.
  5. Ställ in kostnaden för returetikett till 0,00 för att säkerställa att köparen inte debiteras för returfrakt.

Alternativt kan du mejla den förbetalda returetiketten till kunden från avsnittet medelanden mellan köpare-säljare på ditt Seller Central-konto.

Exempel på leverantörer av förbetalda etiketter är:

Om vi fastställer att du inte följt dessa krav kan vi proaktivt utfärda en återbetalning till berörda kunder (vilket tillåter kunden att behålla eller kassera varan).

När du överväger hur dina kunder kommer att returnera artiklar som de köper från dig bör du ha följande alternativ i åtanke:

Tull:

För internationella returer är du ansvarig för att uppfylla alla import- och exportskyldigheter och för betalning av alla tillämpliga tullar och tullavgifter.

Använda Levereras av Amazon:

När du väljer Leverans av Amazon kommer Amazon att hantera lokala returer å dina vägnar för FBA-beställningar på den marknadsplatsen, så du behöver inte oroa dig för att ange en lokal returadress. Mer information om FBA-returer finns i Kundreturer för beställningar som Levereras av Amazon.

Genomförande av påfyllningsavgifter och erbjudande av partiella återbetalningar:

I vissa situationer kan det vara lämpligt att debitera kunden en påfyllningsavgift eller erbjuda en partiell återbetalning för den produkt som ska returneras. Se Hantera returer för en påfyllningsavgift eller erbjuda en partiell återbetalning.

Erbjudande av partiella återbetalningar:

I vissa situationer kan det vara lämpligt att erbjuda en partiell återbetalning för den produkt som returneras. Full återbetalning bör ges för returer, annulleringar och varor som inte finns i lager. Partiella återbetalningar bör endast utföras som ett tecken på välvilja eller för frågor som rör kompensation/tvistlösning (till exempel om objektet levererades något skadat eller det fanns mindre avvikelser från produktbeskrivningen) och görs efter säljarens gottfinnande. Om du bestämmer dig för att utfärda en partiell återbetalning rekommenderar vi att du kommer överens om detta med köparen i förväg för att undvika missförstånd eller ett eventuellt anspråk på A-till-z Guarantee.

Anlita en tredjepartsleverantör för internationell returer:

Vi har skapat en lista över returleverantörer som kan acceptera returer i dina kunders länder. Beroende på försäljningsvolym och enhetspris kan internationella returleverantörer erbjuda lösningar som minskar de kostnader du ådrar dig när kunder i andra länder returnerar dina produkter. Vissa leverantörer konsoliderar till exempel returer och skickar tillbaka dem till dig eller skickar dem till en annan kund.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates