Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Sammanfattning av inlevererade varor

När du uppfyller Levereras av Amazons Krav på förpackning och förberedelse och Krav på frakt och routing, och säkerställer att dina speditörer och leverantörer också gör det, möjliggör det effektivt och korrekt mottagande och förvaring av ditt lager på distributionscentret.

När vi inte kan ta emot produkter på distributionscentret på grund av något av de problem som beskrivs på denna sida, utför vi oplanerad service för att bearbeta ditt lager som du får bekosta.

Vi tillhandahåller information på leveransnivå om eventuella problem med dina försändelser på följande Seller Central-platser.

Ytterligare coachning eller produktförberedelse kräver resurser. För upprepade instanser av samma problemgrupp ökar Amazon din coachningsnivå (Standard, Förhöjd, Kritisk).

Detaljerad eskalering på coachningsnivå och motsvarande korrigerande åtgärder efter problemtyp finns på hjälpsidan Oplanerad service.

Anm: Amazon eskalerar dina problem med inlevererade varor efter problemgrupp.

Fältdefinitioner och exempel

Enhet för resultatmätning Till exempel om problemet uppstod på enhets-, låd- eller leveransnivå
Problemgrupp

Vi grupperar liknande problem tillsammans. Till exempel:

  • Säkerhetsfrågor – relaterade till lådor
  • Etikett saknas – relaterade till lådor

Beräkning av defekthastighet och eskaleringar på coachningsnivå baserat på Problemgrupp

Problemtyp

Detaljerad beskrivning av eventuella problem som identifierats i dina försändelser

Coachningsnivå Coachningsnivån för en viss problemgrupp. Till exempel standard, förhöjd eller kritisk.
Problemenheter Antal enheter med identifierad problemtyp
Aviseringar för totalt inlevererade varor Kvantitet av aviseringar för inlevererade varor per problemtyp
Oplanerade serviceavgifter totalt Oplanerade serviceavgifter som debiteras efter problemtyp
Information om leveransproblem Specifik information om utfärdande på leveransnivå

Problemgrupp: Säkerhetsproblem - relaterat till lådor

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Övervikt för fraktlåda En eller flera lådor i sändningen överskrider maximal viktgräns.

Lådor bör inte överstiga standardvärdet 23 kg, såvida de inte innehåller en enda överdimensionerad artikel som överstiger 23 kg.

Enskilda kartonger som väger mer än 15 kg måste märkas Tung förpackning (måste kunna ses högst upp och på sidorna av varje tung behållare). Kartonger som väger mer än 23 kg måste delas upp i mindre transportvikter.

Se Krav på frakt och routning

Överdimensionerad fraktlåda En eller flera lådor i sändningen överskrider maximala dimensioner.

Väg och mät lådor innan de skickas till ett Amazon distributionscenter.

Kartongdimensionerna får inte överstiga 63,5 cm på någon sida, såvida inte dimensionen för en enskild leveransbar enhet överstiger 63,5 cm i sig.

För mer information, se Krav på frakt och routning

Problemgrupp: Säkerhetsproblem - produktrelaterade

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Risk vid elektriska produkter En eller flera artiklar i din försändelse inkluderade elektriska produkter utan ordentlig förpackning.

Paketera batterier och hårddiskar för att förhindra stötar, kortslutning eller gnistor.

  • Batterier måste förpackas så att deras elektroder inte rör varandra under någon del av leveransprocessen. Oskyddade batterielektroder kan leda till kortslutning eller potentiella gnistor.
  • Hårddiskar, liksom alla stötkänsliga enheter, måste förpackas individuellt i skyddsmaterial (t.ex. bubbelplast). För mer information, se Förpackningskrav

Mer information, inklusive instruktionsvideorfinns i

Risk vid vassa produkter En eller flera produkter i din försändelse inkluderade en felaktigt förpackad vass artikel.

Vassa artiklar måste förpackas så att den vassa eller spetsiga sidan inte exponeras under någon del av leveransprocessen.

  • Vassa artiklar: bladen måste täckas för att förhindra att vassa föremål oavsiktligt lämnas kvar i lådor.
  • Bräckliga artiklar: måste vara förpackade antingen i en fast sexsidig låda eller helt säkrad i bubbelplast så att artikeln inte exponeras på något sätt.

Se till att ytterförpackningen inte har skarpa kanter eller hörn.

Mer information och instruktionsvideor finns i:

Risk vid utspillda produkter

En eller flera produkter i din leverans innehöll en produkt som kan spillas. Detta omfattar:

  • vätskor
  • pellets
  • pulver
  • granulat
  • lösa produkter

Produkter som kan spillas kan orsaka skador under frakt och vid förvaring

  • Vätskor: Produkter som innehåller vätskor utan dubbelförsegling, inklusive trögflytande produkter (t.ex. honung), måste förpackas på ett säkert sätt för att undvika att produkten spiller

För mer information, se Förpackning av produkter som innehåller vätskor.

Torra varor: måste klara ett test av kraftiga skakningar (förpackningen får inte läcka pellets eller granulat efter 30 sekunder av kraftig skakning).

För instruktioner om dropptest och ytterligare information, se Förpackning av pellets, pulver och granulatprodukter.

Produkter som finns i lösa förpackningar, såsom kuvert, påsar eller oskyddade påsar eller lådor, kan separeras under leveransprocessen.

  • Lösa produkter: Lösa produkter kräver förpackning eller måste fästas med ett icke-häftande band eller avtagbar tejp.

Mer information, inklusive en instruktionsvideo, finns i Lösa produkter

Problemgrupp: Säkerhetsproblem - pallrelaterade

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Oacceptabelt pallskick Pallar kan inte lossas och mottas ordentligt.

Stapling

  • Stapla lådor på dina pallar för att säkerställa att de kan lossas och tas emot ordentligt.
  • Placera tyngre lådor längst ner så att de inte skadar lådor som innehåller lättare produkter under dem.
  • Staplade pallar ska kunna stå på egen hand utan hjälp av medarbetare eller sträckfilm.

Vikt och mått

  • Enstaka pallar får inte vara högre än 180 cm, inklusive pallens höjd
  • Amazon accepterar endast följande typ av pall:

    Inom alla EU-länder - 800 x 1 200 mm Euro/CHEP-certifierad DIN 15146

    I Storbritannien enbart - 1 000 x 1 200 mm fyrvägs träpallar, GMA-klass B eller högre.

  • Innehållet får inte hänga över pallens kant
  • Pallens totala vikt får inte överstiga 500 kg

Förpackning och märkning

  • Alla pallar måste vara inslagna i plast med ett meddelande om ”bryt inte sträckfilmen” eller ”dela inte upp” till speditören.
  • Varje låda på pallen måste ha en egen FBA-fraktetikett. Dessutom behöver varje pall fyra etiketter i mitten högst upp på alla pallens sidor.
  • När pallen är inslagen, placera en fraktetikett exakt i mitten högst upp på alla fyra sidor av pallen.
  • Lådor får inte fästas eller sammanfogas med hjälp av plastband eller tejp.

För mer information, se Arrangera en LTL- eller lastbilsleverans till Amazon.

Krav på frakt och dirigering

Problemgrupp: Oplanerad förberedelse - relaterad till lådor

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Felaktigt förpackningsmaterial (emballage) En eller flera lådor i din sändning innehöll oacceptabelt förpackningsmaterial (emballage). Var noga med att använda lämpligt emballage så vi kan ta emot dina produkter snabbt och enkelt.

Följande förpackningsmaterial är inte tillåtna:

  • Alla typer av packningsjordnötter
  • Crinklepapper
  • Strimlat papper

Godkända förpackningsmaterial inkluderar:

  • Skumskivor eller dämpning
  • Luftkuddar
  • Hela pappersark

Se Krav på frakt och routning.

Problemgrupp: Etikett saknas – relaterade till lådor

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Leverans-ID ingick inte eller kan inte skannas på leveranslådan(-lådorna)

En eller flera lådor i din sändning innehöll inte sin egen FBA-fraktetikett eller så kan den inte skannas.

Varje låda eller pall som du skickar till ett distributionscentermåste ha en fraktetikett. Se till att dina etiketter med leverans-ID inte är övertäckta, fullt synliga och skannbara innan du skickar dina försändelser till Amazons distributionscenter.

Krav på märkning

  • Skriv ut hela uppsättningen med etiketter. Eftersom varje etikett är unik ska du inte kopiera, återanvända eller ändra etiketter för att märka ytterligare lådor
  • Varje låda som du inkluderar i försändelsen måste ha en egen FBA-fraktetikett. Dessutom behöver varje pall som skickas fyra etiketter, en i den övre mitten av varje sida.
  • Dessa etiketter måste skrivas ut från din Leveranskö. Som ett alternativ kan du skapa egna etiketter, men de måste matcha specifikationerna från Amazon MWS Fulfillment API Developer Guide.
  • Om du skickar flera väskor i en huvudkartong, använd den unika fraktetiketten på huvudkartongen du använder för att skicka produkter till Amazons distributionscenter.
  • Du behöver inte använda de unika fraktetiketterna på de enskilda förpackningarna inuti huvudkartongen.
  • Om din försändelse är i lastpallar måste du se till att varje låda på lastpallen har sin egen FBA-fraktetikett. Detta är utöver de fyra etiketterna i mitten av varje sida av pallen.

Etikettmått och placering

  • Etiketterna måste respektera den stödda åtgärden
  • FBA-fraktetikett och speditörens etikett (UPS, FedEx eller annan ska båda kunna placeras på en plan yta av lådan.
  • Båda etiketterna måste förbli avtäckta. Placera inte etiketter på en söm, öppning på lådan eller över kanterna eller hörn eftersom de kommer att skadas när lådan öppnas.

För mer information, se Skicka FBA-lager till Amazon

Krav på fraktetikett

Problemgrupp: Etikett saknas - produktrelaterad

Anm: Tabellen nedan ger information om märkningsproblem. För att undvika dessa problem, se även vår video om Krav på lagermärkning.
Tips: Om du inte vill märka dina produkter själv kan Amazon märka dem åt dig mot en avgift per enhet. För mer information, se FBA Label Service.
Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Artikeletikett saknas Alla produkter kräver antingen tillverkarens streckkod (UPC, EAN, JAN, osv.) eller en Amazon-streckkod (ASIN eller leveransnätverks-SKU).
  • Märk dina artiklar en i taget för att undvika förvirring och för att säkerställa att alla artiklar har märkts korrekt.
  • Se till att titeln på etiketten matchar motsvarande produkt.
  • Kontrollera att dina produkter har en fysisk, skannbar streckkod (UPC, EAN, JAN, ISBN, osv.).
  • Om en ASIN kvalificerar sig för ett utan märkning, sammanfogat lager, men inte har någon fysisk streckkod, måste du märka den.
    • Gå till Amazon-levererat lager och välj den artikel du vill skriva ut en etikett för. I listrutan Applicera på # valda artiklar: välj Skriv ut artikeletiketter.

För mer information, se

Kvävningsvarning saknas Etikett för kvävningsvarning krävs för polyetenpåsar med en 5-tums öppning eller större (mätt när den är platt)

Kvävningsvarningar måste vara tryckta och placeras på en framträdande plats i en läsbar teckenstorlek för storleken på påsen.

Exempel på varning

VARNING: För att undvika risk för kvävning, håll denna plastpåse borta från spädbarn och barn. Använd inte påsen i barnsängar, sängar, vagnar eller barnhagar. Den här påsen är ingen leksak.

För mer information, se Förpacknings- och förberedelsekrav.

Se även Leksaker, plyschartiklar och sportprodukter

Problemgrupp: Felaktig etikett - produktrelaterad

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Felmärkt artikel Artikeln anlände med en streckkod som inte matchar den fysiska produkten.

Säkerställ att rätt etikett är fäst på rätt produkt.

  • Märk dina produkter en i taget
  • Se till att titeln på etiketten matchar motsvarande produkt

För mer information, se:

Streckkod kan inte skannas En eller fler produkter i din sändning hade streckkoder som var smutsiga eller suddiga och kunde inte skannas på distributionscentret.

Kontrollera att dina produkter har en fysisk, skannbar streckkod (UPC, EAN, JAN, ISBN, etc.).

Etikettplacering och storlek

  • Täck alla ursprungliga streckkoder. När du fäster en X00-etikett ska du se till att täcka hela originaltillverkarens streckkod (UPC, EAN, JAN, ISBN) med din etikett (inga andra streckkoder ska vara synliga).
  • Använd rätt etikett, storlek och typ. Alla Amazons streckkoder måste skrivas ut med svart bläck på vita, icke-reflekterande etiketter med avtagbart lim. Måtten måste vara mellan 25,4 mm x 50,8 mm och 50,8 mm x 76,2 mm (1 tum x 2 tum och 2 tum x 3 tum)
  • Säkerställ att det finns tillräckligt med tomt utrymme runt Amazons streckkod och relaterad text (6,4mm/0,25 tum på sidorna och 3,2 mm/0,125 tum högst upp och längst ner)

Krav för skrivare

  • Använd en laserskrivare för etiketterna. Bläckstråleskrivare är mer mottagliga för smuts och suddiga bilder.
  • Rengör skrivaren. Många märkningsfel orsakas av smutsiga skrivarhuvuden.

Se även:

Streckkod går inte att skanna På grund av dålig placering av etiketten eller förberedelse (t.ex. bubbelplast, är streckkoden inte skannbar.

Se till att etiketterna ligger platt och inte är vikta över kanterna. Se till att det finns en tom yta före och efter streckkoden (6,4 mm/0,25 tum på sidorna och 3,2 mm/0,125 tum högst upp och längst ner)

När du är redo att fästa streckkoder på dina produkter, se till att:

  • Du täcker över alla andra synliga streckkoder med undantag för eventuella streckkoder med serienummer som unikt identifierar artikeln (till exempel IMEI-streckkoder på en förpackning för en mobiltelefon).
  • - Placera streckkoden på utsidan av alla förpackningsmaterial.
  • - Placera inte streckkoden på en böjd yta eller ett hörn av förpackningen.
  • - Varje artikel i ett fodralpaket har en Amazon-streckkod och eventuella streckkoder på förpackningen har tagits bort.

För mer information, se:

Problemgrupp: Andra etikettproblem - produktrelaterade

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Märkning krävs

Det uppstod ett problem med lageretiketter.

Vi utförde oplanerad förberedelse vid distributionscentret.

  • Ange dina produkter en i taget.
  • Se till att titeln på etiketten matchar motsvarande produkt.
  • Kontrollera att dina produkter har en fysisk, skannbar streckkod (UPC, EAN, JAN, ISBN, osv.).
  • Se till att etikettplaceringen är korrekt. Se till att etiketterna inte är vikt över kanter och böjningar.

För mer information, se:

Problemgrupp: Oplanerad förberedelse - förpackning

Anm: Se vår video med krav för förberedelse av lager.
Tips: Amazon kan, mot en avgift per enhet, göra din produktförberedelse. Gå till sidan Inställningar i Leverans av Amazon och aktivera FBA Prep Service i Valfria tjänster. För mer information, se FBA Prep Service.
Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Förpackning Artiklar i din försändelse innehöll inte den nödvändiga polyetenförpackningen.

Polyetenpåsar som används för att skydda artiklar måste uppfylla följande krav.

Anm: Om en enhet är polyetenförpackad kan det också kräva en etikett om påsen förhindrar skanning av streckkoden.

Krav på polyetenpåse

  • – Polyetenpåsen måste vara genomskinlig.
  • – Polyetenpåsar måste vara helt förseglade.

Krav på märkning av polyetenpåse

  • Polyetenpåsen måste ha en streckkod (UPC, EAN osv.), X00-etikett som kan skannas genom påsen eller en X00- eller ASIN-etikett på utsidan av påsen.

Särskilda kategorier som kan kräva polyetenpåsar inkluderar:

  • Vätskor
  • Pellets, pulver och granulat
  • Plysch
  • Babyprodukter
  • Kläder, tyg och textilier
  • Smycken
  • Småprodukter

Om du inte hittar ditt specifika problem ovan, se Krav på förpackning- och förberedelse.

Ogenomskinlig förpackning Artiklar i din försändelse krävde en svart, ogenomskinlig ytterpåse.

Vuxna produkter måste vara förpackade i svarta, ogenomskinliga påsar. Utsidan av påsen måste ha en skannbar X00- eller en ASIN-etikett och en kvävningsvarning.

Detta inkluderar men är inte begränsat till följande:

  • Artiklar som innehåller bilder av riktiga, nakna modeller
  • Förpackning som använder obscena eller profana meddelanden.
  • Artiklar som har en verklighetstrogen karaktär men utan att en levande modell visas

För mer information, se Förpackning av vuxna produkter

Problemgrupp: Oplanerad förberedelse - bubbelplast

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Bubbelplast Artiklarna i din försändelse innehöll inte krävd bubbelplast

Bubbelplast kan skydda artiklar från att gå sönder under leverans eller lagring.

Särskilda kategorier som kan kräva bubbelplast inkluderar:

  • Vätskor
  • Vassa artiklar
  • Glas, keramik, bräckliga och ömtåliga artiklar

För mer information, se:

Problemgrupp: Oplanerad förberedelse produktrelaterad

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Tejpning Artiklar i din försändelse var otillräckligt tejpade

Tejpning kan skydda produkter under lagring och leverans. Tillämpningar av tejpning skulle inkludera:

  • Försegla en polyetenpåse
  • Försegla locket på en vätska
  • Täta bubbelplast
  • Försegla en låda som lätt öppnas
  • Försegla ihop lösa produkter

Se även Förbered dina produkter för FBA-frakt

Problemgrupp: Problem med utgångsdatum

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Problem med utgångsdatum Ditt lager av produkter med utgångsdatum måste förberedas så att utgångsdatumet är åtkomligt under mottagningsprocessen.

Krav på lagerhållning

Amazon anser att ett bäst-före- eller sälj-före-datum motsvarar ett utgångsdatum.

  • Hudvård, kosmetika och förbrukningsvaror (inklusive näringstillskott):  Alla anses ha en begränsad giltighetstid, oavsett om de är avsedda att användas av människor eller djur
  • Hälso- och skönhetsprodukter: Detta markeras som utgånget 900 dagar efter det datum då det behandlats på distributionscentret

Krav på märkning

  • Utgångsdatum måste visas i formatet MM-DD-ÅÅÅÅ eller MM-ÅÅÅÅ
  • Om utgångsdatumet är i ett annat format måste du täcka över befintligt datum med en tryckt etikett som har utgångsdatumet i rätt format.
  • Produkter som kan utgå måste ha utgångsdatumet tryckt på huvudkartongen med ett teckensnitt i 36 punkter eller större OCH på varje individuell enhet eller återförsäljarenhet
  • Produkter som är tryckta med ett ”tillverkningsdatum” måste ha detta datum övertäckt och märkt med ett utgångsdatum i ovanstående format.
  • Produkter med utgångsdatum kan inte blandas med andra produkter och måste ha FBA-etiketter. För mer information, se Märkt lagervara.

Förpackningskrav

  • Alla fodralpaket, multipack och visningslådor måste ha ett utgångsdatum på lådan eller produktpaketet samt på varje enskilt objekt inuti lådan eller produktpaketet.
  • Produkter som utgår och ingår i förpackningar som kräver ytterligare förberedelser, till exempel glasburkar eller flaskor, måste förberedas för att säkerställa att utgångsdatumet är tillgängligt för Amazons medarbetare under mottagningsprocessen.

För mer information, se FBA-lager med förfallodatum

Problemgrupp: Felaktig räkning av lådor

Vi kan snabbt ta emot produkter till ditt säljbara lager när du tillhandahåller korrekt information om lådans innehåll.

Om du väljer att inte tillhandahålla information om lådans innehåll bearbetar Amazon innehållet manuellt och tar ut en bearbetningsavgift.

  • 0,07 € per enhet för artiklar som tas emot vid distributionscenter i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen eller Tjeckien
  • 0,06 £ per enhet för artiklar som skickas till distributionscenter i Storbritannien
Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Felaktig antal lådor Mängden lådor som skickats till distributionscentret matchade inte informationen om innehållet i lådan som medföljde försändelsen.

Du måste ange information om innehållet för varje låda som skickas till Amazon. Detta omfattar:

  • Enhetskvantitet för varje SKU per låda
  • Utgångsdatum (om tillämpligt)
  • Lådans vikt och mått

Kontrollera att antalet lådor du skickar per försändelse motsvarar det antal lådor du angav när du skapade din försändelse.

Om du bestämmer dig för att skicka ytterligare artiklar när du har slutfört en försändelse måste du skapa en ny försändelse.

Om du inte kan skicka de produkter som ursprungligen planerades i din försändelse, ta bort den felaktiga försändelsen och skapa en ny.

För mer information, se Information om lådans innehåll för FBA-leveranser till Amazon

Problemgrupp: Felaktigt antal artiklar i lådan

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Felaktigt antal artiklar i lådan Antalet artiklar du angav i din försändelse matchade inte förväntat antal baserat på lådans innehållsinformation.

Antalet artiklar du angav i din försändelse matchade inte förväntat antal baserat på lådans innehållsinformation.

  • Du tillhandahåller information om lådans innehåll i steget Förbereda försändelse i arbetsflödet för att skapa försändelser eller genom att ladda upp en XML-fil via Amazon Marketplace Web Service (Amazon MWS).

Du måste placera etiketterna på rätt lådor för att se till att etikettinformationen identifierar innehållet för varje låda.

För mer information, se Ange kvantitet för försändelser till Amazon.

Problemgrupp: Oväntade artiklar i lådan

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Oväntade artiklar hittades i lådan En eller flera lådor i sändningen innehöll artiklar som inte angavs i lådans innehållsinformation som medföljde försändelsen.

Du måste ange korrekt information om lådans innehåll för varje låda som skickas till Amazon. Detta omfattar:

  • Enhetskvantitet för varje SKU per låda
  • Utgångsdatum (om tillämpligt)
  • Lådans vikt och mått

Information om innehållet i lådan finns i steget Förbereda försändelse i arbetsflödet för att skapa försändelser.

  • Om du vill skicka ytterligare artiklar när du har slutfört en försändelse måste du skapa en ny försändelse.
  • Om du inte kan skicka de produkter som ursprungligen planerades i din försändelse, ta bort försändelsen och skapa en ny.

För mer information, se Information om lådans innehåll för FBA-leveranser till Amazon

Problemgrupp: Oväntade artiklar i försändelsen

Problemgrupp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Oväntad artikel hittades i försändelsen Din försändelse innehöll artiklar som inte fanns med i den ursprungliga fraktplanen.
  • Innan du skickar ditt lager måste du ange alla enskilda artiklar som du planerar att inkludera i försändelsen.
  • När du märker dina artiklar, kontrollera att etiketten som är fäst på artikeln matchar artikeln.
  • Var extra uppmärksam på nyanser som storlek och färgvariationer.

Se även Ange kvantitet för försändelser till Amazon

Problemgrupp: Felaktiga kvantiteter i försändelsen

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Fler artiklar mottagna än förväntat Din försändelse innehöll kvantiteter av artiklar som översteg det antal som angavs i fraktplanen.

Kontrollera kvantiteterna för varje unik artikel i försändelsen och se till att de matchar kvantiteten som anges på inköpsordern.

  • Om du vill skicka ytterligare artiklar när du har slutfört en försändelse måste du skapa en ny försändelse.
  • Om du inte kan skicka produkter som ursprungligen planerat i din försändelse, ta bort försändelsen och skapa en ny.

Se även Ange kvantitet för försändelser till Amazon

Problemgrupp: Problem med produktpost

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Ändring av produkttitel krävs

Produkttitlarna för de ASIN som anges måste ha rätt information och formatering.

Din produkttitel uppfyllde inte FBA-kraven och/eller matchade inte produktetiketten.

  • Använd maximalt 150 tecken. Vissa produktkategorier tillåter längre titlar, se kategorispecifika instruktioner för mer information.
  • Använd versaler i den första bokstaven i varje ord
  • Använd inte enbart versaler
  • Använd inte versaler för och, eller, för, en, ett
  • Använd inte versaler för prepositioner med färre än fem bokstäver (i, på, över, med)
  • Använd siffror (2 istället för två)
  • För ett produktpaket, ange värdet inom parentes, till exempel (förpackning med 2)
  • Använd inte symboler, till exempel ~ ! * $ ?
  • Använd inte tecken (Æ, ©, ô, osv.)

Information om produkten

  • Inkludera storlek och färg i ”barn” ASINs för variationer. Se hjälpsidan Variationsrelationer för mer information.
  • Inkludera inte pris- eller kampanjmeddelanden, till exempel ”försäljning” eller ”gratis frakt”
  • Använd inte subjektiva kommentarer, till exempel ”Hot Item” eller ”Bästsäljare”
  • Ditt säljarnamn för varumärke eller tillverkarinformation ska inte inkluderas, såvida inte din produkt är Private Label

För mer information, se FBA-krav för produkttitlar

Problemgrupp: Transportrelaterade problem

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Produkt eller försändelse skickad till fel distributionscenter

Lager skickades till ett annat distributionscenter än det som angavs i fraktplanen.

  • Följ de uppdelade försändelserna som har upprättats på ditt konto. Olika produkter levereras till olika platser för att maximera effektiviteten.
  • Kontrollera att fraktetiketten sitter på en tydlig och synlig plats.
  • Det här problemet kan uppstå när din speditör levererar försändelsen till fel plats. Samarbeta med din speditör för att säkerställa att din försändelse levereras till adressen på fraktetiketten.

För mer information, se:

Problemgrupp: FBA-begränsade artiklar

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Begränsad artikel

Det finns produkter som kräver förhandsgodkännande innan du kan sälja dem på Amazon. Det finns också produkter som FBA inte stöder.

Alla Amazons krav och begränsningar gäller även FBA.

  • Vissa produkter kan inte listas för försäljning på Amazon.
  • Vissa produkter kan vara berättigade till försäljning på Amazon, men kan inte säljas via FBA-programmet.
  • Vissa produkter kan inte säljas som en fråga om överensstämmelse av rättsliga eller lagstadgade restriktioner (till exempel receptbelagda läkemedel).
  • Specifikt produktinnehåll är förbjudet enligt Amazons policy (till exempel brottsplatsfoton).

Se till att läsa de andra avsnitten nedan för ytterligare produktkrav och begränsningar:

Problemgrupp: Skadade produkter

Problemtyp Problembeskrivning Hur man undviker problemet
Produkt skadad vid ankomst

Några av dina artiklar anlände till distributionscentret i skadat skick.

Vi kunde inte bearbeta dem till ditt säljbara lager.

Förbered dina produkter enligt hjälpsidan Krav på förpackning och förberedelse.

Använd korrekt förpackningsmaterial (emballage) när du packar dina lådor för att säkerställa att ditt lager inte skadas under transport.

Acceptabelt emballage inkluderar

  • Skumskivor eller dämpning
  • Luftkuddar
  • Bubbelplast
  • Hela pappersark

När du skickar pallar, staplar dina lådor med de tyngsta lådorna längst ner och de lättaste högst upp.

För mer information, se Säljarens krav för leveranser som är mindre än en full lastbil (LTL), full lastbil (FTL) och full skeppscontainer (FCL)

Problemgrupp: Andra problem - produkt- och leveransrelaterade

Problemtyp Problembeskrivning Beskrivning av problem och hur det undviks
Generella problem upptäcktes med din försändelse. Allmän händelse

Följ stegen nedan för instruktioner om hur du undviker dessa problem.

  1. Gå till fliken Lager i Seller Central, välj Hantera FBA-försändelser
  2. På sidan för Leveranskö klicka på Spåra leverans till höger om försändelsen
  3. På sidan för Leveranssammanfattning gå till Probleminformation


Sammanfattning av inlevererade varor


Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates