Viktigt: Underlåtenhet att följa FBA produktberedningskrav, säkerhetskrav och produktbegränsningar kan leda till vägran av lager vid Amazons distributionscenter, bortskaffande eller retur av lager, blockering av framtida leveranser till distributionscentret eller krav på betalning för förberedelser eller för bristande efterlevnad vid distributionscentret. Dela dessa krav med din speditör eller leverantör för att säkerställa att de är helt förstådda och efterföljs.
Följande krav gäller för alla LTL/FTL-leveranser till Amazons distributionscentra.
Krav på pallar
Alla försändelser som inte är små måste pallas.
Använd 800 x 1200 mm Euro/CHEP när du levererar lager till EU-länder.
Vi accepterar endast GMA-klass B eller högre, 1000 x 1200 mm 4-vägs träpallar eller 1000 x 1200 mm CHEP-pallar när vi levererar lager till Storbritannien.
-
Andra pallstorlekar kan avvisas.
-
Byte av pallar är inte tillgängligt.
-
Pallar som transporteras internationellt måste värmebehandlas enligt ISPM-15-standard.
-
Trasiga och skadade pallar godkänns inte och kan avvisas på säljarens bekostnad.
Amazons distributionscenter kan för närvarande inte acceptera leverans av containrar för sjöfrakt. Dessutom kräver golvlastade leveranser särskilt godkännande i förväg, där Amazons Business-team kontaktar dig direkt för godkännande och registrering.
Container för sjöfrakt och obehöriga golvlastade försändelser kan vägras vid lastbryggan, returneras till dig på din bekostnad eller omfattas av gällande avgifter för bristande efterlevnad.
Observera: Du kan skicka ditt lager till Amazons distributionscenter i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien via hel containerlast för sjöfrakt (FCL), container för sjöfrakt som delas med andra (LCL) och flygfrakt med Amazon Global Logistics som speditör.
Mer information finns i Globala leveranstjänster .
Fraktsedel
När det finns två eller flera leveransbeställningar från samma upphämtningsplats till samma Amazon-distributionscenter, och det begärda leveransdatumet är detsamma, slå ihop beställningarna till en försändelse med en fraktsedel.
-
Fraktsedeln måste referera till alla Amazons referens-ID (PO) som finns i försändelsen. Amazon referens-ID finns på sidan Visa en befintlig leverans.
-
Fraktsedeln måste innehålla antal kartonger och pallar per leverans.
-
När så är möjligt bör säljaren ange fraktsedelns nummer på kartong- eller palletiketten. Detta möjliggör snabb fraktverifiering vid leverans vid ett Amazon-distributionscenter.
-
Kombinera inte Amazons och andra kundbeställningar i samma leverans.
-
Original fraktsedelinformation måste göras tillgänglig för speditören för att speditören ska kunna ordna en bokad leveranstid.
Schemalägg bokade leveranstider
-
För varje leverans till Amazons distributionscenter måste säljaren eller speditören begära en bokad leveranstid minst 24 timmar i förväg.
-
Alla bokningsförfrågningar måste göras med Carrier Central.
-
Säljaren ska ge speditören en komplett lista över Amazons referens-ID:n (PO:n), PRO-nummer och FBA Leverans-ID:n, som ska framgå av eller bifogas till fraktsedeln. Speditören ska också informeras om att Amazon kräver denna information vid schemaläggning av kajtid. Säljare kan använda bokningsformuläret för att ge obligatorisk information till speditörerna.
-
Speditören måste fylla i antal kartonger och pallar i Carrier Central.
-
Speditören måste leverera det antal som anges i Carrier Central-systemet.
-
Alla leveranser måste förhandsbokas.
-
Alla leveranser måste anlända i tid. Om din försändelse försenas på grund av oförutsedda händelser måste Amazon informeras. Skicka e-post till Amazon (NOC) och kontakta distributionscentrets grindvakt. Mer information finns under adresser till distributionscenter i EU och leveransspecifika villkor. Ombokningar görs baserat på tillgänglighet.
Under april 2021 övergår vi från Amm till Finsterwalder för försändelser till WRO5 distributionscenter. Från och med den 26 april 2021 kommer försändelser för den tyska marknadsplatsen som tilldelats till WRO5 att visa adressen till Finsterwalder. Andra försändelser för den tyska marknadsplatsen som tilldelats till leveranscentra i Polen och Tjeckien kommer att fortsätta att dirigeras till Amm.
Observera: Du måste kontakta din speditör för få information om huruvida du behöver boka tid och hur bokningsprocessen går till. Informera alltid speditören, både externa transporttjänster och transporttjänster som ägs av Amazon, för att säkerställa en smidig leverans.
Finsterwalder: För att boka en tid för en försändelse som är mindre än lastbilens transportskapacitet eller full lastbil (FTL) med Finsterwalder i Halle (Saale) måste din speditör boka en tid på Finsterwalder Booking.
Versand durch Amazon:
[Ditt företagsnamn på Amazon]
Finsterwalder Transport und Logistik GmbH
Schieferstraße 16
06126 Halle/Saale
Amm: För att boka en LTL- eller FTL-leverans hos Amm hub i Nürnberg måste din speditör fylla i Amms X-Dock-formulär och skicka ett e-postmeddelande till amazon-fba@amm-spedition.de.
Versand durch Amazon:
[Ditt företagsnamn på Amazon]
c/o Amm GmbH & Co KG Spedition
Hamburger Str. 99
90451 Nürnberg
BER8: Vid LTL- och FTL-transporter (dellast och fullständig lastbilslast) till BER8-hubben i Schöneberg måste speditören boka en tid genom att fylla i X-Dock-formuläret och skicka det till ber8-bookings@amazon.com.
Versand durch Amazon:
[Ditt företagsnamn på Amazon]
BER8 Amazon Verteilzentrum
Am Möllenpfuhl 2
Schönefeld 12529