Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Krav på fraktetikett

Se till att dina produkter anländer säkert och snabbt till Amazons distributionscenter genom att följa dessa viktiga krav på fraktetiketter och förpackningar av dina varor.

När du väl har bestämt vad du ska skicka till Amazon och valt en lämplig leveransmetod och speditör är det dags att märka och förpacka varorna.

Se hjälpsidan Krav på förpackning och förberedelse och dela informationen med din distributör eller leverantör om de levererar direkt till Amazon. Kontrollera regelbundet om det finns några uppdateringar.

Alla lådor som du skickar till Amazons distributionscenter, även enheter som skickas i lådor från en tillverkare, måste vara märkta på ett lämpligt sätt med ett unikt ID.

Följ de här riktlinjerna för att märka dina lådor:

  • Skriv ut hela uppsättningen med etiketter. Eftersom varje etikett är unik ska du inte kopiera, återanvända eller ändra etiketter för att använda dem på andra lådor.
  • De etiketter som stöds har måtten 8,4 cm x 10,2 cm (3 1/3 x 4 tum). Om du har en termisk skrivare kan du även skriva ut direkt i formatet 10,2 cm x 15,2 cm (4 x 6 tum) genom att välja Termopapper från alternativen för etiketter.
  • Placera inte etiketter på en skarv eller öppning på lådan eftersom de då kan skapas när lådan öppnas.
  • FBA-fraktetiketten ska placeras bredvid speditörsetiketten på en plan yta på lådan, så att streckkoderna inte viks över kanter eller hörn.
  • Ingen av etiketterna får täckas över, utan båda måste kunna skannas och läsas av.
  • Varje låda som du inkluderar i försändelsen måste ha en egen FBA-fraktetikett som har skrivits ut från din leveranskö.
  • Om du skickar flera paket i en gemensam kartong ska du fästa den unika fraktetiketten på den gemensamma lådan som du använder för att leverera produkter till Amazons distributionscenter. Du behöver inte fästa de unika fraktetiketter på de enskilda förpackningarna inuti kartongen.

Du kan skriva ut fraktetiketter i arbetsflödet för skapande av leverans. Om du redan har skapat en försändelse kan du komma åt den i Leveranskön.

Information om innehållet i rutan

När du tillhandahåller information om innehållet i rutan i arbetsflödet för skapande av leverans kommer etiketten med lådans ID att innehålla information för den specifika lådan. Undvik förseningar när dina varor tas emot vid distributionscenter genom att vara noga med att fästa rätt etikett på rätt låda. Vi rekommenderar att du kontrollerar att SKU-koden och antalet enheter i varje låda stämmer överens med SKU-koden och antalet enheter som du angav i arbetsflödet när du skapade försändelsen. Du kan läsa mer på hjälpsidan Information om innehållet i rutan för FB-leveranser till Amazon.

Viktigt: Om du inte anger korrekt information om innehållet i lådan kan leda till att framtida försändelser blockeras. Dessutom kan en avgift för manuell bearbetning tillkomma.
Viktigt: 2D-streckkoder ersätter inte Amazons ID-etiketter för lådor. Om du använder 2D-streckkoder för att ange information om innehållet i lådan krävs fortfarande Amazons ID-etikett för lådan. Du kan läsa mer på hjälpsidan Att använda 2D-streckkoder för information om innehåll i låda.

Amazons speditörpartner

Viktigt: När du använder kontot Amazons speditörpartner för att skapa förbetalda fraktetiketter debiteras ditt konto för fraktkostnaden om du inte annullerar inom en angiven period, även om du inte använder etiketten. För små paketförsändelser med speditörpartner är tidsfristen 24 timmar. För pallförsändelser med speditörpartner är tidsfristen en timme. Speditörpartnerns transportavgift annulleras inte automatiskt om försändelsen avbryts. Du måste annullera avgifterna under fliken Ange information.

Gör följande om du vill annullera avgifterna:

  1. Gå till ditt säljarkonto och sedan till Leveranskö
  2. Leta upp försändelsen och klicka på Arbeta på försändelser
  3. Klicka på Annullera avgifter under avsnittet Leveransservice

Du kan inte annullera avgifterna eller få en återbetalning om det har gått mer än 24 timmar sedan du godkände dem.

Du kan utnyttja Amazons rabatterade fraktpriser i fraktarbetsflödet via Partnered Carrier Service.

Speditörpartner: små paket

På skärmen Välj speditör i arbetsflödet väljer du Leverans av små paket som leveransmetod och Amazon speditörpartner som speditör för leverans av små paket. När du har klickat på Spara och fortsätt anger du antalet paket och vikten för varje paket.

Observera: För stora paket med låg vikt lätta kan en tilläggsavgift för volymvikt tillkomma.

I leveransarbetsflödet visas den uppskattade frakten. Om du godkänner kostnaden debiteras ditt konto fraktkostnaden.

När du har färdigställt din försändelse överlämnar du lådan till den bokade UPS-föraren eller tar med paketet till ett lokalt UPS-ombud. Om du befinner dig i Tyskland kan du även lämna paketet hos ett DHL-ombud.

Observera: Du kan fortfarande annullera fraktkostnaderna och använda en annan speditör genom att klicka på Annullera avgifter under Beräknad fraktkostnad, förutsatt att du gör det inom 24 timmar efter att du godkände dem.

Om du avvisar avgifterna omdirigeras du tillbaka till skärmen Välj speditör och kan välja ett en annan speditör.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates