Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Sammanfogat lager med tillverkarens streckkod (kanske inte är tillgängligt)

Som standard är ditt säljarkonto inställt på att använda tillverkarens streckkod för berättigade artiklar. Artiklar i ditt lager som identifieras med hjälp av tillverkarens streckkoder kan sammanfogas med exakt samma produkter från andra säljare som också använder tillverkarens streckkoder för dessa artiklar.

När du tillåter Amazon att sammanfoga ditt lager och en kund köper en produkt från dig, kan Amazon skicka en exakt likadan produkt från en annan säljare för att säkerställa att kundens leverans utförs som utlovat.

Vid sammanfogning säljer du enheten till kunden som vanligt och försäljningen registreras på dig. I det ögonblicket byter vi en exakt likadan produkt mellan dig och den andra säljaren vars lager användes för att slutföra beställningen.

Anm: Amazon säkerställer att den ursprungliga källan till de sammanfogade enheterna kan spåras under hela leveransprocessen.

Fördelar

  • Att eliminera behovet för ytterligare märkning möjliggör snabbare lagerpåfyllning, mindre sannolikhet för märkningsfel och lägre leveranskostnad.
  • Strategisk placering av lagret av Amazon gör att din produkt kan nå kunderna snabbare.
  • Amazons interna spårningsverktyg säkerställer att kundens feedback visas för dig, trots att du inte var registrerad säljare.
  • I händelse av ett lagerfel kan Amazons leveranssystem spåra källan till lagret under hela leveransprocessen för tillämplig lösning.

Behörighet

Alla produkter är inte berättigade till sammanfogning. För att kvalificera sig måste produkterna uppfylla minst följande krav*:

  • Skick – Nytt
  • En läsbar UPC-, EAN- eller ISBN-streckkod som matchar enstaka ASIN i Amazon-katalog
  • Produkt utan utgångsdatum
  • Ej förbrukningsbara eller topiska produkter (schampo, tvål, etc.)
  • Inte farligt gods

*Ytterligare kategoribegränsningar kan gälla.

Anm: Om tillverkarens streckkod kopplas till mer än en ASIN krävs en Amazon-streckkod.

Ändra dina inställningar för sammanfogning

Även om din standardinställning på kontonivå är tillverkarens streckkod (dina produkter är berättigade till sammanfogning) kan du när som helst ändra dina inställningar (avsnitt a). Dessutom har du möjlighet att ändra streckkodsinställningarna för varje nytt FBA-erbjudande du skapar (avsnitt b).

a) Ändra dina standardinställning för streckkoder på kontonivå

Det finns två alternativ att välja mellan under streckkodsinställning:


  1. Tillverkare: Om du väljer detta som din inställning kommer alla berättigade erbjudanden som skapas därefter att ha standardalternativet att skickas in med tillverkarens streckkod.
  2. Amazon: Om du väljer detta som din inställning kommer alla erbjudanden som skapas därefter att visa Amazon-streckkod som standardalternativ, vilket kräver att du fäster på en extra etikett på enskilda enheter och kommer inte sammanfogas.

Det alternativa valet till din standardinställning för streckkoder är fortfarande tillgängligt i rullgardinsmenyn när du skapar nya erbjudanden.

Anm: Du kan inte ändra standardinställningen för befintliga erbjudanden och måste antingen skapa ett nytt erbjudande eller ändra streckkodsinställningarna för varje befintligt erbjudande individuellt, enligt beskrivningen i avsnittet nedan.

Så här ändrar du din standardinställning för streckkoder:

  1. I ditt säljarkonto, under Inställningar, klicka på Levereras av Amazon.
  2. Leta reda på FBA-inställningar för produktstreckkoder och klicka på Redigera.
  3. Välj Aktivera om du vill använda tillverkarens streckkod eller Inaktivera för att använda en Amazon-streckkod. Klicka på Spara.

Det kan ta upp till 24 timmar innan ändringarna har genomförts, så vänta innan du skapar nya erbjudanden för ditt berättigade lager.

Anm: Efter den 17 april 2018 kan GCID inte längre användas istället för en UPC, EAN, JAN eller ISBN för att skapa ASIN. Om ditt varumärke har godkänts för det nya Brand Registry-programmet och du inte har UPC, EAN, JAN eller ISBN för dina produkter, ansök om GTIN-undantag.

b) Ändra inställningarna för erbjudandenivå

Du har möjlighet att välja streckkodsinställning när du skapar nya erbjudanden. Alla berättigade nya erbjudanden som skapas kommer att ha alternativet att skickas med streckkod från tillverkaren eller Amazon. Om ditt erbjudande inte är berättigat för sammanfogning, kommer endast alternativet med Amazon-streckkod att vara tillgängligt. Om du väljer att skicka det berättigade lagret med tillverkarens streckkod kommer du inte att bli ombedd att fästa ytterligare etiketter på varje enskild enhet och ditt lager KAN sammanfogas med andra säljare eller Amazon Retail.

Anm: När du ändrar en produktpost från levereras av säljare (MFN) till levereras av Amazon (FBA), kommer du också att kunna välja din streckkodsinställning.

Om du använde sammanfogning och inte vill delta i programmet längre, kan du bara ändra dina streckkodsinställningar för framtida erbjudanden. Streckkodsinställningarna förblir oförändrade för ditt befintliga lager på distributionscentrum. Du kan välja att antingen lägga en order för lagerrensning för befintliga produkter eller fortsätta med erbjudandet tills lagret tar slut.

Ta bort lager med tillverkarens streckkoder

Om du vill ta bort ditt lager med tillverkarens streckkod, ska du initiera en order för lagerrensning. Observera att enheterna du får tillbaka kanske inte är exakt samma som de du ursprungligen skickade till Amazon.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates