Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

Återbetala ordrar

Innan du utfärdar en återbetalning bör du tänka på följande:

  • När du har godkänt en begäran om retur kan du vänta tills du får tillbaka produkten från köparen innan du utfärdar en återbetalning. Om du föredrar kan du låta köparen behålla produkten även om du bestämmer dig för att utfärda en återbetalning.
  • Om köparen returnerar artikeln skadad, eller i ett skick som skiljer sig från det skick som du skickade den i, har du möjlighet att utfärda en partiell återbetalning. Om du bestämmer dig för att utfärda en partiell återbetalning rekommenderar vi att du förklarar detta för köparen i förväg för att undvika missförstånd eller ett eventuellt anspråk på A-to-z guarantee.
  • Om du beskrev och listade artikeln korrekt, men köparen helt enkelt inte längre vill ha den, har du möjlighet att inte återbetala fraktkostnaderna.

Viktigt: Du måste fortfarande utfärda en återbetalning inom två arbetsdagar efter att du mottagit en retur.

Mer information finns under Hantera returer.

Om du av misstag återbetalar fel belopp eller fel beställning, se Återbetalningsfel nedan.

Du har möjlighet att Utfärda koncessioner utöver eller som ett alternativ till återbetalning av beställningsbelopp.

Beroende på vilken typ av återbetalning du vill utfärda, se:

Återbetalningsfel

Medan en återbetalning har statusen Väntande kan du annullera den genom att klicka på Annullera återbetalningar. Om du inte kan se den här länken har återbetalningen släppts till köparen och kan inte annulleras.

I det här fallet kan du kontakta köparen för att se om hen tillåter att hens kreditkort debiteras igen av Amazon.

Om köparen samtycker, be hen att kontakta Amazons kundtjänst för att begära en omdebitering.

Observera: Vi kan endast debitera om köparens kreditkort för ordern om vi får begäran direkt från köparen.

När kundens kort har debiterats på nytt visas det omdebiterade beloppet som en kredit i ditt betalningskonto.

Vi meddelar inte köparen om du avbryter en återbetalning. Vi meddelar endast köpare om återbetalningar som faktiskt går igenom.

Presentkort

Om ett Amazon-presentkort användes för att betala hela eller delar av en beställning ska du bearbeta återbetalningen som du normalt skulle göra. Presentkortsdelen av återbetalningen krediteras tillbaka till köparens Amazon-konto och kan sedan användas vid ett framtida köp.

Observera: Det ursprungliga utgångsdatumet för presentkortet gäller fortfarande.
Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates