Sälj på Amazon Logga in
Den här artikeln gäller försäljning i: Sverige

SKU-lista

Klicka på Ladda ned SKU-lista om du vill visa detaljer för varje försändelse, inklusive leverans till- och leverans från-adresser och enskilda SKU:er som ingår i försändelsen.

I följande tabell finns mer information om varje fält i SKU-listan:

Definitioner av fält

Ladda ned rubrik Beskrivning Exempel
Leverans-ID Krypterad Amazon-leverans-ID FBAPMK5M
Namn Namnet på din leverans FBA_DSCP_1
Plan-ID Krypterat Amazon-plan-ID för din fraktplan PLN1HN2F
Skicka till Leveransadressen för din leverans Amazon.com, 4255 Anson Blvd, Whitestown, IN, US, 46075
Totalt SKU:er Antalet produkter i din försändelse 4
Totalt antal enheter Det totala antalet enheter i din försändelse 48
försändelse-totalt-lådor Det totala antalet lådor i din försändelse (visas endast för leveranser förpackade i lådor) 48
Säljar-SKU Säljarens lagerhållningsenheter (SKU:er) är unika bokstäver eller siffror som identifierar dina produkter. AB-RED-8675309
Rubrik Rubrik på din produkt Toysmith non-stick bakredskap
ASIN Amazons standardidentifikationsnummer (ASIN:s) är unika block med 10 bokstäver och/eller siffror som identifierar produkter. ASIN:s tilldelas av Amazon. Du hittar ASIN-numret på produktinformationssidan. B003ZYF3LO
FNSKU Fulfillment Network Stock-keeping units (FNSKUs) är unika identifierare som tilldelats av Amazon till produkter som lagras i och levereras från Amazons distributionscenter. X00000E5TX
extern-id UPC, EAN eller ISBN för din produkt EAN: 0711219805304 eller ISBN: 1565125645
Skick Skicket för din produkt. Ny eller begagnad bra
Enheter per låda Antalet enheter av produkten per låda (visas endast i försändelser som är förpackade i lådor) 1
Antal lådor Antal lådor av produkten i din försändelse (visas endast för försändelser förpackade i lådor) 1
skickad Det totala antalet enheter av din produkt i din försändelse 12
Policyer och krav Egenskaper och avgifter Hantering av FBA lager Affärsanalys Resurser

Den här sidan innehåller detaljerad information om de funktioner som kan utföras från Leveranskön (Lager > Hantera FBA Försändelser) i Seller Central, inklusive hur du kontrollerar status för en försändelse och hur du avbryter en försändelse.

I leveranskön visas dina försändelser till Amazons distributionscenter och statusen för varje försändelse.

Därifrån kan du återgå till leveransarbetsflödet för att arbeta med en försändelse eller spåra förloppet för en försändelse.

Status för försändelse

Nedan finns definitioner av status som du kan se för dina försändelser.

Status Beskrivning Tillgängliga funktioner
Arbetar: Du har börjat ange information i leveransarbetsflödet, men mer information krävs.
  • Redigera kvantiteter
  • Lägga till eller ta bort SKU:er
  • Ange eller ändra leveransinformation
  • Skriv ut etiketter
  • Ta bort försändelsen
Redo att skicka:

Du har angett nödvändig information i leveransarbetsflödet. Du har ännu inte klickat på ”Markera som levererad”.

Obs: Vid filtrering av ”Arbetar” visas även sändningar som är ”Redo att skicka”.

  • Redigera kvantiteter
  • Lägga till eller ta bort SKU:er
  • Ange eller ändra leveransinformation
  • Skriv ut etiketter
  • Ta bort försändelsen
Skickat: Du har klickat på ”Markera som skickad” i leveransarbetsflödet.
  • Redigera kvantiteter1
  • Lägg till eller ta bort SKU:er1
  • Ange eller ändra leveransinformation2
  • Skriv ut etiketter
  • Avbryt försändelsen3
Transitering: Speditören har rapporterat att försändelsen är i transitering till ett av våra distributionscenter eller att en tid har avtalats för leverans (endast mindre än lastbilslast (LTL) och full lastbilslast (FTL)).
  • Redigera kvantiteter1
  • Lägg till eller ta bort SKU:er1
  • Ange eller ändra leveransinformation2
  • Skriv ut etiketter
  • Avbryt försändelsen3
Levererad: Speditören har rapporterat att försändelsen levererats till distributionscentret.
  • Redigera kvantiteter1
  • Lägg till eller ta bort SKU:er1
  • Ange eller ändra leveransinformation2
  • Skriv ut etiketter
  • Avbryt försändelsen3
Incheckad: Distributionscentret har rapporterat försändelsen som levererad och ditt lager bearbetas för leverans.
  • Redigera kvantiteter1
  • Lägg till eller ta bort SKU:er1
  • Ange eller ändra leveransinformation2
  • Skriv ut etiketter
  • Avbryt försändelsen3
Mottagande:

Leveransens innehåll skannas och läggs till ditt lager av Amazons lagerleveranser.

Obs: Att skicka felaktiga kvantiteter kan leda till att försändelsen förblir i ”mottagande”-status” i upp till 90 dagar. Bristande efterlevnad av leveranskrav som, men inte begränsat till, streckkodslänkar till fel föremål, etikettproblem, eller begränsade produkter kan fördröja bearbetningen av din försändelse.

  • Skriv ut etiketter
  • Avbryt försändelsen3
Stängt: Allt lager i din leverans har bearbetats och är tillgängligt för leverans eller 60 dagar har förflutit utan aktivitet, så leveransen stängdes automatiskt.
  • Skriv ut etiketter
Avbruten: Du har avbokat leveransen. Om försändelsen var i transitering, levererad, incheckad, under mottagning, måste du se till att lager som inte har tagits emot returneras till dig.
  • Ej tillämpligt
Borttagen: Du har tagit bort leveransen.
  • Ej tillämpligt
Fel: Det är något fel med din försändelse. Använd formuläret Kontakta oss för mer information.
  • Ej tillämpligt

  1. När du har markerat ditt lager som levererat, ändrar du bara kvantiteter eller SKU:er för att rensa upp eventuella avvikelser mellan vad du har levererat och vad du har angett i leveransarbetsflödet.
  2. När du har markerat ditt lager som levererat beror leveransinformationen som du kan redigera på vilken leveranstyp och vilken speditör du valt.
  3. Om du avbryter en försändelse efter att du har skickat den kontaktar du speditören för att få ditt lager returnerat. Om sändningens status är ”Mottagande” kommer alla lager som redan skannats att finnas kvar i lagret om du inte skickar en begäran om borttagning. Kom överens med din speditör för att returnera ditt oskannade lager.

Redigera en försändelse

Tills försändelsen är mottagen har du möjlighet att göra ändringar enligt ovan. Alla försändelser kan avbrytas, med undantag för försändelser som har stängts.

Om du upptäcker att det du har levererat inte stämmer överens med det du har angett i leveransarbetsflödet kan du redigera din försändelse tills den har tagits emot på distributionscentret. Följ dessa steg från Leveranskön .

  1. Klicka på Försändelsens namn eller Arbete med försändelse (detta kan också vara ”Visa och spåra” om statusen är ”Skickad” eller senare).
  2. Klicka på steget i arbetsflödesfältet där du vill göra ändringar.
  3. Gör ändringarna och klicka på Spara och fortsätt.
Observera: Alla steg i arbetsflödets navigeringsfält med hänglåsikon är låsta (skrivskyddade) och kan inte redigeras.

Ta bort eller avbryta en försändelse

Du kan ta bort eller avbryta en försändelse om statusen inte är ”Stängd.” Om du redan har skickat ditt lager, gör överenskommelse med din speditör om att få försändelsen returnerad eller omdirigerad.

Från Leveranskön, kan du ta bort (avbryta) en försändelse.

  1. Klicka på knappen Leveransnamn eller ”Arbeta med försändelse” (detta kan också vara ”Visa och spåra” om statusen är ”Skickad” eller senare).
  2. Klicka på ”Ta bort försändelse” eller ”Avbryt försändelse” (beroende på försändelsens status) längst ned på skärmen.

När en försändelse har tagits bort eller avbrutits kan den inte öppnas igen.

När din försändelse har status ”Mottagande” kan du kontrollera om ditt lager har tagits emot genom att kontrollera de kvantiteter som mottagits i leveransarbetsflödessammanfattningen. Om det finns en avvikelse i försändelsen kommer den att förbli i ”Mottagande”-status tills avvikelsen korrigeras. Skillnaden kan bero på någon av följande orsaker:

  • Artiklar är inte korrekt märkta
    • Ingen klistermärke
    • Felmärkt (klistermärke matchar inte artikeln)
    • Etiketter som inte kan skannas (låg bläck- eller toner nivå i skrivaren, kladdiga etiketter)
    • Etiketter saknar information (streckkod, FNSKU, rubrik)
  • Artiklar är inte listade på webbplatsen eller har en okänd rubrik (produktpost måste skapas)
  • Artiklar är inte listade med leverans-ID
  • Fler artiklar skickades än vad som förväntas (överdrift)
  • Artiklar saknas
  • Artiklar är skadade
  • Artiklar matchar inte angivet tillstånd (nytt, begagnat, med mera)
Observera: Lagringsavgifter kan gälla för alla mottagna artiklar oavsett om de behandlats för leverans eller inte.

Om det har gått mer än tre arbetsdagar sedan ditt lager levererades till vårt distributionscenter, och det inte har stängts, lämna in ett supportärende med hjälp av formuläret Kontakta oss .

Avisering om inkommande försändelse

När du har skickat ditt lager har du möjlighet att få aviseringar när ditt lager anländer och checkas in till ett Amazon distributionscenter. Det finns tre meddelanden du kan få via e-post.

Inkommande försändelse incheckad Aviserar dig när en inkommande försändelse har checkats in till distributionscentret.
Inkommande försändelse mottagande Aviserar dig när inkommande försändelse bearbetas till lager på distributionscentret.
Inkommande försändelse mottagen i sin helhet Meddelar dig när innehållet i en inkommande försändelse har tagits emot helt i lagret på destinationens distributionscenter.

Du kan aktivera eller inaktivera dessa meddelanden. Standardvärdet för alla konton är ”aktiverat.” Du kan ändra inställningarna genom att gå till Seller Central > Inställningar > Meddelandealternativ.


  1. Klicka på Redigera under Beställningsmeddelande.
  2. Bredvid aviseringar om inkommande försändelser väljer du önskat alternativ: aktiverat eller inaktiverat.
  3. Klicka på Uppdatera längst ned på sidan.

Du kan ändra en försändelse fram till den tidpunkt då den har tagits emot på distributionscentret. Från Leveranskön, klickar du på försändelsens namn eller knappen ”Arbeta med försändelse” eller ”Visa och spåra”. Detta tar dig direkt in i leveransarbetsflödet där du senast slutade.

Logga in för att använda verktyget och få personlig hjälp (stationär webbläsare krävs). Logga in


Nå hundratals miljoner kunder

Börja sälja på Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates